Том 5 - Леся Українка
А тут він про любов став говорити — ти чув коли, як він про те балакав? Прочанин мовчки потакує головою.
То сам ти знаєш, що в такі хвилини і лютий ворог міг за брата здатись.
Прочанин
Таки се правда! Раз я сам простив сусідові образу, ще й чималу, після речей того пророка...
Ю да
(не слухав його)
Раптом
він річ повів про царство боже! Діду!
мені здалася тая ваша круча, неплідна, крейдяна, порогом ясним при божій брамі, що веде до раю.
Мені здавалось: тільки поступити за той поріг — і всі в едемі будем, як перші люди. «ІЦо нам заважає? — так думалось мені,— вже ж не боронить вогненний меч до того раю війстя.
Туди нас кличе, руки простягає, обійми розкриває янгол божий, а може, божий син!» Так, діду, справді не я один, либонь, тоді подумав, що він син божий... Глянув я на кручу і там, край ніг промовця, ще завважив гурток людей, чоловіків, жінок, усі вони дивились на промовця, а часом поглядали і на нас з осяйної своєї високості, їх погляди були такі щасливі, і горді, й приязні. «Оці живуть в раю господнім повсякчас!» — гадав я... Налинув дощ і перервав промову.
Я сів під накриття і думу думав. Скінчився дощ — я не згадав про покуп, ні, я пішов шукать того промовця.
Бодай би я життя був загубив, ніж мав його знайти! Та я знайшов його собі на лихо...
Прочанин
І йому!
Ю д а
Що ти сказав?
Прочанин
Кажу, й йому на лихо. Якби не ти, ще б він пожив на світі.
Ю д а
Ні, він однаково на лихо грав, хоч би й ніхто не поживився з нього.
А все ж неправедний такий поживок...
І нащо там було його шукати?
Затямив би собі його слова, коли вже так припали до сподоби, та й жив би праведно в своїм маєтку, що батько чесно призбирав для тебе.
Ю д а (з коротким сміхом)
Не так се просто! Він, бач, говорив, що тільки з ним увійдем в царство боже, без нього ж — ані до порога!
Прочанин
Хитрий!
Ю да
Як я знайшов його, я запитався, що маю я робити, щоб придбати для себе царство боже. Він спитав, чи я закон сповняю й не грішу.
Я мовив: «Так», бо се ж була і правда.
«І все ще царства божого не маєш?» — спитав він, якось дивно усміхнувшись. «Як бачиш, ні»,— сказав я, і досада уперше ворухнулась в мене в серці супроти нього — я її стлумив.
«Ну, то роздай усе, що маєш, бідним і йди за мною»,— мовив він. Я мовчки від нього відступив. Тяжким здалося мені те слово.
Прочанин
Бо таки й нелегко його змістити! Де ж: усе роздай! Промовити — і то не всякий зможе!
Ю да
Йому воно було зовсім не тяжко!
Бо хто він був? Син теслі. Що він мав?
Нічого зроду. Хто такі всі ті,
що з ним ходили? Все рибалки більше.
їм що, які маєтки їм потрібні?
Вода — маєток божий — всім дається, аби натрапив де: закинув ятір, та вже й готова їжа... Був там митар посеред них. Так що ж, не все одно на митниці сидіти чи ходити за хлібом жебраним? — однака честь! Мені ж таки було про що подумать.
Прочанин Вже ж! Батьківське надбання не абищо!
Юда
Спочатку я вернувся до господи і хтів те слово викинути з думки.
Але тісна мені здалася хата, мізерні клуні, й тік, і двір нудний, і виногради навіть невеселі.
Все марилось мені — то райська брама, то золотий престол, а на престолі Мессія в образі того промовця, неначе судить він живих і мертвих... коло престолу гурт його обранців, щасливих, радісних, і їм слугують народи всього світу залюбки... безмежна щастя їхнього облада... і я їм заздрив... А вкінці настав той день, коли я все роздав убогим, голоті каріотській щонайгіршій, а сам пішов з порожніми руками, в одній одежині, без торби навіть, шукать учителя.
Прочанин
То ти пішов з порожніми руками? І прийняв він тебе таким?
Юда Прийняв одразу.
От як?..
То вже ж він не собі забрав твій статок. Юда
Все ж він про себе дбав! Бо він збирався царем голоті всій юдейській стати, як обдере маючих та дурних, а їх добром наділить ту голоту.
Він не казав про те виразним словом — він ні про що не говорив виразно,— та згодом я ті заміри збагнув.
Ти думаєш, що він задовольнився б якимсь там хуторцем у Каріоті?
Ні, він хотів — усе або нічого!
Прочанин То все ж він був великий чоловік.
Юда
(тупає ногою)
Ні, він не був великий! То велика була його жадоба і пиха!
А він не вмів нічого довершити.
Все в нього розпливалося в словах.
Я хутко се збагнув. Найвиразніше се стало тут, в Єрусалимі. Знаєш, був час, що на руках його носили, «Осанна сину божому!» — гукали...
Прочанин Та знаю, я ж якраз те бачив сам.
Юда
Ну й що ж? Він так проїхався по місту, неначе для розривки римська пані, щось побалакав там своїм звичаєм, напався на дрібних купців при храмі, та й знов до Лазаря свого вернувся
серед жінок розводить мляві жалі про те, що він рокований на згубу, що з друзями йому недовго бути...
А люд єрусалимський розійшовся одурений і гнівний по домівках.
Ет, аж досада здумати, для кого занапастив я все своє життя!
Прочанин Та чом же ти його тоді не кинув?
Ю д а
Куди б се я пішов? У Каріот?
Просити хліба у тії голоти, що з рук моїх добро моє посіла?
Щоб там собак на мене нацькували?
Я ж знаю тих людей,— я зріс між ними.
Прочанин Ну, розпочав би щось в Єрусалимі...
Ю д а
Та що ж би розпочав я — голий-босий? Завести торг? Я ж ні шага не мав.
Се правда, я глядів у них скарбони,— бо я вважався більш «від сього світу», ніж тії чисті душі,— та зайняти для себе я не смів нічого з неї, бо зараз, мов тавро,