Посбник провіднику пасажирських вагонів - О. В. Гребенюк
участь спільно з охолоджувальною установкою в охолодженні пасажирських
приміщень, а при калориферному опаленні - в підігріві повітря і подачі його у
вагон. Повітря, що подається вентиляційною установкою в зимовий час, повинно підігріватися, проходячи через калорифер (водяний або електричний) до температури 20±2 О
С. Контроль температури повітря, що подається
здійснюється з дистанційного термометру, що знаходиться в котельному
відділенні і в службовому купе провідника.
2. Будова припливно-механічної вентиляції вагона
Заборні решітки (жалюзі) знаходяться над бічними дверима з робочого
кінця вагона. За забірними гратками встановлено заслінки, з допомогою яких
регулюється подача повітря в вагон: у зимовий і перехідний час року заслінки
повинні бути закриті, а в літній час - повністю відкриті. Рукоятка переведення
заслінок знаходиться в котельному відділенні, має положення: в купейному
вагон - «зима-літо»; у плацкартному вагоні - «закрите-відкрите».
Фільтри призначені для очищення повітря від пилу і інших механічних
домішок, виготовляються з дрібної металевої сітки складеної в декілька шарів і
просочених мастилом. Знаходяться між дахом і стелею в тамбурі з робочої
сторони вагона, їх змінюють залежно від забруднення 1 раз у місяць, 1 раз на
рік, після кожної поїздки.
Вентиляційний
агрегат
складається
з:
двох
вентиляторів
та
електродвигуна, дифузора, що з'єднує вентилятори з калорифером, (виготовляється з щільної тканини), калорифера, призначеного для підігріву
повітря, що подається в зимовий час року і в перехідний період, конфузора, який з'єднує калорифер з воздуховодом - все знаходиться в стельовому
просторі з робочої сторони вагона.
О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
36
Повітропровід проходить між стелею і дахом вагона від початку до кінця
вагона, по ньому нагнітається повітря в вагон. У повітропроводі відразу ж за
конфузором встановлена протипожежна заслінка призначена для перекриття
воздуховоду на випадок пожежі у вагоні, для запобігання поширення полум'я
по повітропроводу.
Пожежна заслінка складається з: заслінки, пружини, легкоплавкої вставки, рукоятки, сигналізатора.
Рукоятка
повинна
бути
опломбована.
Пожежна заслінка може спрацювати автоматично, коли температура повітря в
повітроводі досягне 80
О
-100 С - легкоплавка вставка плавиться і за допомогою
пружини заслінка перекриває повітропровід, сигналізатор втягується в отвір
стелі. Можна привести її в дію і вручну - повернути рукоятку, що знаходиться
в стелі над дверима в проході або в купе провідника на 90 градусів.
Від повітропроводу в кожне купе або пасажирське відділення відходить
вентиляційна решітка, через яку надходить повітря в вагон, зазори
вентиляційних решіток регулюються в заводських умовах, а перевіряються при
деповському ремонті - на початку вагона складають ≈ 10-12 мм., до кінця
вагона поступово збільшуються до 20-24 мм, для того щоб повітря рівномірно
розподілявся по всьому вагону і досягалася хороша вентиляція всіх приміщень
вагона.
Відпрацьоване повітря видаляється з вагона через стельові витяжні
дефлектори - влітку всі повинні бути повністю відкриті, а взимку і в
перехідний час року повністю закриті, крім туалетів та котельного відділення.
Взимку і в перехідний час року відпрацьоване повітря видаляється з вагона
через стельові витяжні дефлектори туалетів та котельного відділення, відкриті
двері, нещільності вагона.
О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
37
Можливі проблеми з вентиляцією, причини їх виникнення та дії
провідника:
1. Подача у вагон недостатньо прогрітого повітря:
- недостатньо висока температура в котлі - посилити горіння палива в котлі; - недостатня кількість води в калорифері, розширювачі - поповнити систему
опалення водою;
- можливо, відкрита заслінка, що регулює подачу повітря - перевірити
положення рукоятки переводу заслінки і встановити її в потрібне положення; - вентилятори мають підвищену частоту оборотів (повна частота) - знизити
число обертів вентилятора (низькі обороти) або взагалі вимкнути.
О.В. Гребенюк. Посібник провіднику пасажирських вагонів
38
2. Після включення припливно-механічної вентиляції стрілка амперметра на
електрощиті повинна відхилиться на 15-20 А й зайняти стійке положення (не
коливатися). Якщо стрілка амперметра не коливається, вентиляцію необхідно
виключити, через 1-1,5 хв. спробувати ще раз включити вентиляцію, якщо
стрілка амперметра знову не коливається - вимкнути вентиляцію і викликати
ПЕМ.
3. Вентиляційна установка має підвищене споживання струму - відключити
вентиляцію і викликати ПЕМ.
4. В процесі роботу вентиляційної установки з'явилися сторонні шуми, стуки, скрегіт - вимкнути вентиляцію і викликати ПЕМ.
3. Рециркуляція повітря
Рециркуляція повітря - процес змішування частини відпрацьованого
повітря з вагона зі свіжим, для того щоб менше підігрівати повітря в
калорифері – застосовується тільки в купейних вагонах.
Для рециркуляції повітря є рециркуляційний канал - частина
відпрацьованого повітря через отвори потрапляє в канал і надходить до
вентиляторів. Надалі відбувається змішування відпрацьованого повітря зі
свіжим і нагнітання його у вагон. У рециркуляційного каналу є заслінка, яка в