Посбник провіднику пасажирських вагонів - О. В. Гребенюк
несправності зобов'язаний викликати електромеханіка чи начальника поїзда та
в разі потреби вжити заходів до екстреної зупинки поїзда.
Провідник повинен вміти виявити зовнішнім оглядом несправності
приводу генератора: ослаблення кріплення всіх вузлів приводу. Зсув редуктора
на осі, течі масла через ущільнення. Важливою ознакою, що характеризують
роботу редуктора, є нагрів його працюючих вузлів. У справного редуктора
нагрівання не повинно перевищувати 40-50 0С, що дозволяє контролювати
температуру нагрівання на дотик.
О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
47
При відправленні з пункту формування чи обороту взимку не повинно
бути льоду на карданному валу, вибоїн (повзунів) на приводній колісній парі
більше 0,5 мм. Після відправлення з пункту формування чи обороту при
досягненні швидкості 40 км/год провідник перевіряє справність роботи
приводів генератора включенням генератора на навантаження. Несправність
приводу генератора може бути викликана нестачею або надлишком масла в
редукторі, несправністю окремих деталей або неправильним складанням
редуктора або привода вцілому. При сильному нагріванні редуктора на торці
шийки осі на шляху прямування його знімають з візка разом з карданним
валом, буксу закривають кришкою, а редуктор забирають у вагон. Якщо
несправний редуктор на середній частині осі, карданний вал знімають, і вагон
слідує
з
обмеженою
швидкістю
до
найближчої
станції.
При шумі (стукіт) під вагоном, який відрізняється від нормального шуму при
русі вагона, необхідно на найближчій станції оглянути візки і привід з метою
виявлення дефекту. Якщо чути сильні удари під вагоном, що вказують на
значний дефект, слід зупинити поїзд, оглянути візки і привод і встановити
причину стуку, про несправності повідомити начальника поїзда.
4. Сигналізації
4.1. Сигналізація контролю нагрівання букс (СКНБ, СКНБП).
СКНБ служить для підвищення безпеки руху поїздів. Вона дозволяє
постійно контролювати нагрівання букс і попереджати про це провідника.
Будову і роботу релейної СКНБ і позисторної (СКНБП) системи
розглянуто вище.
4.2. Сигналізація наявності замикання плюсових і мінусових проводів на
корпус вагона («+» і «-» на корпус).
З допомогою сигналізації наявності замикання плюсових і мінусових
проводів на корпус вагона контролюють стан ізоляції електрообладнання, виявляють "витоки" струму на корпус і замикання проводів на корпус вагона, попереджаючи короткі замикання. Сигналізація являє собою послідовно
з'єднаний ланцюг, що складається з двох сигнальних ламп (середня точка між
якими виведена на корпус вагона) і двох вимикачів. Сигналізація захищена
двома запобіжниками. Сигнальні лампи та вимикачі («+» і «-» ) розташовані на
щиті.
При відсутності замикання або витоків струму на корпус вагона обидві
лампи горять напівнакала, а при відключенні будь-якого з вимикачів обидві
лампи гаснуть. При "витоках" струму на корпус, тобто при ослабленні опору
ізоляції, одна з ламп горить яскравіше іншої. При послідовному відключенні
вимикачів одна з ламп продовжує горіти.
При замиканні на корпус одна з ламп гасне, а інша починає горіти в
повний накал і продовжує горіти при послідовному відключенні вимикачів.
О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
48
При замиканні в середній точці акумуляторної батареї обидві лампи горять
напівнакала. При відключенні однієї з них інша буде горіти без зміни.
При замиканні батареї акумуляторів, розташованих ближче до
позитивного полюса або до її негативного полюса, лампи горять відповідно
різними накалами. При включенні одного з тумблерів лампа продовжує горіти
з колишньою яскравістю.
При будь-якій не нормальній роботі сигналізації необхідно викликати
ПЕМа.
4.3. Пожежна сигналізація.
Пожежна сигналізація служить для автоматичного виявлення ознак
пожежі. Вона складається з блоку управління, який розміщується в
службовому купе вагона і датчиків, що реагують на підвищення температури і
дим, розташованих у приміщеннях вагона. Готовність сигналізації до роботи
визначають по зеленому світлодіоду, позначеному на щиті значком
.
Про займання (задимленість) сповіщають миготливі червоні світлодіоди
"Пожежа загальна" і переривчастий акустичний сигнал. Одночасно на схемі
планування вагона світиться світлодіод червоного кольору, що вказує місце
тривоги, і червоний світлодіод на датчику відповідного відділення вагона.
При спрацьовуванні пожежної сигналізації за допомогою реле
автоматично відключається примусова вентиляція і електричний підігрів води
в котлі (в опалювальний період року).
При несправності сигналізації горить жовтий світлодіод "Несправність
загальна", і звучить безперервний акустичний сигнал (АС).
4.4. Зовнішня виклична сигналізація.
Зовнішня виклична сигналізація призначена для виклику провідника з
перехідних майданчиків і з вулиці. Вона складається з двох кнопок, встановлених на торцевих та/або бокових тамбурних дверях, двох сигнальних