Студії з української етнографії та антропології - Федір Кіндратович Вовк
Ми бачимо, отже, що ця важлива роля, яку грають сані в похоронному обряді арійських народів, залежить од того, що сані є дуже давнім засобом транспорту. Згідно з народними українськими переказами, «на початках люде не мали возів, а користувалися саньми, зимою й літом*. «Lie діявол винайшов колеса та віз; инші кажуть, що це було ділом святих Петра та Павла, а Другі що це зробив Соломон*'*1. Простудіювавши ріжні форми саней та машин для молотіння збіжжя, які мають очевидну подібність з саньми (як, напр., римські tribuium чи traha і дікани) в усіх країнах Середземного побережжя, де їх починають заступати вози, Анучин припускає, що сані, мабуть, являють собою найпримітивнішу форму воза взагалі, і то не тільки в північ них країнах, де багато снігу, а й у теплих та сухих південних краях. Ця гіпотеза,— каже видатний московський професор, тим більше ймовірна, що віз, навіть найпростіший, значно скомшіікованіший, ніж сані, які в своїй найрудиментарнішій формі є не що инше, як зв'язані докупи два дрючки чи деревини, а на них лежить вантаж, і тягне їх людина або худоба. 1 справді, в усіх частинах світу можна знайти сані такого роду. До прикладів, наведених н Аиучииа (два дрючки, прив'язані до кінського сідла у техаських індійців, розчахнута деревина з запряженим до неї волом у південній Африці тощо), ми ще можемо додати спосіб перевозу вантажів з допомогою собак у індійців північної Америки (Канада), що ми його побачили на одній з фо тографій, які зібрав Staddard та які опубліковано в Porto (olio Colonial de la S Іе de Werner в Чикаго та в Парижі (1895, сер. 12). На репродукції частини цієї фотографії, що ми її тут даємо (мал. 5), можна бачити два дрючки, прив’язані до нашийника собаки, а на них сплетене з гілок та мотузків си діння. на яке навантажують речі Це майже те саме, що й ріжні роди московських волокуш, що їх описав Анучин і які ше трапляються дуже часто в північних країнах Росії та складаються тільки з двох дрючків, сполучених поперечинами. Ці волокуші можна вважати за прототип саней. «Досвід. -каже Анучин,— не міг виявити неспосібиість довгих дрючків, що можуть часто ламатись. Зв’язавши мотузками чи ременем кінці зламаних дрючків, могли завважити, що це дає певні вигоди Таким способом, винахід саней був уже в принципі готовий; зоставалось тільки трохи загнути передні кінці полозів, щоб вони легше йшли поковзом, не зачіпляючись за землю»32...
" «Кімска# Старина*, 1890, 1, ISO. ,
A КпгацреьсышА. op. cit., I&2.
" A. Котляревський, op. cit.. 143. 149. 207. 217, 221 і т д
A. de Giibernatts, op. cit., 51; див. також Liebrecht, Zur Volkskunde, 399.
*' Чубинськнй, Труды Экспедиціи. I. 104—106, актовано в Анччима, op. cit.. 60
У Горішній Бретані дітн граються примітивними візками, чимсь на кшталт саней, зроблених з розчахнутої гілляки, до якої вони прнладжують иноді півколеса (повідомлення Поля Себійо)
Нелегко знайти всі ці посередні форми. Наша стаття тільки додаток до праці Анучина; тому ми користуємося нагодою з цієї точки погляду звернути увагу наших колег на ріжні форми саней на Філіппінських островах; ми подаємо їх тут в малюнках, зроблених з фотографій Музею Трокадеро з ласкавого дозволу д-ра E. Т. Гамі (Dr. E. Т. Наглу). Малюнок 6 показує сані, де вже два дрючки поділено на два відрізи, хоч це ще зроблено дуже недосконалим способом,— мабуть, тому, що цей повіз призначений для доріг, не вкритих снігом. Малюнок 7 дає нам зразок таких самих саней, але вони вже мають кадку в формі кошика. Нарешті, малюнок 8 показує справжні сані з трохи загнутими полозами; сані ці дуже подібні до українських саней, що ними користуються зимою для перевозу сіна. Замісць оглоблів у них мотузки. Ці сані з Філіппінських островів тим цікавіші, що вони походять з країни, де ніколи не буває снігу; це може бути до певної міри доказом того, що сані легко могли з’явитися як засіб перевозу в теплих країнах і дати початок повозові на колесах.
Щодо возів, то Ед. Тайлор уже давно зазначив, що їх первісне походження треба шукати в котках або циліндричних шматках дерева, на яких приміщували вантаж та які перетворились потім на колеса з нерухомою віссю56. Але ці котки з’являються первісно як додаток до саней, що їх приладжували під полозами. На ассирійських пам’ятниках знаходимо барельєфи, де представлено сцену перевозу колосальної статуї; вона лежить на санях, а під них підкладено котки (мал. 9) 57.
Щоб зробити воза, зостається тільки зменшити діяметр котка та прикріпити його до саней, що стануть коробкою воза. Так з’явились первісні вози на рухомих осях, що їх зазначив Ед. Тайлор у Римі й у Португалії та Анучин на Кавказі (мал. 10).
Зв’язані