Посбник провіднику пасажирських вагонів - О. В. Гребенюк
наказами та вказівками з охорони праці, а також зі усіма змінами виробничих
умов. Перед відправленням в рейс провідники вагонів отримують інструктаж з
техніки особистої безпеки та забезпечення безпеки проїзду пасажирів.
Інструктаж проводить начальник пасажирського поїзда, інструктор, інженер з
охорони праці або керівник відповідного підприємства.
При виявленні порушень правил техніки безпеки, а також у разі
виробничої травми, проводиться позачерговий інструктаж бригади, де ці
порушення були виявлені.
Періодична перевірка знань провідника з охорони праці та техніки
особистої безпеки проводиться одночасно з періодичними випробуваннями
знань Правил технічної експлуатації залізниць України. Провідники повинні
своєчасно проходити профілактичні медичні огляди та обстеження для
виявлення захворювань, які можуть передаватися іншим особам. Контроль за
своєчасним проходженням працівниками поїзних бригад медичних оглядів
здійснюють органи санітарного нагляду (СЕС на залізницях).
О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
54
ТЕХНІКА БЕЗПЕКИ НА КОЛІЯХ
Працівники поїзної бригади і провідники вагонів, що прямують в рейс, зобов'язані в резерві провідників отримати відомості про місцезнаходження
вагона і про шляхи безпечного проходження до нього. Місця стоянки вагонів
регламентуються ТРА станції. Спеціально встановлені маршрути для проходу
по даній станції є найбільш безпечними і мають спеціальні вказівники. Там, де
ці маршрути збігаються з розташуванням пасажирського складу або вагона, до
якого слід провідник, необхідно суворо дотримуватись певних правил.
Прямуючи до вагона, потрібно уважно прислухатися до звукових сигналів
локомотивів, гучномовної мережі станції. Колії можна переходити тільки у
встановлених місцях на переїздах, по пішохідних доріжках, настилах. Якщо
потрібно перейти колію у невстановленому місці, переходити її слід під
прямим кутом до осі, попередньо переконавшись у відсутності поїзда, що
наближається або локомотива.
При переході колій забороняється наступати на головки рейок і деталі
стрілочних переводів.
Категорично
забороняється
перебігати
колії
перед
рухомими
локомотивами, вагонами, мотовозами та іншим рухомим складом.
При переході через колію, зайняту рухомим складом, потрібно користуватися
гальмівними площадками вантажних вагонів або тамбурами пасажирських; не
можна підлазити під вагони. Перш ніж зійти з гальмівної площадки вагона, слід переконатися у справності підніжок та поручнів, у відсутності рухомого
по суміжній колії рухомого складу і подивитися, чи немає сторонніх предметів
на міжколійї, через які можна спіткнутися. При сходженні з гальмівної
площадки слід триматися за поручні і розташовуватися обличчям до вагона.
При обході составу, що стоять на коліях, групи вагонів або локомотива
слід переходити колію на відстані не менше 5 м від них, проходити між
розчеплення вагонами при відстані між ними не менше 10 м.
При русі поїздів, маневрових составів, локомотивів потрібно завчасно
відходити в безпечне місце на відстань не менше 2 м, а при прямуванні поїздів
зі швидкістю понад 120 км / год - на відстань не менше 5 м від ближньої рейки.
На станціях та на шляху прямування по електрифікованих ділянках
залізниць забороняється: наближатися до контактної мережі на відстань
ближче 2 м; торкатися до електричного обладнання вагонів, що знаходиться
під напругою при включеному електричному опаленні як безпосередньо, так і
через будь-які предмети; підніматися на дах, перебувати там або проводити
будь-які роботи на даху вагона (огляд покрівлі, чищення димових труб котла
та кип'ятильника, перевірка дефлекторів і т.п.), це дозволяється тільки при
відключеній напрузі.
Забороняється доторкатися до обірваних проводів контактної мережі і
перебування на них сторонніх предметів незалежно від того, торкаються вони
або не торкаються землі або заземлених конструкцій.
О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
55
Працівники залізничного транспорту, що виявили обрив проводів
контактної мережі або високовольтної лінії, що перетинають залізничні колії, а
також звисаючі з них сторонні предмети, зобов'язані негайно повідомити про
це на найближчий черговий пункт дистанції контактної мережі чи району
електромереж, чергового по станції або поїзному диспетчеру, до прибуття
ремонтної бригади огородити це місце (якщо обірвані проводи або інші
елементи контактної мережі виходять із габариту наближення будівель до
колій і можуть бути зачеплені при проходженні поїзда) і стежити за тим, щоб
ніхто не наближався до обірваних проводів на відстань ближче 10 м.
При випадковому зіткненні вагона з проводом що знаходиться під
напругою лінії і виникнення загоряння, що не дозволяє залишатися в вагоні, потрібно, не тримаючись руками за частини вагона і не торкаючись їх, зістрибнути на землю одразу обома ногами і залишатися на одному місці, поки
не буде знята напруга .
Дуже важливо знати, про так звану напругу