Пісенні обрії "АНТЕЯ" - Зіновій Миколайович Демцюх
Калуша, Монастириська, Івано-Франківська.
Серед хорових колективів у концерті взяли участь: народна хорова ка-
пела «Лемковина» (художній керівник – заслужений працівник культури Укра-
їни Іван Кушнір), хор «Євшан» (диригент – Богдан Генгало), народна хорова
капела «Дударик» (художній керівник та головний диригент – заслужений діяч
мистецтв України М. Кацал). «Антей» виконав дві лемківські пісні в обробці
Івана Майчика «Бодай та корчмичка» і «Юж вечір».
28 жовтня хорова капела «Антей» вирушила до Бельгії. На той час водії
зовсім не мали досвіду в таких подорожах, адже лише поодинокі колективи
виїжджали за кордон, тож наша дорога була нелегкою. Перетнувши Польщу,
58
Зиновій ДЕМЦЮХ
Німеччину і Голландію, 31 жовтня о четвертій годині ночі ми прибули в м.
Ґенк (Бельгія), де мешкала більшість наших друзів з «Пассіфльори». З нічного
кафе я зателефонував до диригента Ландфріда ван Ессера. На нас з нетерпін-
ням чекали, але приїзд серед ночі був дещо несподіваним. Домовилися про
зустріч. Наші фламандські друзі виявилися дуже оперативними – за півгоди-
ни ми зустрілися на подвір’ї українського Народного дому в цьому містечку.
Незважаючи на пізню пору, зустріч колективів «Антея» і «Пассіфльори» була
доволі зворушливою і емоційною. Як і у Львові знову звучала пісня, а потім
розійшлися по домівках на поселення.
Цього ж дня відбувся концерт «Антея» у парафіяльно-культурному цен-
трі м. Кессельта. Зал, в якому ми виступали, не мав суто концертного призна-
чення, він скоріш надавався для різних масових заходів та відпочинку. Не вель-
ми придатною була й акустика для академічного співу. Слухаючи наш виступ,
люди сиділи за столиками, споживали різні ласощі. Сприймали хор з ентузіаз-
мом і цікавістю. Після довгої і нелегкої дороги співати було важко. Фламанд-
ські друзі щирими усмішками і гучними оплесками підбадьорювали наш ко-
лектив. По завершенні концерту запросили за свої столики, частували різними
смаколиками, ми довго і весело спілкувалися, згадуючи весняні творчі зустрічі
наших колективів у Львові. Вранці наступного дня у м. Хенгельгофі «Антей»
взяв участь у католицькій месі: у заздалегідь визначених моментах Служби Бо-
жої капела співала відповідну українську духовну (церковну) музику, а ввечері
у м. Хельхтерені колектив виступив з концертом у парафіяльному храмі.
Аналіз цих двох виступів показав, що предметом особливого зацікав-
лення слухачів була українська народна пісня і духовна музика. Вони жадібно
слухали нас, згодом жваво ділилися враженнями, ставлячи найрізноманітніші
запитання з історії хорової музики України, стилю і манери її виконання.
У наступні два дні колектив «Пассіфльори» організував для нас екскур-
сії на море, а також у міста Брюссель, Антверпен, Ґаллє. Особливе враження
справила на капелян архітектурна краса столиці Бельгії, її знаменитий собор
Сен-Мішель-е-Гюдюль (1226-1490), Королівський палац (XVIII–XX століття),
розкішна ратуша (1401-1455), Палац художніх мистецтв, споруди Всесвітньої
виставки, парламент. Місто, в якому, як відомо, вирішуються найдоленосніші
питання багатьох європейських держав, полонило своєю красою і пишністю,
розмаїттям стилів і форм. Не менш привабливим для нас виявився і Антверпен.
Місто, відоме з XVII століття, розташоване на ріці Шельді та каналі Альберта,
вражало своїми архітектурними пам’ятками XIV–XVIII століття, будинком-
музеєм П. Рубенса, одним з найбільших портів світу. Серед сучасних споруд
сильне враження справляли Палац віку (1935) і аеровокзал (1954) у Брюсселі,
консерваторія в Антверпені (1982).
Подорожуючи, колектив довідався дещо і про історію художнього і му-
зичного мистецтва Бельгії, зокрема, Фламандії. Самостійна художня фламанд-
ська школа виникла у XVII столітті (П. Рубенс, А. ван Дейк, Я. Йорданс, Ф.
Снейдерс, Д. Тенірс та ін.). Власне бельгійське мистецтво сформувалось у ХІХ
ПІСЕННІ ОБРІЇ «АНТЕЯ»
59
столітті (Ф. Ж. Навез, Т. Формуа та ін.). Музика Бельгії склалася на основі
так званої нідерландської школи (XV–XVI століття; композитори Г. Дюфаї, Я.
Обрехт, Й. Окегем, Жоскен Депре, О. Лассо). Найвизначніший бельгійський
композитор XIX століття – Ц. Франк. Всесвітню славу здобули скрипкова та
віолончельна школи.
Після екскурсії по м. Брюсселю 3 листопада «Антей» вирушив до Ґал-
лє. На обід нас запросили до школи для черниць, де познайомили з літньою
жінкою в українському строї і сказали, що вона буде перекладачкою. Як вияви-
лося, її ще маленькою доля закинула на бельгійську землю з Черкащини. Пані
була єдиним представником української діаспори в цьому містечку. Отже, міс-
цева влада вирішила для нас, українців, зробити сюрприз – познайомити із зем-
лячкою. Розмовляла вона українською мовою з деякими труднощами. Поки ми
обідали весь час повторювала: «Поспішайте, будь ласка, бо ми можемо запіз-
нитись у «сельсовєт». Спочатку ми не могли второпати про що йдеться. Хтось
із наших дівчат жартома сказав: «Це ж треба було такий світ проїхати, щоб аж
у Бельгії потрапити в «сельсовєт». Через якусь мить виявилось, що «Антей»
запрошують на прийом до мерії Ґаллє. Загадка була розгадана – так наша зем-
лячка називала міську управу. Запам’ятавши малою дитиною це слово в рідно-
му селі на Черкащині, вона використала його, назвавши мерію «сельсовєтом».
Дорогою до мерії ми побачили у центрі міста монументальний пам’ятник
віолончелісту. Він справив на нас дивовижне враження – високий чоловік у
фраку тримав віолончель. Як з’ясувалося згодом, цьому пам’ятнику було сто
п’ятдесят років. Напрошувався висновок: якщо так шанують музикантів, то чи
це не найкращий вияв високої культури народу. З наближенням до мерії поба-
чили ще одну річ, що викликала у капелян приємні і теплі почуття: українські
афіші, які повідомляли про концерти у Ґаллє Київського чоловічого хору імені
Л. Ревуцького під орудою Богдана Антківа. Така інформація викликала у мене
особливі почуття, адже з цього професійного колективу розпочалася 1971 року
моя творча діяльність.
А ось і «сельсовєт», тобто мерія. «Антей» радо і привітно зустріли пред-
ставники влади Галлє на чолі із керівником. Відбувся обмін думками, сувені-
рами. Хорова капела подарувала господарям міста невеличкий імпровізований
концерт з українських народних пісень, завершивши знаменитим «Многая
літа» А. Веделя. Ввечері для нас організували ще один цікавий захід – екс-