Пісенні обрії "АНТЕЯ" - Зіновій Миколайович Демцюх
задумом. Послухавши таке виконання, складається враження, що виконавці ра-
зом із диригентом часто-густо не усвідомлюють, що співають, не кажучи вже
про осмисленість і глибинне проникнення у драматургію твору. Ми відмови-
лися від такого трактування цього твору і пішли за автором, ставлячи в основу
інтерпретації – розкриття образної концепції.
«Реквієм» виконувався в першому відділенні. Після його завершення
зал вибухнув громом оплесків, які перейшли в овацію. Крім хору і оркестру,
заслужено було винагороджено публікою і провідних солістів Львівського ака-
демічного театру опери та балету, який став носити ім’я Соломії Крушельниць-
кої, заслужених артистів України Наталію Свободу, Любов Качалу, Олега Лиха-
ча та народного артиста України Олександра Громиша.
Друге відділення було акапельним. Воно складалося з величної меси Ф.
Ліста («Kyrie eleison», І ч.), двох духовних творів сучасних польських компо-
зиторів (Р. Твардовський «Алилуя» і Й. Свідер «Pater noster»), низки класичних
обробок українських народних пісень (С. Людкевич «Сонце ся сховало», М.
Колесса «Ой у полі криниченька», С. Стельмащук «Світи, місяченьку»), ори-
гінальних творів сучасних українських композиторів (А. Гайденко «Щедрий
вечір», Є. Станкович «Купальська русалок», В. Зубицький – хоровий концерт
«Гори мої»: («Дримба», «Фінал»), двох негритянських спірічуелсів в обробці
Р. Шоу: «Інколи я почуваю себе сиротою» (соло – Т. Стефанишин) і «Як спо-
вняюсь Духа Святого», австрійського композитора Ф. Зуппé: Інтродукція до
комічної опери «Бокаччо»).
За реакцією залу відчувалося, як сприймався публікою той чи інший
твір. «Алилуя» і «Pater noster» заворожили публіку цікавою і складною модер-
ною музичною мовою, майстерним володінням хором сучасними засобами
музичної виразності (декламація, тембральні та соноричні ефекти). Особливо
тепло сприйняв слухач українські народні пісні. Бурхливими оплесками віддя-
чувалася публіка за виконання оригінальних творів сучасних українських ком-
позиторів. Найбільше їх випало хоровому концерту «Гори мої» (соло – Адріани
Гайдучок). Улюбленицею публіки стала солістка Тетяна Стефанишин. А «Ін-
110
Зиновій ДЕМЦЮХ
тродукцію» до «Бокаччо» на настирливе прохання публіки довелося повтори-
ти. До її успіху спричинилася високопрофесійна гра концертмейстера Марини
Рудь. Насамкінець піднесено і величаво пролунав духовний гімн України «Мо-
литва за Україну» М. Лисенка.
П’ятнадцятирічний ювілей капели перетворився на свято хорового мис-
тецтва. В залі довго не вщухали оплески, а сцена розквітала численними буке-
тами квітів. З ювілейною датою «Антей» привітали різні мистецькі колективи
Львова, представники адміністративних і громадських організацій, диригенти-
хормейстери.
Важливою подією в історії «Антея» була участь колективу у підготовці
до візиту Святійшого Отця Івана Павла ІІ в Україну, а також в акціях під час пе-
ребування Папи у Львові. До цього готувалися дуже ретельно і відповідально
політичні і громадські організації, місцева влада і, зрозуміла річ, хорові колек-
тиви. Протягом червня 2001 року проводилися репертиції об’єднаного хору з
п’ятисот осіб у концертному залі Академії ветеринарної медицини. Відпрацьо-
вувалися всі нюанси Божественної Літургії Східного обряду.
27 червня зранку на Львівському іподромі відбулася незабутня, епо-
хального значення подія – Архієрейська Служба Божа, яку відправив кардинал
Любомир Гузар за участю Святійшого Отця. Владика привітав Папу Івана-
Павла ІІ і висловив йому щиру подяку за відвідання України. Півтора міль-
йона паломників підтримали Владику бурхливими оплесками і скандуванням:
«Вітаємо, вітаємо, вітаємо Папу!». Літургія, що складалася з духовних творів
українських композиторів А. Веделя, Д. Бортнянського, М. Березовського, А.
Гнатишина, Й. Кишакевича, прозвучала велично і піднесено. Службу Божу зве-
дений хор співав під орудою диригента О. Цигилика.
Глобальні події, в яких «Антей» брав найактивнішу участь, цього ж року
змінювалися локальними, що стосувалися колективу капелян. Сталося так, що
протягом одного місяця аж четверо наших молодих співаків одружувалися.
Першою на рушничок щастя стала Наталка Петриченко. Вінчальну Службу
Божу капела співала у церкві Різдва Пресвятої Богородиці (Сихів), другою –
Соломія Волошин (церква святих Єлизавети і Ольги). 8 вересня 2001 року від-
булася вінчальна Служба Божа у церкві Покрови Пресвятої Богородиці – шлюб
брали Адріана Гайдучок і Василь Чучман. Піднесений стан душі був не тільки
у молодих, а й у всього колективу. Проголошувались тости, звучали весільні
пісні і, звичайно, традиційне «Многая літа».
27 січня 2002 року «Антей» був запрошений співати Архієрейську
Службу Божу за участю Владики Любомира Гузара в церкві села Чижиків
(батьківщині композитора і диригента А. Гнатишина). У цьому храмі відбу-
вався чин посвячення престолу. Вперше колектив мав можливість побачити і
взяти участь у такому урочистому і маєстатному церковному дійстві. Приєм-
но було чути добрі слова на адресу «Антея» з уст самого Владики наприкінці
Служби Божої при великому згромадженні парафіяльного люду. А завершило-
ся святкування колядуванням і щедруванням.
ПІСЕННІ ОБРІЇ «АНТЕЯ»
111
Згодом, а точніше, 10 лютого цього ж року колядки і щедрівки перене-
слися у концертний зал імені С. Людкевича Львівської обласної філармонії, де
відбувся великий концерт «Прощання з колядою» за участю провідних худож-
ніх колективів Львова і області – «Антея», «Мрії», «Черемоша», «Херувимів»,
«Орфея», Галицького камерного хору, «Солі Део», «Вірую», зразкового театру
української пісні «Джерельце», капели бандуристів «Гамалія», камерного хору
«Жайвір», камерного хору «Євшан».
Вітальне слово виголосили міський голова Василь Куйбіда та отець Йо-
сиф Мілян. Концерт відбувся в рамках заключного хорового фестивалю «Воз-
веселімся всі купно нині» під патронатом Львівського обласного відділення
національної Всеукраїнської музичної спілки та з ініціативи і сприяння голови
оргкомітету заслуженого працівника культури України, професора С. Гелея.
Пам’ятною для капели була участь у IV Міжнародному фестивалі хо-
рової музики «Мрія», який відбувся у м. Львові 10-12 травня. Протягом трьох
днів шанувальники хорового мистецтва мали можливість послухати твори різ-
них епох і стилів у виконанні провідних українських і зарубіжних колективів.
«Антей» виступив у день відкриття фестивалю 10 травня