Пісенні обрії "АНТЕЯ" - Зіновій Миколайович Демцюх
дібні до українців: задушевні, добрі й чуйні люди, люблять гарно повесели-
тись, поспівати, можуть і «сльозу пустити». Як правило, кожен з них воло-
діє чотирма мовами: фламандською, французькою, німецькою і англійською.
Французькою не дуже охоче бажають розмовляти. Був випадок, коли один із
співаків «Антея», добре володіючи цією мовою, заздалегідь «смакуючи» роз-
кіш спілкування з новим знайомим, почув від нього: «Я перепрошую, але я не
хотів би розмовляти французькою; чи не могли б ми спілкуватися будь-якою
іншою мовою?» Як виявилось, причина така ж, як і у всіх колись поневолених
народів – мовна дискримінація. Це почуття, очевидно залишається надовго і
передається із покоління в покоління.
Зранку, 14 квітня, хорова капела «Антей» прибула разом зі своїми дру-
зями з Бельгії у Львівський аеропорт. Це були останні хвилини перебування
«Пассіфльори» на українській землі. Наступила хвилююча мить прощання.
Задушевні розмови перепліталися з українськими і фламандськими піснями,
словами вдячності на кшталт «very good people» (так неодноразово повторю-
вав на нашу адресу співак на ім’я Джеф). Судячи з усього, фламандський хор
був зворушений гостинністю «Антея», теплим і щирим прийомом львівської
публіки, доброю організацією концертних виступів і творчих зустрічей. Все це
54
Зиновій ДЕМЦЮХ
схвилювало їх до глибини душі, прощаючись, на очах у багатьох були сльози.
Хорове мистецтво об’єднало представників двох близьких за духом народів в
одну дружню родину. Хористи із Бельгії говорили, що з нетерпінням чекати-
муть приїзду «Антея» на їхню рідну землю.
Антеївці довго супроводжували очима літак з «Пассіфльорою» на борту,
поки він зовсім не зник у небесній блакиті.
Ми часто згадували і аналізували наші виступи, обговорювали творчі
зустрічі, переглядали відеокасети, і в цих моментах зі словами вдячності згаду-
вали всіх тих, хто допомагав нам у цій важливій справі. Не обминули добрими
словами і працівників профкому Львівського авіапідприємства – голову Сергія
Бєлова і його заступника Олександра Єрміна.
Після від’їзду фламандського хору ми взялися за підготовку до Друго-
го Всеукраїнського конкурсу хорових колективів імені М. Леонтовича, адже
вибороли право виступити у третьому турі. Найбільше праці вкладалося в
оригінальний твір М. Леонтовича «Літні тони», який належав до обов’язкової
програми конкурсу і вимагав витонченості і граничної індивідуалізації голо-
соведення, де кожен голос складався з невеличких поспівок, мотивів або ж під-
креслено індивідуальних інтонацій.
«Літні тони» – одна з наймайстерніших хорових поем композитора. Му-
зичними засобами відтворюється чудовий літній пейзаж, напоєний пахощами
польових квітів, скошеного сіна. У цьому творі композитор виявив захоплення
природою рідної землі, щиро і глибоко відтворивши почуття. Акварельну яс-
ність, легкість і свіжість несе в собі кожен акорд, кожен звук. Повітря, простір,
аромат – усе це відчувається в образах поеми.
Паралельно з роботою над конкурсною програмою капела продовжува-
ла вести активну концертно-виконавську діяльність. Перед виїздом до Києва
колектив виступив з концертом, присвяченим Дню матері, у середній школі
№85 Львова, а також взяв участь у літературно-музичній композиції на тему:
«Пречиста Діва Марія як культ духовності українського народу», який відбувся
23 травня у Домініканському костелі.
Від початку заснування «Антей» прагнув до досконалості, щоб таким
чином досягати якнайвищих вершин хорового мистецтва. Усвідомлюючи, що
музичне виконавство – це, насамперед, мистецтво звука, колектив йшов до
його довершеності, філігранності і витонченості шляхом невтомної одержи-
мої творчої праці всіх співаків. Вона не пропала марно – ще на початку свого
творчого шляху «Антей» став переможцем (перша премія) на другому кон-
курсі імені С. Крушельницької у Тернополі. Наступною заповітною мрією
капели було досягнути ще однієї вершини виконавського мистецтва – взя-
ти участь у найпрестижнішому в Україні конкурсі, присвяченому класикові
української хорової музики М. Леонтовичу. Заснований в добу національно-
духовного відродження (1988), цей конкурс став відігравати значну роль у
розвитку хорового мистецтва, у збереженні і плеканні славних українських
хорових традицій.
ПІСЕННІ ОБРІЇ «АНТЕЯ»
55
Третій, заключний тур конкурсу відбувся 25-28 травня 1993 року в Ки-
єві. Він виявився напрочуд масовим, і це при тому, що в той час Україна пере-
живала велику економічну й фінансову скруту, а культура та мистецтво – й
поготів. Мабуть, це ще раз засвідчувало відому істину, що українці і пісня не-
віддільні, вони співають і в радості, і в горі, відзначаючи народження й похоро-
ни, не кажучи вже про інші моменти життя та праці.
Досить сказати, що заявки на участь у першому турі конкурсу подали
134 хорових колективи, з яких – 46 академічних мішаних, 21 камерний, 23
народних, 10 чоловічих, 7 жіночих, 27 дитячих. Лише Львівська область ви-
ставила понад 30 хорових колективів – один від одного кращий! Гідно були
представлені Київ і область, Івано-Франківщина, Рівненщина, Миколаївщина,
Одещина, Харківщина.
Учасниками третього заключного туру були академічні, камерні, чоло-
вічі, жіночі, дитячі та народні хори. Змагалися 36 колективів з усіх куточків
України: Києва, Чернігова, Харкова, Сум, Херсона, Одеси, Черкас, Миколає-
ва, Кіровограда, Дніпропетровська, Рівного, Луцька, Вінниці, Хмельницького,
Тернополя, Львова, Коломиї, Івано-Франківська, Мукачевого, Ужгорода.
Конкурс проводився у приміщенні Київського міського Будинку вчителя
(в цьому залі колись засідала Центральна Рада). Високоавторитетне журі очо-
лював професор А. Авдієвський (голова), заступник голови – професор О. Ти-
мошенко, члени журі – професор М. Гринишин, музикознавець М. Гордійчук,
композитор Л. Дичко, народний артист України А. Кушніренко, мистецтвозна-
вець М. Головащенко.
До конкурсу «Антей» готував, крім обов’язкового твору «Літні тони»
М. Леонтовича, ще одну його ліричну перлину – обробку української народ-
ної пісні «Котилася зірка». Ці обидва твори, виписані акварельними фарба-
ми, вдало контрастували з духовними творами К. Стеценка і Д. Бортнянського
(«Благослови, душе моя, Господа» і «Концерт №3»). Окрасою програми капели