Українська література » Публіцистика » Пісенні обрії "АНТЕЯ" - Зіновій Миколайович Демцюх

Пісенні обрії "АНТЕЯ" - Зіновій Миколайович Демцюх

Читаємо онлайн Пісенні обрії "АНТЕЯ" - Зіновій Миколайович Демцюх
class="book">курсію у монастир, після якої в базиліці відбувся великий концерт «Антея».

На виступі, крім мешканців міста, були присутні також представники місцевої

влади і духовенство.

Надзвичайно сприятлива акустика сприяла успішному виступу капели.

Найгучніших оплесків у слухачів заслужив «Антей», виконуючи хорові кон-

церти Д. Бортнянського (№3 і №24), духовні твори М. Вербицького, К. Сте-

ценка, М. Лисенка, М. Леонтовича, В. Барвінського, а також фантазію на укра-

їнські теми «Кобза» Г. Давидовського, «Заключне Купало» із фольк-опери Є.

Станковича «Цвіт папороті».

60

Зиновій ДЕМЦЮХ

Вранці наступного дня відбулася запланована зустріч колективу з ме-

рією Генка (в цьому фламандському краї проживала найбільша українська

діаспора). Міська влада на чолі з її головою тепло і сердечно приймали укра-

їнських хористів. Знову лунали слова привітання, вдячності, відбувся обмін су-

венірами. На завершення звучала пісня. Потім хористи відвідали Альденбізен,

оглянули й найдавніше місто Бельгії – Тьорунг (йому понад дві тисячі років).

Чудово проведений день завершився в кафе «Старий млин», куди люб’язно нас

запросила «Пассіфльора», де за кухлем доброго фламандського пива толерант-

но обговорювалися найактуальніші життєві і мистецькі питання.

5 листопада 1993 року на капелу чекав ще один сюрприз – друзі з

Фламандії влаштували нам надзвичайно цікаву екскурсію на автомобільний

завод, що належав компанії Форда. Екскурсоводом був симпатичний і милий

чоловік, бельгієць українського походження, родом з Галичини, за фахом

– інженер. Виявився цікавим співбесідником, з тонким відчуттям гумору і

добрим знанням рідної мови. Розповідав, що неодноразово бував в Україні,

зокрема у Львові, на заводі «Кінескоп». З усмішкою розповідав просто-таки

анекдотичні випадки, як у нас працюють, про точність виходу на роботу тощо.

Порівнював з дисципліною, яка є на заводі Форда, акцентуючи на тому, як

працівники дорожать своєю роботою, які високі професійні і моральні якості

потрібно мати, щоб тут трудитися. З його допомогою ми мали можливість

побачити всі етапи процесу «народження» легкового автомобіля – від перших

і до останніх кроків.

Грандіозний завод приголомшив найвищим сучасним автоматизованим

і механізованим виробництвом. Вражало те, що більшість складних зварю-

вальних і складальних операцій тут виконують автомати. Поодинокі робітники

стоять лише у тих секторах, де техніку застосовувати практично неможливо.

За дуже короткий проміжок часу вони повинні виконати відповідну операцію,

адже машина мусить рухатися далі конвейєром. Затримка з вини працівника

фіксується радарем. Згодом адміністрація заводу робить відповідні висновки.

Ця екскурсія була для нас не лише пізнавально-ознайомлювальною, а й дала

багато інформації для роздумів. Ми ще раз переконалися в тому, що порядок

і професіоналізм, потрібні в автомобільній галузі, також необхідні й на інших

ділянках життєдіяльності, в тому числі й у сфері мистецтва, якщо хочеш до-

сягати високих результатів.

Подякувавши землякові за цікаве і змістовне проведення екскурсії, ми

поспішали до субтропічного басейну, куди нас люб’язно запросив диригент

«Пассіфльори» Ландфрід ван Ессер. Це була ще одна приємна несподіванка

для колективу, яка викликала неоднозначну реакцію в окремих співаків капели.

Почуття вдячності переплелися з побоюваннями за долю вечірнього концерту,

найбільш відповідального за весь час перебування «Антея» в Бельгії. Причи-

ною переживань було розуміння того, що купання в басейні перед виходом на

сцену може серйозно позначитися на якості звучання хору, оскільки відомо, що

ніщо так не «забирає» енергію у співака як вода.

ПІСЕННІ ОБРІЇ «АНТЕЯ»

61

У делікатній формі я запитав диригента «Пассіфльори» про можли-

вість перенесення цього заходу на інший час, на що він відповів: «Це – не-

можливо, адже басейн замовлено давно і це задоволення дуже дорого ко-

штує». Більшість членів нашого колективу купалася. Вони були щасливі. А

я весь час хвилювався як звучатиме капела після такої оказії на вечірньому

концерті.

Виступ «Антея» відбувся у сучасному монументальному храмі м. Ґенка.

Був аншлаг. Концертна програма капели складалася з двох відділень: у пер-

шому – українська класична та духовна музика композиторів А. Веделя, Д.

Бортнянського, М. Лисенка, М. Вербицького, К. Стеценка, А. Гнатишина, М.

Леонтовича, В. Барвінського, у другому – українські народні пісні в обробці

М. Лисенка, М. Леонтовича, Г. Давидовського, В. Яциневича, твори на істо-

ричну, козацьку, стрілецьку тематику, музика сучасних композиторів – А. Кос-

Анатольського, М. Колесси, Є. Станковича, І. Майчика.

Незважаючи на не зовсім сприятливу акустику храму (дерев’яний, вели-

чезний за розмірами), концерт проходив з великим успіхом. Деякі твори «Ан-

тей» на вимогу публіки змушений був повторювати. Особливо припали до душі

фламандським слухачам українські народні пісні (патріотичні, жартівливі). І

все ж найбільше визнання, як і в Україні, випало на долю старовинної галиць-

кої пісні «На славній річеньці, на Сяну», яку виконав з капелою провідний со-

ліст Львівської опери заслужений артист України Василь Дудар. Захопленню у

слухачів, здавалося, не було меж, храм заповнився громом оплесків, вигуками

«браво», «біс». Повторювали твір ще з більшим натхненням і проникливістю.

Зворушені до сліз фламандці протягом нашого дальшого перебування на їхній

землі раз у раз наспівували мотив цієї пісні.

Попри надзвичайний успіх концерту, все ж купання в субтропічному

басейні далося взнаки. Це не відчувала публіка, але добре відчував я, знаючи

можливості рідного колективу. На завершальній стадії виступу «вольтаж» ка-

пели помітно послабився, відчувалася втома. І все ж у цій ситуації був і свій

плюс: неспроможний форсувати, хор додав в ансамблі – тембральному, уні-

сонному, а також у культурі співу. Після концерту «Антей» з «Пассіфльорою»

знову були разом – до пізньої ночі велися задушевні розмови, лунали пісні та

жарти у кафе «Старий млин».

6 листопада 1993 року капела взяла участь у весільній месі в містечку

Бокруйку. До цієї шлюбної Служби Божої запросила «Антей» фламандська по-

дружня пара, яка напередодні слухала концерт колективу, і, зі

Відгуки про книгу Пісенні обрії "АНТЕЯ" - Зіновій Миколайович Демцюх (0)
Ваше ім'я:
Ваш E-Mail: