Посбник провіднику пасажирських вагонів - О. В. Гребенюк
повне випробування проводиться з десятихвилинною витримкою в
загальмованому стані.
Повне випробування електропневматичних гальм виконується на станціях
формування і обороту пасажирських поїздів.
При повному випробуванні гальм перевіряється стан та дія гальм у
кожному вагоні поїзда на гальмування і відпускання гальма. Після його
проведення заповнюється довідка форми ВУ-45 (вагонно-облікова форма 45) про забезпеченість поїзда гальмами в двох примірниках: 1й - машиністові; 2й -
залишається у того, хто проводив випробування. Проводиться оглядачем
вагонів і машиністом локомотива, а на станціях, де немає оглядачів вагонів, спеціально навченими працівниками.
Скорочене випробування автогальм проводиться в наступних випадках: О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
17
1. Після причеплення поїзного локомотива до составу поїзда, якщо йому
попередньо на станції було проведено повне випробування гальм від
компресорної установки або іншого локомотива; 2. Після зміни локомотивних бригад, якщо локомотив від поїзда не
відчеплювався;
3. Після будь-якого роз'єднання рукавів у составі поїзда чи між составом і
локомотивом, з’єднання рукавів внаслідок причеплення вагонів, перекриття
кінцевих кранів у складі поїзда;
4. Після стоянки поїзда більше 20 хвилин.
Скорочене випробування електропневматичних гальм виконується в
пунктах зміни локомотива та локомотивних бригад і після причеплення
окремих вагонів (по дії гальм кожного причепленого вагона).
При скороченому випробуванні гальм перевіряється стан ГМ та дія гальм
останніх двох хвостових вагонах. Проводиться: на станціях - оглядачем
вагонів і машиністом локомотива, на станціях де відсутні оглядачі – навченим
працівником і машиністом локомотива, а на перегонах – провідником
хвостового вагона і машиністом. В довідці ВУ-45 яку має машиніст, робиться
відмітка про виконання скороченого випробуваня і про зміну составу поїзда
(якщо була).
5. Заклинювання колісних пар. Причини та наслідки
Причини заклинювання колісних пар:
1. Затягнуте (приведене в дію) ручне гальмо; 2. Несправний повітророзподільник; 3. Вихід штока гальмівного циліндра не в межах норми; 4. Неправильно відрегульована гальмівна важільна передача; 5. Руйнування підшипників в буксах; 6. Обледеніння гальмівної важільної передачі в зимовий період; 7. Неправильне управління гальмами машиністом.
При заклинюванні колісної пари в момент відправлення поїзда є
можливість відпустити гальма на ходу поїзда, для цього є рукоятка ручного
відпуску гальм, розташована між 3 і 4 купе, в проході по вагону.
Якщо невідомо, коли відбулося заклинювання колісної пари - виконують
зупинку поїзда стоп-краном в будь-якому місці.
Характерними ознаками заклинювання є характерний запах в вагоні
горілого металу, скрегіт, вібрації, іскри з-під коліс.
Наслідками заклинювання є юз колісних пар, внаслідок чого на їх поверхні
кочення утворюються дефекти - площадки, які мають назву повзун. Наявність
повзунів на колісних парах вагонів можна виявити по характерному
періодичному стукоту коліс (особливо чутно такі удари в туалетах вагона).
7. Ручні гальма
О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
18
Ручні гальма вагону застосовуються в разі виходу з ладу основних
(автоматичних) гальм і для загальмовування вагонів, що знаходяться в парку
відстою тривалий час.
Конструкція ручного гальма (рисунок 6):
1. Рукоятка зі штурвалом;
2. Дві конічні шестерні;
3. Гвинт з різьбою;
4. Гайки до якої кріпляться дві тяги;
5. Підвіска
6. Важіль
Ручне гальмо є частиною гальмівної важільної передачі вагона.
Рукоятка зі штурвалом знаходиться в робочому тамбурі на торцевій стінці.
При обертанні штурвала за годинниковою стрілкою відбувається гальмування; при обертанні проти годинникової стрілки – відпуск гальм.
Рисунок 6 – Ручні гальма пасажирського вагону
Обов'язки провідника по обслуговуванню ручних гальм при прийманні
вагона:
1. Необхідно перевірити дію ручних гальм – витягнути важіль і провернути
його близько 10-15 разів, вийти з вагона і перевірити притиснення гальмівних
колодок, а також запас різьби (6-8 витків) на гвинті з різьбою (гайка в
верхньому положенні), який знаходиться з робочого торця вагона; 2. Провернути гвинт ручного гальма на відпуск – вийти з вагона і подивитися
щоб колодки відійшли від коліс і гайка на гвинті була внизу.
3. Зайти у вагон, скласти рукоятки і встановити важіль в поглиблення.
На шляху прямування поїзда машиніст може подавати звуковий сигнал
«Гальмувати» (три довгих свистки - - -) - вимога до поїзної бригади
загальмувати поїзд ручними гальмами, провідники всіх вагонів зобов'язані
О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
19
негайно привести в дію ручні гальма. При одержання від машиніста сигналу
«Відпустити гальма» (два довгих свистки - -) - відпустити ручні гальма.
8. Гальмівна важільна передача
Гальмівна важільна передача вагону складається з: 1. Гальмівних траверс на яких кріпляться гальмівні башмаки з колодками; 2. Гальмівних колодок. Застосовуються чавунні (16 кг), min товщина колодки
12 мм; композиційні (пластмасові) (5 кг), min товщина: з металевою спинкою
14 мм, з сітчасто-дротяним каркасом 10 мм;
3.