Темна матерія - Блейк Крауч
Джейсон-2 знову натискає курок, і наступна куля відтинає шматок черепа у мого нападника.
Він падає навзнак.
Я перевертаюсь і повільно сідаю.
Спльовую кров.
Моє обличчя горить.
Джейсон-2 наставляє пістолет на мене.
Він збирається натиснути на курок.
Я бачу, що це вже справді підступає моя смерть. Я не можу вимовити й слова, тільки перед очима пролітають кадри: я малий на фермі моїх бабусі й дідуся в західній Айові. Теплий весняний день. Глибоке небо. Кукурудзяні поля. Я веду футбольний м’яч через двір до мого брата, який стоїть на «воротях» — між двома кленами.
Цікаво, чому саме цей спогад — останній на межі смерті? Чи був я найщасливіший тієї миті? Чи, може, саме тоді я найбільше був самим собою?
— Припини!
Даніела стоїть у кухонному закутку, вже вдягнена. Вона дивиться на Джейсона-2.
Вона дивиться на мене.
На Джейсона з простреленою головою.
На Джейсона на веранді з перерізаним горлом.
І рішуче, без жодного тремтіння в голосі, питає:
— Де мій чоловік?
Джейсон-2 зразу скисає.
Я витираю кров з очей.
— Ось я.
— Що ми робили сьогодні ввечері?
— Ми танцювали під поганеньку сільську музику, прийшли додому й кохалися. — Я дивлюся на цього чоловіка, який украв моє життя.
— Це ти мене викрав?
Він дивиться на Даніелу.
— Вона все знає, — кажу. — Немає сенсу брехати. Даніела питає:
— Як ти міг зробити таке зі мною? З моєю сім’єю? Позаду неї з’являється Чарлі, дивлячись на цей жах навколо нас.
Джейсон-2 кидає погляд на неї.
Потім на Чарлі.
Від мене до Джейсона-2 всього якихось два метри, але я все ще сиджу на підлозі.
Перш ніж я дістану його, він натисне на курок.
Треба змусити його говорити, думаю я.
— Як ти нас знайшов? — питаю.
— У Чарлі на мобілці є додаток «Знайти мій телефон».
— Я просто увімкнув його для однієї смс-ки вчора пізно ввечері. Я не хотів, щоб Анджела думала, що я її продинамив, — пояснює Чарлі.
Я дивлюся на Джейсона-2.
— А інші Джейсони?
— Не знаю. Думаю, вони попленталися за мною.
— Скільки їх.
— Поняття не маю, — він повертається до Даніели. — Я отримав усе, що хотів, крім тебе. А думки про тебе не давали мені спокою. Чим би могли стати. Ось чому...
— Треба було тоді залишитися зі мною п’ятнадцять років тому, коли в тебе був шанс.
— Тоді б я не побудував куб.
— Ну й нічого б страшного не сталось. Ти тільки глянь. Хіба робота всього твого життя принесла комусь щось, крім болю?
— Кожна мить, кожен подих містить вибір, — пояснює він. — Та життя недосконале. Ми робимо неправильний вибір. Отож і живемо усе подальше життя, про щось шкодуючи. Чи може бути щось гірше? Я побудував дещо, завдяки чому можна забути про цей жаль. І знайти світи, де ти зробив правильний вибір.
Даніела каже:
— В житті це не спрацьовує. Ти живеш зі своїм вибором і отримуєш урок. Цю систему не обдуриш.
Дуже повільно я переношу вагу на ноги.
Але він помічає це й каже:
— Навіть не думай.
— Ти збираєшся вбити мене просто на їхніх очах? — питаю. — Справді?
— У тебе були надзвичайні мрії, — каже він мені. — Ти б міг залишитися в моєму світі, в житті, яке я побудував, і здійснити їх.
— Он, значить, яке ти знайшов для себе виправдання?
— Я уявляю хід твоїх думок. Той жах, з яким ти стикаєшся щодня, сідаючи на поїзд, щоб потрапити на лекції. Ти думаєш: «Невже оце і все?» Може, в тебе вистачає мужності прийняти це. А може й ні.
— Не тобі судити... — кажу я.
— Якраз таки мені судити, Джейсоне, бо я — це ти. Може, ми й розгалузились у різні світи п’ятнадцять років тому, та однак ми пов’язані. Твоє призначення не в тому, щоб викладати фізику старшокурсникам. Не в тому, щоб такі люди як Раян Голдер, отримували визнання, яке по праву належить тобі. Ти здатен зробити все. Я знаю, бо я це все зробив. Подивись, що я побудував. Я міг би щодня прокидатись у твоєму особняку й милуватися собою в дзеркалі, бо я досяг усього, чого хотів. А ти можеш сказати те ж саме? Чого досяг ти?