Крига. Частини ІII–ІV - Яцек Дукай
— Убивати безневинних, так, — відповілося обережно, вдихаючи новий дим.
— Хто це, однак, може вирішити? Хто має належні знання, щоби розсудити про законність війни й воєнних методів? — Пілсудський зупинився біля печі, скуйовдив собаці шерсть; псисько облизав йому руку з жалюгідним ентузіазмом. — Ви бачите, в які часи ми живемо: аґентів одинарних і подвійних, шпиків охранки, змовників, провокаторів і таємних змов, які сягають крізь континенти, мови й цивілізації. Погляньте, від чого залежить незалежність Польщі. Хто це зможе охопити однією думкою, однією оповіддю? Чи можете ви обчислити Польщу, пане Ґерославський-молодший?
— Мгм. Чи можу… Ні, не зумію.
— Сьогодні солдат, який самотужки хоче вирішувати на полі бою — а полем бою, як ви бачите, є увесь світ, — вирішувати, що належить до доброї війни, а що вже входить до лихої війни, такий солдат стає для війська й командира тягарем. Більше вже не можна вести воєн на зразок урядів Літа, тобто за згодою і при розумінні спільних цілей повстання панів-братів. Генерали, які пояснюють слушність і необхідність кожного руху, програють упевненим у механічній ефективності генералам Криги. Явні й зрозумілі всім стратегії програють стратегіям таємним, дволичним, із якими обізнані тільки вожді. Та й це ще не бере до уваги найбільш очевидні відмінності: що вождь тому є вождем, що бачить далі, краще, гостріше, ніж кожен нижчий солдат. Багато б навоював Бонапарт, якби тільки ті рухи виконував, які прихильно зі стратегічного і морального погляду оцінили його вояки! Закони величі інші, ніж закони малости.
— Тож отак ви ведете своїх Стрільців шляхом терору: словом вождя.
— Я волів би цього не робити, — зітхнув він. — Я віддаю перевагу Історії необхідній, ідеальній.
— Без вождів, — поглузувалося.
— А ви думаєте, що я це для себе, задля якихось особистих інтересів? Значит, що ця влада є метою? А що ви самі написали в «Аполітеї»? Якби я прагнув лише отого трепету влади й абсолютної сваволі, то тримався б Літа. — Він повернувся до столу, взяв нову гральну карту, поглянув на пасьянс. — Не математичний розрахунок власних сил і противника притаманний вождеві, а ризик. Вождь мусить уміти рахувати й перебувати там, де підрахунок уже втрачає певність, де є тільки ймовірності. В Літі. Адже під Кригою — що залишається? Математика, пане Ґерославський.
Він поклав карту — й, стрімко підвівши очі, раптом знову спохмурнів, сповнився тьмідиною, закам’янів.
— Але сáме цього поляки й потребують! — Він стиснув кулак. — Криги! Криги! — Пілсудський ударив у масивну стільницю. — Улюблений арґумент поляків: емоція! Улюблений стан поляків: нерішучість! Тільки заморожені у своїй потужній, необхідній Державі, тобто добряче вихолоджені від усього того розбишацького сарматизму, парламентської балаканини, багатоваріантности в стилі liberum veto, салонного анархізування, тієї королівської абиякости й легкодумности, пацючого партійництва, — тільки Кригою стиснуті, доконечністю причавлені — тільки тоді вони зможуть створити велику Польщу!
— Переможе, позаяк не зможе не перемогти.
— Так! Так!
Демон Льда!
Підхопилося з лави, аби лише вирватися з-під цієї тиранічної стереометрії.
— І тому вам не вірять! Тому шлють перестороги Батькові Морозу!
Проте відразу ж зітхнулося. Узявши в руку кістяну пепельницу, струшувалося у неї попіл ритмічними рухами. Знайти внутрішній ритм — він завжди приносить спокій і відволікає від нав’язаних ззовні фіксацій.
— Якби ще всі гадали, що ви щось реального можете у цьому задумі зробити… — пробурмотілося. — Але що б ви там собі не уявляли, ви ж не пересунете власноруч Кригу по всій мапі Європи. Але якщо ви з таким розпорядженням вислали мого фатера на переговори з лютими… Ті, хто в ПСП вірять Бєрдяєву, слушно тепер уражені до мозку кісток.
Стискаючи пальці на пепельнице й цигарці, свідомим зусиллям волі й тіла піднялося погляд від попелу на Юзефа Пілсудського. Він дивився прямо перед собою, лише трохи згорбившись, проникаючи очима глибоко в душу в пошуках жаринок найменшого сорому.
— Ви надто довго на російській землі живете, — сказалося, постукуючи цигаркою об край мисочки. — Занадто глибоко це у вас увійшло, поза Кригою не можна так до людей ставитися, бо від такого отруєння єдиноістиною народжуються сектанти-євнухи й царі-самозванці.
— І від кого я чую це просторікування! А що ви самі написали в «Аполітеї»?! Держава Криги! Держава Небуття! — Він погрозив пальцем, наче дідусь пустотливому онукові. — Знаю я вас, интеллигентов-пестунчиків! На папері ви розпишете будь-яку тотальну систему, що більш тотальну, то із тим більшою насолодою, у побожних, поетичних словах її подасте, геґелі, маркси й бєрдяєви, аж інші душі на честь цього прогресу в теплих салонах усього світу захоплено заверещать, панянки ручки позаламують і в обійми його впадуть, а зарум’янілі студентики по каварнях ним зачитуватимуться… Але, як прийде хтось, аби втілити отой досконалий проект, досконало описаний, — то вмить кров від обличчя панові інтеліґентові відпливає, і заплющує геній оченята: ах, це ж жертва безвинна, ах, ах, це ж труп — як він смердить! Який бридкий! Заберіть його від мене!
Грюкнулося пепельницей по підвіконні.
— Ви нічого не розумієте! Увесь сенс аполітеї в тому, щоби не допустити влади жодної людини над іншою людиною, усі необхідності покладаючи безпосередньо на Історію, — а не щоб непереможних диктаторів, заморожених у своїй диктатурі, творити! Аполітея — власне свобода від таких Демонів Істини, як ви! — Тут скерувалося на нього палець, палець супроти пальця. — Від диктаторів, царів, міністрів, чиновников! У ній уже немає місця для вільних рішень державних урядовців — є тільки ясні, очевидні історичні конечності!
— Не зрозумів? — Пілсудський криво посміхнувся з глибин густої бороди. — Керує Історією, — але хто керує Історією, пане Ґерославський? Х т о к е р у є І с т о р і є ю? — Він обійшов довкола столу, відходячи від печі на чотири, три, два кроки. — Ви проклинаєте людські уряди, диктатури й імперії — але навіть наймогутніший цар із мільйоном чиновников, мільйоном шпиків й аґентів, із арсеналом надзвичайних указів, хто він такий супроти влади Історії? Безпорадний дітвак! Майже анархіст! А спробуйте протиставити себе Історії, спробуйте тицьнути хабара логічній необхідності, вблагайте математику, настрашіть ідею!..
… Саме так! Отож, людина, яка здобуде чинну владу над тим апаратом управління, — така людина — диктатура, від якої годі уявити жорстокішу, — царство, від якого годі вигадати більшого, — автаркія остаточна — самодержавство, рівне божественному, — така людина…