Лицарі сорока островів - Сергій Лук'яненко
Потім ми ламали стіну. Камені були скріплені цементним розчином, на наше щастя — неякісним, з роками не затверділим, а навпаки, що обсипався.
Спочатку ми намагалися розколоти каміння, потім зрозуміли, що треба вибивати цемент, вставляти в отвір лом і, розгойдуючи його, виколупувати окремі камені. Після цього робота пішла швидше.
Коли у вікна почали неквапливо вповзати сонячні промені, Кріс стурбовано сказав:
— Хлопці, поспішаємо. За півгодини зійдуться мости.
- Розминки сьогодні не буде? — хрипко спитав Тимур, піднімаючи брухт для нового удару.
— Розминайте за роботою, — відрізав Кріс.
- Ясно, - Тимур розмахнувся і вдарив по стіні. Лом вибив здоров'яний камінь і провалився в діру, що утворилася. Тимур ледве встиг його випустити, щоб не обдерти руки об край отвору. Ми завмерли.
Першим схаменувся Кріс. Він відібрав у Толіка другий брухт і кількома ударами розширив отвір. Варто було кам'яній кладці втратити свою цілісність, як вона почала розвалюватися від найменших поштовхів. Сила будь-якої стіни у її монолітності. Втративши її — стіна приречена.
Камені з гуркотом провалювалися в отвір, що розширюється. В нього вже можна було пролізти, але ми не поспішали. Під нашими ударами став з'являтися закладений колись дверний отвір. Я почекав мить, коли Кріс опустив свою зброю, відпочиваючи, і підійшов до отвору. Нахилився, заглядаючи в нього. Мене ніхто не зупиняв. Заглянути у темряву — це, виявляється, не менш важко, ніж зруйнувати стіну.
Спершу я нічого не бачив — очі звикали. З отвору тягло застояним повітрям — не задушливим, і не спертим, саме застояним. Їм ніхто не дихав десятки років, ось у чому річ. У кам'яній клітці помирає навіть повітря.
- Що там? — тихо спитав Меломан.
А я мовчав. З темряви на мене дивилися чиїсь очі. Живі та мертві одночасно. Сумні, стомлені очі.
— Тут портрет, хлопці, — нарешті сказав я. — Біля протилежної стіни стоїть великий портрет. Дайте смолоскип.
Мені засунули в руки ціпок, обмотаний просмоленою палаючою тканиною. Тримаючи смолоскип перед собою, я протиснувся в отвір.
Приміщення виявилося досить великим. Ті п'ять на п'ять метрів, яких не вистачало на плані. Вгорі стіни звужувалися, тож виходило щось на кшталт усіченої чотиригранної піраміди. Ні вікон, ні інших дверей у кімнаті не було. На двох дощатих ящиках біля протилежної стіни косо стояла картина у дерев'яній рамі. Бородатий чоловік у терновому вінку. Ісус Христос. На стіні висіло ще кілька ікон.
— Це церква, каплиця, — розгублено сказав я Крісу, який проліз за мною. Присвітив смолоскипом навколо.
Бочка. Розсохла, перекинута на бік. Ще кілька ящиків. Порожні бляшанки з-під консервів, чи що? І щось біле, розсипане по підлозі, прикрите напівзгнилими рештками одягу. Мене замутило.
Їх було троє чи четверо — тих, хто помер у замурованій наглухо каплиці. Двоє лежали поруч зі мною, обійнявшись чи притулившись один до одного. Біля стіни було ще кілька маленьких, жалюгідних купок ганчір'я і кісток.
— Жорстоко, — напівголосно сказав Кріс і взяв мене за руку. Він також побачив скелети. — Їх жорстоко вбили, Дімко.
— Вони вбили, — розгублено відповів я.
Біля стіни стояло іржаве відро з закам'янілими залишками розчину. Двері замуровували зсередини, а зовні її лише оштукатурили.
Кріс повільно нахилився, підняв щось із підлоги.
— Зошит, Дімо.
Нам пощастило, папір майже не постраждав. Зошит пожовтів, роздерта посередині обкладинка покоробилася, але літери були видно навіть при світлі смолоскипа.
Тимур, що опинився в каплиці слідом за нами, свиснув, побачивши скелети, підійшов до ящиків. З хрускотом відірвав одну із