Пісенні обрії "АНТЕЯ" - Зіновій Миколайович Демцюх
у вівторок 25 травня у Варшавському семінарійному костелі, що на Краків-
ськім передмісті, тривав понад годину при великому напливі людей (за браком
місць дехто з молодих людей сидів на підлозі). Надзвичайно тепло сприйняли
варшав’яни програму, в якій прозвучали духовні твори М. Вербицького, А. Ве-
деля, Д. Бортнянського, К. Стеценка, М. Лисенка, Г. Турчанінова, А. Гайденка.
Неослабна увага слухачів та бурхливі оплески, якими були нагороджені вико-
навці, ще раз засвідчили, що українська духовна музика посідає гідне місце в
світовій культурній спадщині, а Львів цим самим підтвердив своє реноме ду-
ховної столиці України. Тривала овація після завершення концерту спонукала
«Антей» заспівати ще один твір, на цей раз сучасного польського композитора
Р. Твардовського «Алилуя». Його продиригував співак капели, студент Львів-
ської державної консерваторії імені М. Лисенка, учасник Першого Всеукраїн-
ПІСЕННІ ОБРІЇ «АНТЕЯ»
99
ського конкурсу хорових диригентів – володар призу «Надія» Василь Чучман
(тепер – головний диригент заслуженої хорової капели «Боян»).
Вдячна публіка довго і щедро аплодувала молодому маестро, як і авто-
рові музики, який несподівано для нас був на цьому концерті. Після концерту
Р. Твардовський разом з представниками музичної еліти Варшави підійшов до
диригента, подякував, висловив своє захоплення рівнем виконавської майстер-
ності і запросив на один з престижних Міжнародних конкурсів духовної музи-
ки в Польщі (м. Гайнувка), де композитор очолював журі.
Завдяки активній концертній діяльності й високій виконавській май-
стерності капела здобула ще більшу популярність і визнання. Долинула вона
і до «Артистичної Аґенції «Акорд», яка розташована в м. Кракові. Менедже-
ром цієї агенції був наш земляк, професійний музикант Ігор Петриченко. Він
і запросив нас до співпраці. Колектив отримав чудову нагоду здолати ще одну
вершину високого виконавського мистецтва в дещо іншому амплуа.
Отже, як з’ясувалося, 1999 року минало 120 років від дня першої
прем’єри оперети Франца фон Зуппé «Бокаччо». Вперше показали її на сцені
Карл-театру Відня (1879 р.) і відтоді вона повнокровно ввійшла до репертуару
багатьох театрів світу. У рамках фестивалю європейської музики, який відбувся
в Німеччині і Швейцарії 1999 року, знову зазвучала неповторна музика австрій-
ського композитора. На цей раз оперету вперше озвучив інтернаціональний
ансамбль: сольні партії виконували провідні оперні співаки з Німеччини, Гол-
ландії, Румунії, Польщі, Бразилії. У цьому міжнародному проекті взяли участь
і два колективи з України: камерний оркестр Львівської філармонії (керівник
– М. Гудзій) і хорова капела «Антей» (диригент-хормейстер – З. Демцюх). Всіх
виконавців об’єднав художній керівник і головний диригент фестивалю профе-
сор Роланд Бадер (Німеччина), допомагав йому диригент з Пуерто-Ріко Хуліо
Мірон, режисером вистави був головний режисер театру у Вольфсбурзі Ганс
Тоеніс (Німеччина), художники – Ульріке та Мартін Бекерс, декорації – Ева Гу-
зельс (Німеччина), сценічні працівники – з краківської опери (Польща).
Але все за порядком.
Тож навесні 1999 року наша хорова капела разом з камерним оркестром
Львівської державної філармонії отримали запрошення від «Артистичної аген-
ції «Акорд» взяти участь у реалізації міжнародного проекту «Бокаччо» у рам-
ках фестивалю європейської музики. Він мав відбутися у вересні-листопаді
1999 року на теренах Німеччини і Швейцарії. До фестивалю потрібно було
підготувати оперету австрійського композитора Франца фон Зуппé «Бокаччо»,
а також «Реквієм» і Коронаційну месу В. А. Моцарта.
Давши згоду та отримавши партитури і клавіри згаданих творів, ми роз-
почали роботу. Вона була напрочуд цікавою і натхненною, адже ми торкалися
струнами свого серця до невмирущих шедеврів світової музики. Часу було об-
маль. До вересня хорові фраґменти оперети слід було знати напам’ять мовою
оригіналу. Попереду – літні канікули. Ми поспішали. Крім того, була велика
відповідальність за довірену справу, адже представляли Україну на такому по-
100
Зиновій ДЕМЦЮХ
важному форумі. Невдовзі приїхав до Львова і Роланд Бадер – художній ке-
рівник і головний диригент фестивалю. Метою його приїзду було перевірити
готовність колективів і провести попередні репетиції.
Проби відбувалися у філармонії. Готовністю маестро був задоволений.
Автори лібрето Фрідріх Цель та Рішар Жене взяли за основу літературні
новели з «Декамерона» Джованні Бокаччо (1313-1375), котрого після Данте і
Петрарки вважають найбільшим італійським письменником доби Середньо-
віччя і Ренесансу.
Оперета «Бокаччо» – вершина творчості Франца фон Зуппé. Свій ше-
девр композитор написав у шістдесятирічному віці, визначивши його жанр як
комічна опера. У виставі мало діалогів, фактично всі тексти співаються.
Франца фон Зуппé поряд з Й. Штраусом вважають основоположником
класичної віденської оперети. Його музика – це багатство і блиск мелодики,
сповненої надмірності і веселощів. До дещо заплутаного тексту лібретистів
Зуппé дописав приправлені жартами куплети, чарівні арії, дуети, тріо та ан-
самблі.З огляду на композиційну техніку музика добре опрацьована. Інстру-
ментовка і гармонія оперети виписані симфонічно, оркестр не перевантажений
романтичними мелодіями. Увагу слухача приковує своєрідний музичний зміст
та різноплановість метрики, захоплюють ефектні арії у ритмі вальсу чи польки,
мелодії співзвучні з італійськими тарантеллами. Типовим для західної музики
ХІХ століття є надзвичайно красивий менует, який звучить на початку третього
акту. 5 вересня 1999 року, сонячної осінньої днини, згідно з програмою фес-
тивалю європейської музики, «Антей» прибув до м. Гельмштедта. Поселив-
шись у затишному готелі «Garni», зранку наступного дня вирушили до м. Воль-
фсбурга, де невдовзі на сцені міського театру відбулося перше знайомство з
режисером Гансом Тоенісом. Це був чоловік літнього віку, високий, з гарною
теплою посмішкою. Причарував нас своєю інтелігентністю і безпосередністю.
З перших хвилин знайомства налагодив добрий контакт і створив відповідну
творчу атмосферу. Режисерські завдання ставив спокійно, чітко і виразно. Від-
працьовував ретельно кожну мізансцену. З притаманним йому делікатним по-
чуттям гумору любив повторювати: «У нас не так багато часу, щоби поспіша-
ти» (згідно з планом режисерська робота з хором повинна була закінчитися 12
вересня). За нашим проханням Ганс Тоеніс проводив заняття англійською мо-
вою, оскільки серед капелян ми мали професійного перекладача в особі