Пісенні обрії "АНТЕЯ" - Зіновій Миколайович Демцюх
А. Гайденка, М. Кречка, І. Майчика, І. Галля. Поважне місце в програмі було
відведено українській народній пісні. Присутні на концерті (і на цей раз він
відбувався при аншлазі) слухачі кожен твір сприймали із захопленням. Особли-
ва увага публіки була прикута до творів, які виконувалися вперше. Це – «Ave
verum» В. А. Моцарта (партія органа – П. Довгань), «Хваліте Господа з небес»
О. Гречанінова (фраґмент з Літургії «Domestico», соло – В. Кудовба), арія Нор-
ми з хором (опера В. Белліні «Норма», соло – Т. Стефанишин), «Не отвержи
мене во время старости» М. Березовського (хоровий концерт), пісня Серени з
опери «Поргі і Бес» Д. Гершвіна (соло – Т. Стефанишин, партія фортепіано –
М. Рудь), дві українські народні пісні в обробці І. Майчика – «Ой співаночки
мої», «На вулиці скрипка грає» (соло – Р. Трохимук). Виконання хорового кон-
церту М. Березовського «Не отвержи мене во время старости» до глибини душі
схвилювало львівського слухача, за що «Антей» був щедро винагороджений
тривалими оплесками.
Вдалим був дебют твору «Хваліте Господа з небес» О. Гречанінова.
Успіх його виконання значною мірою забезпечив обдарований соліст Володи-
мир Кудовба, володіючи добрими вокальними і виразовими можливостями.
Як завжди, заворожила слухачів своєю безпосередністю і проникливіс-
тю виконання Тетяна Стефанишин (негритянський спірічуелс «Інколи я почу-
116
Зиновій ДЕМЦЮХ
ваю себе сиротою», «Купальська русалок» Є. Станковича). Не менш успішним
виявився дебют і двох українських народних пісень в обробці львівського ком-
позитора і диригента І. Майчика. «Ой співаночки мої» зазвучали у всій своїй
неповторній тембральній красі і експресії завдяки провідному співакові Львів-
ської опери Романові Трохимуку.
Найбільший успіх випав на долю двох останніх творів програми – «Коло-
мийок» М. Кречка та «Інтродукції» до комічної опери Ф. фон Зуппé «Бокаччо».
Захоплення публіки було надзвичайним. У залі лунали вигуки «браво», «біс».
На настирливі вимоги слухачів «Антей» з приємністю ці твори повторював.
Після святкових торжеств, як завжди буває, настають трудові будні. Зно-
ву репетиції, робота над новою програмою, концертні виступи, участь у Бого-
служіннях. Весь цей процес проходив у більш-менш спокійному творчому рит-
мі. Відповідальність і навантаження зростали тоді, коли визрівала перспектива
нашої участі в якомусь поважному творчому проекті. Здобувши добру вико-
навську репутацію, наш колектив став бажаним партнером у реалізації цікавих
задумів відомих продюсерів, режисерів-постановників.
Тож 2003-2004 роки для «Антея» були знаковими у його творчій біо-
графії. Наш колектив взяв участь у Міжнародному проекті, пов’язаному з по-
становкою опери Джоаккіно Россіні «Вільгельм Тель». Як і попередній про-
ект «Бокаччо», він відбувався у рамках фестивалю європейської музики під
орудою добре відомого диригента з Німеччини, професора Роланда Бадера. У
проекті були задіяні солісти з кількох країн, хор «Антей» та камерний оркестр
Львівської філармонії. Усім довелося працювати багато і відповідально. Опе-
ра «Вільгельм Тель» є одним із наймасштабніших творів світового оперного
репертуару, а нас було поставлено у жорсткі часові рамки. Але музика Россіні
захопила капелян і вони з головою занурились у його стихію.
Джоаккіно Россіні (1792-1868) – видатний італійський композитор ХІХ
століття. З його музикою пов’язаний розквіт національного оперного мисте-
цтва. Він творив в епоху пробудження суспільної активності і боротьби народу
Італії за незалежність. Мелодії арій з опер Дж. Россіні полонили серця італій-
ців і виконувалися на вулицях італійських міст. Про популярність ще молодого
автора «Севільського цирульника» його видатний сучасник Стендаль писав: «В
Італії живе людина, про яку говорять більше, ніж про Наполеона; це – компози-
тор, якому не виповнилося й двадцяти років».
Високим досягненням генія Дж. Россіні була героїко-романтична опера
«Вільгельм Телль», в якій прославлено керівника національно-визвольної бо-
ротьби Швейцарії ХІІІ століття. Опера з чотирьох дій, оригінал – італійською
мовою. Автори лібрето – Етьєн де Жуа (1764-1846) та Гіпполітт-Луіс-Лорент
Біс (1789-1885), обоє досвідчені театральні письменники, особливо перший,
який плідно співпрацював з багатьма французькими оперними композитора-
ми. Першоосновою «Вільгельма Телля» Россіні стали найважливіші своєю
драматургією сцени з одноіменної п’єси великого німецького поета Фрідріха
Шіллера. Дещо лібретисти взяли також із повісті «Гулям Телль, або визволена
ПІСЕННІ ОБРІЇ «АНТЕЯ»
117
Швейцарія» Жан-Пьєра де Флоріана. Однак німецькі музиканти закидали Рос-
сіні легковажне ставлення до класичного твору великого поета. Така цнотлива
запопадливість критиків позначалася на тому, що вони несправедливо чинили
всілякі перешкоди поставити цю оперу в німецьких театрах. Її прем’єра від-
булася 3 серпня 1829 року на сцені Ґранд Опера (Париж). Незвичність тракту-
вання теми і новизна музичного стилю викликали спочатку стриману реакцію
паризької публіки. Та незабаром дещо незвичний твір Россіні був оцінений на-
лежно, ввійшовши у репертуар оперних театрів багатьох країн світу. Цей твір
мав символічну силу і звучав як гімн боротьби швейцарців за свободу і неза-
лежність. Після паризької прем’єри серед музикологів все більшого поширен-
ня набирала думка про те, що Дж. Россіні проявив себе як прихильник стилю
популярного тоді Д. Меєрбера. А вже пізніше стали писати про близькість з Д.
Верді і навіть з Р. Ваґнером (наявність в опері великих хорів, а також імпрові-
зованого стилю бельканто).
Знаючи історію створення цієї опери та її творчу долю, ми добре усві-
домлювали, яке нелегке і відповідальне завдання нам належить виконати. Ро-
боту над партитурою опери наша капела розпочала в другій половині січня
2004 року. Вона тривала протягом місяця, згодом розпочалися сценічні проби
з режисером-постановником Томасом Кімлє. Працюючи з хором над втіленням
різних мізансцен, він вибудовував свою концепцію розуміння трактування тво-
ру, яку прагнув реалізувати у виставі.
Його міркування хоч і були дещо неоднозначні, викликали і заперечен-
ня, і здивування (правда, слухаючи його, ми намагалися не встрявати в гостру
дискусію), проте викликали значний професійний інтерес. Людина високої єв-
ропейської освіченості, фахівець щонайвищої проби, майстер режисури, дуже
цікаво трактував зміст твору Дж. Россіні. Він вважав, що «Вільгельм Телль»
– одна з небагатьох опер, що гармонійно поєднує дві сюжетні лінії. З одного
боку, ведеться розповідь у романтичній інтерпретації про боротьбу за незалеж-
ність швейцарців проти Габсбургів, що їх гнітили, з іншого – розкривається
згубність розбрату й індивідуалізму, що за таких обставин