Посбник провіднику пасажирських вагонів - О. В. Гребенюк
встановлені заземлювальні перемички, які повинні бути приєднані до візка, букси і кузову болтовим з'єднанням.
За всіма заземлювальними з’єднаннями і контактами в процесі
експлуатації повинен забезпечуватися постійний контроль. У випадку
ослаблення контактів або обриву перемичок провідник повинен доповісти про
це поїзному електромеханіку або начальника поїзда. Перемички заземлення на
кузові і візках замінюються на нові у випадку зламу до 40% окремих дротів.
Надійність вузлів заземлення повинна перевірятися після кожного поточного
ремонту вагона, так як порушення контактів у колі заземлення хоча і не
призводить до порушення нормальної роботи обладнання, але залишає його
незаземленим, що порушує вимоги техніки безпеки і може призвести до
ураження електричним струмом.
У вагонах з електричним опаленням за наявності високої напруги
забороняється мити підлогу, робити вологе прибирання. Пасажирський вагон
вважається знаходяться під високою напругою, якщо він включений до складу
поїзда, а сам состав знаходиться з електровозом або приєднаний до
високовольтної колонки. Ця вимога не поширюється на вагони з комбінованим
опаленням.
При утворенні течі води з системи водопостачання або опалення перед
усуненням її необхідно зняти високу напругу. Видаляти накопичилася воду
також дозволяється тільки після зняття високої напруги.
Контакти нагрівальних елементів котла разом з монтажними проводами
повинні бути закриті спеціальним захисним кожухом. Забороняється піднімати
кожух за наявності високої напруги на нагрівальних елементах котла.
ПОЖЕЖНА БЕЗПЕКА
Особливо небезпечні пожежі у пасажирських вагонах, оскільки наявність
великої кількості людей в порівняно обмеженому просторі затрудняє їх
швидку евакуацію.
Причинами пожежі в пасажирських вагонах можуть бути:
• коротке замикання в проводах і приладах електрообладнання; •
перевантаження
проводів
і
приладів
електрообладнання;
• великі перехідні опори кіл в електроприладах та електромережах; . застосування приладів електрозахисту на завищений відносно норми струм
(установка «жучків»);
О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
60
• порушення нормальної роботи регулятора напруги генератора; • зберігання горючих предметів у нішах розподільних шаф, вентиляційних
каналах,
в
приміщенні
котельні
та
біля
електроплиток;
•
використання
для
освітлення
ламп
підвищеної
потужності;
• малі перехідні опори кіл заземлення електросистеми на корпус вагона; • несправності акумуляторної батареї (наявність «сівших» елементів, низький
опір ізоляції, відсутність контргайок на межелементних з'єднаннях, окислення
межелементних з’єднань, наявність течі електроліту, іржі, окалини і ін); •
порушення
правил
користування
нагрівальними
приладами
(праски, чайники, електроплитки і т.п.);
• підключення до системи електропостачання побутових приладів, радіоприймачів, магнітофонів та інших пристроїв, не передбачених
конструкцією вагона для підключення;
• слабке затягування контактних з'єднань, що призводить до їх надмірного
нагрівання;
• некваліфіковане втручання в роботу електрообладнання вагонів (ремонтні
роботи, регулювання);
• порушення правил користування опалювальними установками, розпалювання
котлів та кип'ятильників із застосуванням легкозаймистих і горючих рідин, без
води або з водою нижче допустимого рівня;
• куріння в невстановлених місцях, провезення легкозаймистих рідин, застосування відкритого вогню; • залишення провідником вагона без нагляду;
• викидання на ходу поїзда палаючих вугілля, золи та шлаку; • сушка дров, дощок та інших горючих матеріалів біля опалювальних та
електронагрівальних приладів;
• несправність розеток і димовитяжних труб котлів опалення та плит для
приготування їжі;
• скупчення пилу та бруду на приладах електрообладнання, в розподільних
шафах, близько димовитяжних труб котла, на нагрівальних приладах і
електропроводці;
• відсутність додаткової ізоляції в місцях кріплення проводів та
електроприладів до металевих стін;
• відсутність ізоляційних втулок у місцях виходу проводів з металевих труб і
металорукавів;
• відсутність додаткової ізоляції в місцях проходу проводів через отвори у
металевих стінах, клемних коробках і ін;
• попадання вологи на електропроводку, особливо в місцях введення проводів
всередину вагона;
• торкання контактів з металевими предметами і тертя проводів про них.
Пожежа в вагоні виникає не відразу. При перевантаженні електричні дроти
нагріваються поступово, з'являється характерний запах палаючої гуми і пряжі, О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
61
обумовлений перегрівом ізоляції. Від слабких контактів відбувається місцевий
нагрів контактних затискачів, запобіжників, пакетних вимикачів і т.д., і
виникає характерний запах. Від надмірного нагріву ізоляції проводів можуть
спалахнути навіть панелі з апаратурою. Тому при появі запахів - провісників
загоряння і руйнування ізоляції - необхідно виявити їх джерело і вжити заходів
до усунення несправностей і не допустити пожежі.
Пасажирські вагони обладнуються автоматичними установками пожежної
сигналізації, здатними виявляти пожежу і оповіщати про її виникнення на
стадії загоряння в контрольованих приміщеннях вагона. Установка пожежної
сигналізації (УПС) повинна реагувати на теплові та димові ознаки. Теплові
сповіщувачі