Посбник провіднику пасажирських вагонів - О. В. Гребенюк
КОНДИЦІОНУВАННЯ ПОВІТРЯ ПАСАЖИРСЬКИХ ВАГОНІВ
У зв'язку з обмеженими можливостями системи вентиляції для
забезпечення комфорту пасажирів застосовується кондиціонер повітря, який
дозволяє в широких межах змінювати температуру повітря.
Вагонні кондиціонери розраховані на роботу при зовнішніх температурах
від плюс 32 0С до мінус 40 0С.
В купейних вагонах з чотирьох - і двомісними купе, вагонах-ресторанах та
габариту РІЦ застосовується установка кондиціонування повітря МАБ-П. Ця
установка складається із систем вентиляції, опалення, охолодження й
автоматичного управління.
У систему охолодження заправляється 40 кг хладона-12, а в компресор - 4
кг мастила марки ХФ-12.
З ресивера рідкий хладон-12, очищений від механічних домішок і вологи в
трьох паралельно з'єднаних фільтрах-осушувачах, під високим тиском і з
високою температурою надходить у повітроохолоджувач через запірний
вентиль, соленоїдні вентилі, терморегулювальні вентилі та розподільники.
Після дроселювання хладон у повітроохолоджувачі кипить, віднімаючи тепло
зовнішнього повітря, подаваного вентилятором усередину вагона. Пари, що
утворилися при кипінні хладона по трубопроводу через усмоктувальний
вентиль відсмоктуються і стискуються компресором, а потім через
нагнітальний вентиль і гнучкий патрубок виштовхуються в конденсатор, в
якому вони вентилятором охолоджуються і, конденсуючись, перетворюються в
О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
39
рідину. Вентилятор і компресор приводиться в дію за допомогою
електродвигунів. З конденсатора рідкий хладон знову надходить у ресивер, і
процес повторюється. При цьому хладон практично не витрачається, можуть
виникнути втрати лише внаслідок витоку не щільності в системі. Контроль за
роботою здійснюється по манометру всмоктування, манометру нагнітання і
манометру тиску мастила, змонтованих на панелі, розташованій в службовому
відділенні.
При нормальній роботі манометр всмоктування повинен показати тиск кипіння
хладона 0,215-0,319 МПа (2,15-3,19 кгс/см2) і відповідно температуру кипіння
від 0 до 9 0С, манометр нагнітання - тиск конденсації хладона 0,66-1,29 МПа
(6,6-12,9 кгс/см2) і відповідно температуру конденсації від 30 до 55 0С, манометр тиску масла - тиск масла 0,3-0,45 Мпа (3-4,5 кгс/см2). Показання
манометра тиску масла обов'язково повинні бути більше на 0,08-0,13 Мпа
(0,08-1,3 кгс/см ), ніж манометра всмоктування. Якщо показання манометрів
відрізняються незначно, то система примусової мастила компресора не працює
і установку охолодження повітря необхідно відключити.
ЕЛЕКТРООБЛАДНАННЯ ПАСАЖИРСЬКИХ ВАГОНІВ
За призначенням вагонне електрообладнання можна розділити на наступні
основні групи: джерела електричної енергії (генератори і акумуляторні
батареї); перетворювачі, що змінюють величину напруги або струму, або
перетворюють один рід струму в постійний на змінний та навпаки; пристрої
для електричного освітлення вагонів з лампами накалювання і
люмінесцентними лампами; електричні приводи вентиляторів, насосів, компресорів та ін.; електронагрівальні прилади (електричні печі і калорифери); апаратура автоматичного регулювання джерел електричної енергії (регулятори
напруги, обмежувачі струму і ін); пускорегулююча апаратура для включення і
відключення споживачів електроенергії, пуску електричних двигунів та ін; апаратура автоматичного контролю і регулювання роботи споживачів; радіоапаратура; пристрої захисту джерел електроенергії і споживачів, а також
сигнальні пристрої; електровимірювальні прилади; вагонна електрична
мережа.
Все
електрообладнання
пасажирських
вагонів
поділяється
на
внутрішньовагоне і підвагонне. Всередині вагона встановлюються споживачі
електроенергії, апаратура керування, захисту, контролю і сигналізації, якими
користуються обслуговуючий персонал і пасажири. Під вагоном розміщуються
джерела електричної енергії, а також всі споживачі, комутаційна і захисна
апаратура, які за своїми габаритними розмірами, умовами роботи, рівнем
вироблених шумів і забезпечення безпеки не можуть бути встановлені
всередині вагона (генератори, акумуляторні батареї, обігрівачі наливних труб, електромашинні перетворювачі люмінесцентного освітлення, двигуни
компресорів і вентиляторів конденсатора установки охолодження повітря, О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
40
високовольтні контактори і запобіжники тощо). Крім того, під вагоном
монтується низьковольтна магістраль напругою 50 (110) В, високовольтна -
3000 В, магістраль електропневматичного гальма та їх міжвагонні з'єднання.
У пасажирському вагоні є власні джерела електричної енергії (генератор і
акумуляторна
батарея),
які
забезпечують
живлення
споживачів
електроенергією при русі і на стоянці (автономна система). Основним
джерелом електроенергії служить генератор, який приводиться в обертання від
осі колісної пари вагона за допомогою спеціального приводу. Для таких систем
з приводом генератора від осі колісної пари прийняті дві стандартних напруги: для вагонів без кондиціонування повітря 50 В, для вагонів з кондиціонуванням
повітря 110 В.
В сучасних вагонах поширення набуває централізована система
електропостачання – електроенергія для живлення споживачів забезпечується з
локомотива по високовольтній магістралі.
1. Акумуляторні батареї
Акумуляторна батарея призначена для живлення основних споживачів
вагона на стоянках, в аварійних режимах і на малих швидкостях руху поїзда.
Акумуляторні батареї розміщуються під вагоном у спеціальних ящиках, обладнаних вентиляцією для видалення вибухонебезпечної суміші газів, що
утворюються при заряді батареї.
Для пасажирських вагонів застосовуються кислотні