Пісенні обрії "АНТЕЯ" - Зіновій Миколайович Демцюх
Академія, на якій хорова капела «Антей» удостоїлася честі відкривати урочис-
тий концерт. Величним і піднесеним твором «Христос Воскрес» Богдана Вах-
нянина ми розпочали свою програму. Далі «Антей» співав «Пісню на честь
святого Володимира» Василя Барвінського, «Аве Марію» Джуліо Каччіні (соло
– Ярослава Крилошанська) і старовинну галицьку пісню в обробці Миколи
Гриценка «На славній річеньці, на Сяну» (соло – Василь Дудар). Останній твір,
як завжди, мав найбільший успіх, завдяки значною мірою глибоко проникли-
вому виконанню сольної партії. Фортепіанний супровід «Аве Марії» з тонким
відчуттям ансамблю провів Остап Демцюх.
У цьому концерті також брали участь народна чоловіча хорова капела
«Гомін» Львівського відділення Всеукраїнської музичної спілки та Товариства
української мови імені Т. Шевченка «Просвіта» (диригент – Олег Цигилик),
хор хлопчиків та юнаків «Дударик» (художній керівник та диригент – Микола
Кацал, концертмейстер – Тетяна Лагола), струнний квартет у складі Богдана
Каськіва, Тетяни Шуп’яної, Юрія Женчура, Олени Журової, камерний оркестр
Спілки композиторів (керівник – професор Мирослав Скорик), симфонічний
оркестр Львівського театру опери та балету імені І. Франка (диригенти – Ігор
Лацанич та лауреат Державної премії УРСР імені Т. Г. Шевченка, професор
Юрій Луців), провідні оперні співаки Світлана Мамчур (сопрано), народний
артист УРСР Володимир Ігнатенко (тенор), Тамара Куценко (сопрано). Про-
граму вів актор Юрій Брилинський. Відповідав за програму професор Ярема
Якуб’як, а координував її – Володимир Луців (Англія).
Події одна за одною яскравим калейдоскопом змінювалися, закарбовую-
чись у творчому літописі нашого колективу. У квітні-травні 1991 року «Антей»
вписав ще кілька яскравих сторінок у свою творчу біографію. Це – виступ на
Першому Всеукраїнському з’їзді репресованих (політв’язнів) в актовому залі
Політехнічного інституту (21 квітня), участь у Міжнародному музичному фес-
тивалі, присвяченому 100-річчю української еміграції («Музика українського
зарубіжжя», 18-26 квітня), концерт-лекція на Львівському молококомбінаті (8
травня), виступ, присвячений 130-річчю з дня перевезення праху Т. Г. Шев-
ченка з Петербурга на рідну землю (мітинг-реквієм на площі перед оперним
театром, 22 травня).
Міжнародний музичний фестиваль «Музика українського зарубіжжя»,
який проходив у концертному залі імені С. Людкевича Львівської державної
філармонії привернув увагу не тільки професійних музикантів з усієї Укра-
їни (композиторів, теоретиків, музикознавців, диригентів), а й прихильників
ПІСЕННІ ОБРІЇ «АНТЕЯ»
33
хорової, інструментальної і вокальної музики. Форум під такою назвою був
особливим, адже він відбувався вперше (відгородженість від світу не давала
можливості зробити це раніше).
Зацікавленість фестивалем була дуже великою. Напередодні його про-
ведення доктор мистецтвознавства, професор Стефанія Павлишин разом з
професором Яремою Якуб’яком звернулися до мене з пропозицією виконати
Літургію американського композитора українського походження Ігоря Соне-
вицького, вручивши партитуру автора, який написав її буквально напередодні.
Познайомившись з нею, мене зацікавила новизна музичної мови композитора в
цьому жанрі, колорит звучання, використання українського народного мелосу
(зокрема гуцульського), своєрідність інтонацій, гармонії і фактури. Поділив-
ся своїми міркуваннями з колективом. А ще йшлося про можливе виконання
цього твору не тільки у Львові, а й на подібному фестивалі у США. Це певною
мірою заінтригувало хор і ще більше заохотило до роботи.
Усі усвідомлювали, що праці потрібно вкласти чимало, адже твір масш-
табний, а часу обмаль. Сподівалися також на приїзд композитора. Наш виступ
на фестивалі разом із заслуженою хоровою капелою «Трембіта» (співала у дру-
гому відділенні програми) припав на 23 квітня.
Після короткого слова ведучої про життєвий і творчий шлях композито-
ра зал заполонила музика Літургії. Прозвучали останні акорди твору, публіка
на якусь мить завмерла, потім щедро нагородила «Антей» палкими тривалими
оплесками. Вони були адресовані також і солістам Василю Дударю, Ярославі
Крилошанській, Роману Литвину.
Але на цьому наш виступ не закінчився, адже в програмі був ще один
твір композитора-українця зі США Івана Недільського «Засяло сонце золоте»,
який за духом дуже актуальний у ці дні, неодноразово виконувався і мав вели-
кий успіх у слухачів. Не стало винятком і наше виконання: на прохання публі-
ки твір довелося повторити. Концерт записувало Львівське телебачення. З по-
важних причин Ігор Соневицький, на жаль, не зміг прибути на фестиваль. Ми
зустрілися кількома місяцями пізніше. Він з великим зацікавленням послухав
фонозапис свого твору на радіо, а згодом разом з дружиною зустрівся з колек-
тивом «Антея» у нашому репетиційному залі. Хор радо вітав дорогого гостя,
проспівав декілька частин з його Літургії. Були привітання, слова вдячності,
обмін думками, фотографування на згадку.
У Міжнародному музичному фестивалі «Музика українського зарубіж-
жя» також брали участь хорова капела «Легенда» (м. Дрогобич, диригент – І.
Циклінський), чоловічий хор «Гомін» (диригент – О. Цигилик), жіноча хорова
капела «Горлиця» (диригент – І. Небожинський), жіночий ансамбль Львівсько-
го культосвітнього училища (керівник – Т. Маркевич).
22 травня 1991 року у Львові на площі біля театру опери та балету імені
Івана Франка відбувся мітинг-реквієм, присвячений 130-річчю з дня переве-
зення праху Т. Г. Шевченка з Петербурга на рідну землю. «Антей» був запро-
шений до участі у цьому поважному заході. Відкривав і вів мітинг начальник
34
Зиновій ДЕМЦЮХ
управління культури облвиконкому професор Олег Гринів. Слово про Кобзаря
виголосили поети Ігор Калинець, Богдан Стельмах, актор Львівського держав-
ного академічного українського драматичного театру імені М. Заньковецької
Святослав Максимчук. До виступу були запрошені голова президії НТШ, член-
кореспондент АН УРСР Олег Романів, завідувач кафедри української літера-
тури Львівського університету імені Івана Франка Тарас Салига, голова Росій-
ського національно-культурного товариства імені академіка Андрія Сахарова
Микола Сергєєв, голова Польського національно-культурного товариства Ста-
ніслав Черкас.
У виконанні хорової капели «Антей» прозвучали твори на слова Т. Шев-
ченка «Заповіт» Л. Ревуцького, «Думи мої» в обробці Є. Козака, «Наша дума,
наша пісня» А. Кос-Анатольського, «Реве та стогне Дніпр широкий» в оброб-
ці А. Авдієвського. Мітинг-реквієм завершився національним гімном «Ще не
вмерла Україна».
Знаменним для «Антея» видався день 2 червня 1991 року. Була неділя,
на церковному календарі – свято всіх Святих: капела вперше співала Боже-
ственну Літургію Івана Золотоустого