Посбник провіднику пасажирських вагонів - О. В. Гребенюк
3.2. Підшипники букс застосовуються двох видів: з циліндричними або
сферичними роликами. Підшипники складаються з зовнішнього кільця, внутрішнього кільця, роликів і сепаратора (роз'ємний (сферичні ролики), нероз'ємний (циліндричні ролики)).
Коли підшипники напресовують на шийку осі колісної пари, встановлюють між ними лабіринтне кільце, перед передпідматочинною
частиною осі колісної пари ставиться ущільнювальне кільце - щоб не витікала
змазка, на хвостовик з різьбленням навертається спеціальна корончата гайка
М-110 і утримує підшипники, а щоб гайка не злетіла, встановлюється стопорна
планка.
Посадка підшипників буває:
1. Гаряча - коли внутрішнє кільце нагрівають до певної температури та на
спеціальних верстатах напресовують на шийку осі колісної пари.
2. Втулочна - коли на спеціальних верстатах запресовують розрізну втулку між
внутрішнім кільцем підшипника і шийкою осі колісної пари.
На шийку осі колісної пари встановлюють два підшипника, вони можуть
бути:
О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
12
1. Зі сферичними роликами;
2. Один зі сферичними інший з циліндричними роликами; 3. З циліндричними роликами.
Останнім
часом
переважно
використовуються
підшипники
з
циліндричними роликами - кращі в експлуатації, менше зношуються.
Причини нагрівання роликових букс:
1. Неправильне збирання та напресовування підшипників на шийку осі
колісної пари;
2. Злам або руйнування одного з елементів підшипника (ролик, сепаратор); 3. Недостатня або надмірна кількість мастила в буксах; 4. Попадання в буксу піску, вологи, металевої стружки (по недбалості
робітників).
4. Термодатчики, їх будова та призначення
Термодатчики призначені для своєчасного виявлення нагрівання букс
вагона. Вони вкручені в корпуси всіх букс вагона.
Термодатчик складається з корпусу, двох ізольованих проводів спаяних
всередині корпусу легкоплавкої вставкою (олово) (рисунок 4).
Рисунок 4 – Термодатчик СКНБ
Проводи від термодатчиків з'єднані в єдине коло, по якому пропускається
електричний струм і виведені до електрощита, який знаходиться у службовому
купе провідника. На розподільному щиті є сигналізація контролю нагрівання
букс (СКНБ), яка складається з: лампочки; дзвінка; тумблера або кнопки.
О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
13
При нагріванні букси до t 80-90 0С легкоплавкий метал в корпусі термодатчика
плавиться і відбувається розмикання електричного ланцюга - спрацьовує
СКНБ.
При спрацьовуванні СКНБ на розподільному щиті загоряється лампа і
безперервно дзвенить дзвінок. В такому випадку СКНБ – релейна.
На шляху прямування поїзда у разі спрацювання СКНБ провідник
зобов'язаний:
1. Зупинити поїзд зривом стоп-крана - в будь-якому місці, де б не перебував
поїзд;
2. Огородити поїзд: вдень - розгорнутим червоним прапором, уночі - червоним
вогнем ручного ліхтаря. Провідники інших вагонів зобов'язані продублювати
сигнал у бік голови поїзда;
3. Повідомити про спрацювання СКНБ по ланцюжку начальнику поїзда і
поїзному електромеханіку;
4. До приходу начальника поїзда та поїзного електромеханіка перевірити всі
букси вагона на нагрів (букса вважається нагрітою, коли долоня руки не
терпить дотику);
5. У разі виявлення нагрітої букси провідник повинен вказати ЛНП і ПЕМ на
конкретну нагріту буксу;
6. Надалі виконувати всі вказівки ЛНП.
Після зриву стоп-крана складається акт із зазначенням причини зупинки.
На шляху прямування поїзда провідник повинен перевіряти роботу СКНБ
≈ 3-4 рази за чергування.
Багато вагонів обладнані позисторними датчиками СКНБ - якщо
спрацювала СКНБ і звучання дзвінка безперервне - то справді гріється букса і
необхідно негайно зупиняти поїзд стоп-краном, а якщо переривисте - то в
ланцюзі СКНБ є несправність (поїзд стоп-краном не зупиняти, а викликати
ПЕМа).
РАМИ ВАГОНІВ, АВТОЗЧЕПИ І ПЕРЕХІДНІ ПЛОЩАДКИ
1. Рама вагона
Рама вагону проходить по кузову, вона несе на собі все навантаження від
кузова вагона, сприймаючи та передаючи навантаження на розтяг, стиск і т.д.
Рами вагонів бувають з хребтовою балкою і без хребтової балки.
Рама складається з поздовжніх і поперечних балок та кутників зварених в
єдину конструкцію за допомогою зварювання.
2. Автозчепний пристрій
Автозчеп призначений для зчеплення між собою вагонів у складі поїзда на
рівній відстані один від одного.
Конструкція автозчепу СА-3:
- Головка, яка складається з: великого зуба і малого зуба, знизу якого є
обмежувач вертикальних переміщень автозчепу (приварюється або відлитий
О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
14
разом з малим зубом, призначений для запобігання розчеплення автозчепок на
шляху прямування поїзда);
- Зів, в ньому розташований механізм зчеплення автозчепок, складається з: замка, замкотримача; запобіжника від саморозчеплення автозчепок (собачка); підйомника; валика підйомника, до якого кріпиться ланцюжок і розчіпний
важіль, який встановлюється з торцевого боку вагона (кріпиться до буферного
бруса).
- Хвостовик автозчепу з’єднаний з хомутом поглинаючого апарату за
допомогою клина.
- Поглинаючий апарат - призначений для поглинання поштовхів і ударів, складається з двох частин: пружинної і фрикційної; Для розчеплення вагонів потрібно впевнитись, що розчіпний важіль у
потрібному положенні - тобто вивести його з поглиблення, трохи піднявши, і
повернути на себе (натягується ланцюжок, повертається