Том 5 - Леся Українка
Тепер од вас я вироку чекаю.
Не знаєте, як дорогий для мене і присуд ваш, і кожне ваше слово!
Так, мов я досі був десь у пустині, де й голосу людського не чував, а тут одразу чую рідну мову.
Хіба ж вона не буде дорогою,
хоч би у ній почув я смертний вирок?
А н т о н і о
Про смертні вироки нема і речі.
Nunc delectandum est К
(Довго і уважно дивиться на статую.)
Річард тривожно стежить за його поглядом.
Скажіть, маестро, коли ви почали оцей утвір?
Річард
Коли почав? Не знаю, як сказати: в Венеції з’явилась перша думка.
Я вже тоді робив маленькі проби, бо скрізь мені оця ідея мріла, де б я не був. Колись в Масачузеті зробив я статую... її нема.
А де ж вона?
Р і ч а р д
Велика ласка буде не вимагать відповіді на се.
А н т о н і о А се ви хутко маєте скінчити?
Р і ч а р д
Раніше, мабуть, путь моя скінчиться.
А н т о н і о
Се буде шкода. Статуя хороша.
Хоч, як то кая^уть, трохи tormentata *.
Р і ч а р д Не диво... Сам я вимучений вкрай.
Антоніо
Так не беріте слів моїх, маестро.
Я, друже, сим сказать не хтів, що вам вже справді сили творчої бракує, а тільки те, що ви дали над нею запанувати розмислу, що видно вагання в сьому творові...
(Замовкає, шукаючи виразу своїй думці.)
Р і ч а р д
Мессер,
не я^алуйте, я не прошу пощади.
Антоніо (намагаючись сховати ніяковість)
Та вам у ній нема й потреби, друже.
Се ж критика, а критика звичайно
ускіплива, часами то й над міру...
Пригадую, ви тільки що казали, що мали проб чимало. Я хотів би їх порівнять до статуї цієї.
Р і ч а р д
(іде і достає з шафи маленьку фігурку воскову)
Оце одна зосталася від них, і ту я виніс, наче тіло друга, убитого в останнім бойовиську.
А н т о н і о
(придивляється до фігурки; обличчя його хутко приймає екстатичний вираз)
Маестро! Слухайте! Та се ж перлина!
Се ж гріх — таке од світу заховати!
Ви — пуританин, ви зросли на текстах, а притчу про таланти і забули!
Р і ч а р д
Шановний друже, я ту притчу знаю, аж надто взнав...
А н т о н і о
На ймення Аполлона і всіх камей! Скажіть мені, маестро, коли ви утворили сю перлину?
Р і ч а р д
Та ще в Венеції. А потім трохи переробив обличчя їй.
Антоніо
Здається, сей ваш утвір скидається з фігури на Кароліну д’Орсі.
Р і ч а р д
Може бути.
А н т о н і о
Недарма ж то чужинець геніальний до італьянки залицявся!
Р і ч а р д
Ні,
ви помиляєтесь. Не залицявся.
Релігії краси при ній я вчився.
Якісь зальоти я вважав би просто за профанацію.
А н т о н і о
Сама сеньйора (становить тим часом фігурку на стіл коло себе) десь не такої думки про зальоти,— у неї завжди троє cicisbei крім чоловіка.
Р і ч а р д Замужем вона?
А н т о н і о Давно. За тим гладким, багатим Ф’яскі.
Р і ч а р д Вона й тепер так ідеально гарна?
А н т о н і о Тримається незгірш. Хоч, звісно, літа...
Р і ч а р д
Мессер Антопіо, навіщо ви мені се розказали?
А н т о н і о
Любий друже!
Нехай вас не вража мій розповідок,
оте, що я вам розказав,— життя, а се, що тут мене чарує,—
(показує на фігурку) мрія.
Життя і мрія в згоді не бувають і вічно борються, хоч миру прагнуть.
А в скутку боротьби — життя минає, а мрія зостається. Се ж то й значить:
Pereat mundus, fiat ars!
(Показує на девіз, виписаний на п'єдесталі фігурки. Pi-чард не відповідає на се й задумується. Антоніо бере Рі-чарда за руку.)
Маестро!
Як другу, як артисту, раджу вам, прошу і заклинаю вашим хистом: верніться-бо в Італію! Я певен, там оживуть і мрії ваші, й слава, і розцвіте талант під нашим небом.
Мій корабель до вашої послуги з господарем його.
(Кладе собі руку, до серця і вклоняється Річардові.)
Р і ч а р д
Спасибі, друже, хоч я прийнять не можу призволення; пробачте ви мені і зрозумійте.
Хоч ясне ваше сонце італьянське,— осліплого воно не просвітить, а сльози викличе з очей незрячих.
Тепер — вже пізно. Як мені вернутись в той край, де бачили мене колись у розцвіті, де всі колись на мене великії надії покладали?
Що ж я там покажу? Чим похвалюся?
Так я почав
(показує на фігурку) і ось як я скінчив!
(Показує на статую.)
Ні, після сього вже не воскресають!
Ви кличете мене на корабель?
Ні, друже, не беріть з собою трупа, се, кажуть мореходці, не годиться...
(Гірко усміхається.)
Чоловік
(увіходить)
Шановний пане! Може, ваша ласк9 до збору в дім громадський завітати, щоб діло завершити.
А н т о н і о
Зараз буду!
Чоловік виходить.
Я мушу йти, а там час і в дорогу,— я вже давно по Новім світі їжджу, а до старого путь назад чимала — баритися не можна мореходцям.
Так що ж, маестро?
Р і ч а р д
Тяжко знов казати те, що нелегко вимовить і раз... Вклоніться там Венеції від мене і скульпторам, хто з них ще не забув товариша. Сеньйорі Кароліні перекажіть, як зайде річ про мене, привіт мій вдячний і глибоку шану.
З усіх людей, яких я знав на світі, вона мені в житті дала найбільше,— вона дала мені найкращу мрію.
Хай бог її благословить за те!
А вам, шановний друже, щира дяка за вашу приязнь.
А н т о н і о
Шкода, що вона не придалась ні на що вам, мій друже!
(Стискають руки, Аитоніо подається йти.)
Р і ч а р д Мессер Антоніо!
А ы т о н і о
Що, любий друже?
Р і ч а р д
(дає йому фігурку)
Візьміть сю «мрію», хай вона іде в святу країну, що її