Проклята - Наталка Смеречинська
Наші дні..
Їх було четверо. Тепер я це добре бачу. На бабусиній картині, репродукції відомого твору Шишкіна «Ранок в сосновому бору» чітко налічувалося чотири ведмеді. Три клишоногих розбишаки, що намагалися урізноманітнити своє нудне лісове життя. І одна нещасна матір-ведмедиця, яка як раз намагалася цьому завадити. Але чому я завжди вважала, що їх троє? Не пам’ятаю. Мені ще з дитинства здавалося, що на картині якась помилка і ведмежата самі, одні, а мати їх давно ме..
- Лєна, скільки можна там стовбичити?! Допоможи мені!
Мама інтенсивно смикала старі, радянські штори, намагаючись здерти їх з не менш поважного за віком карнизу. Здавалося, що і штори, і карниз так давно там висять, що вже пустили коріння і їх можна буде зняти виключно зі стіною.
Я зітхнула і підхопивши ще одну табуретку пішла допомагати матері в її нелегкій боротьбі. Вдвох нам таки вдалося здолати «ворога» і «переможена» та «повалена» штора опинилася на підлозі.
- От і все – з полегшенням зітхнула мама – Не розумію, як вони могли жити в такому срачі.
І зиркнула на портрет в рамці, поруч з репродукцією картини Шишкіна. Вірніше це була стара, трохи пожовкла фотокартка де серйозна, сурова жінка в сірому платті, що більше нагадувало тюремну робу притискає до себе похмуру дівчинку років чотирнадцяти. Хоч прабабуся, а також бабуся, прожили дуже довге життя і фотографувалися разом не один раз, чомусь саме ця світлина займала почесне місце в рамці й на стіні. Можливо, тому, що ніяка інша так добре не передавала суть цих двох жінок. Мовчазних, сурових і дуже нещасних.
- Віддам ці штори тьоті Галі – повідомила мама, діловито збираючи завіски в один величезний і запилений клунок – Але спочатку треба їх випрати.
Я звела очі до стелі й спробувала достукатися до здорового глузду своєї «господарочки».
- Мамо, вони нікому не треба. Відправ нещасні штори, нарешті, на їх законне місце - до смітника.
- Який смітник?!!!! Ти що!! Вони ще доладні. Якщо випрати, то взагалі будуть шикарні. Я б і в нас їх повісила, якби ти нові минулого року не зажадала.
О, ні, почалося! Тільки старезних штор, що бачили Сталіна, нам в домі не вистачало. Але в принципі від мами можна було цього очікувати. Вона страждала тою незрозумілою мені хворобою, коли в дім тягнеться різноманітний непотріб під лозунгом «А що як знадобиться?», або коронне «Най буде!». І ось це «Най буде!» лежить роками в невеличкій двокімнатній квартирі, доки мій терпець не вривається і в один щасливий момент, коли мами немає дома, я відправляю все це лахміття на заслужену пенсію.
- Не роби мені такі очі – продовжила рідна ненька – Тобі аби лише щось викидати, а коли потрібно, то зразу ж починаєш «Мам, а де? А що?».
Мама поступово розпалювалася, а потенційний скандал набирав обертів і потрібно було, щось робити доки він не став справжнім.
- Забирай ці штори, якщо бажаєш, я не буду сперечатися – врешті-решт цей мотлох буде проблемою сусідки, тьоті Галі – А собі я візьму лише бабусин альбом.
Я підійшла до столу і витягла з величезної купи різноманітного непотребу товстий, коричневий альбом. Саморобний, він був обтягнутий шкірою і з дуже милими мереживними зав’язочками, що геть не вписувалися в загальну картину брутальності цього витвору. Я пам’ятаю цей альбом ще з дитинства.
Так любила його розглядати, коли ми були в гостях у бабусі. Кумедні фото мами в сорочечці й на білому горщику, чорно-білі фото ялинки, яку ставили дідусь з бабусею на Новий рік, Вони ж, щасливі та закохані біля кінотеатру. Тоді я вперше побачила як бабуся посміхалась. На фото звичайно ж. В житті її суворо стиснуті губи, здавалося, фізично не вміють посміхатися. Мама якось обмовилась, що вона стала такою після трагічної смерті дідуся, але мені здавалося, що причина в чомусь іншому. Менш очевидному.
Крім того, мама ж такою не стала, коли тато помер.
Була ще одна причина, чому мені подобався цей альбом. Розглядаючи його я намагалася знайти знайомі риси бабусі, що приходила мені у снах. Ще з дитинства, але не такою, якою я її знала в реальності. Періодично в моїх сновидіннях вона з’являлася в образі старої, вбраної в одяг початку двадцятого століття. Коричнева спідниця, що зав’язувалася на поясі, зношена вишиванка, очіпок з під якого виглядало сиве волосся. Бабуся стояла завжди спиною, або напівобертом і добре роздивитися її обличчя мені не вдавалося, але я інтуїтивно розуміла, що то вона.
Якось я навіть наважилася запитати, чи не вдягала вона ніколи подібного одягу. На що бабуся спочатку зблідла, а потім знов суворо стиснувши губи наказала мені ніколи не згадувати про цю жінку і нікому про неї не розповідати. Але це ж була вона, правда ж? Чому тоді така дивна реакція?
Та з того часу я перестала говорити про ці дивні сни й вони поступово зійшли нанівець.
«Якою яскравою можу бути дитяча фантазія» - посміхнулася, розглядаючи старі фото в альбомі.
- Ох, ти знову «залипла», Лєна! – мама не збиралася давати мені спокій – І як ти будеш вчитися в тому університеті!?
Знову почалося! Але треба змиритися, Олено, що поки ти не перевезеш останньої сумки до гуртожитку і не посадиш матір на автобус до Хмельницька, поцілувавши її в щоку на прощання, тебе будуть шпиняти власним вибором до останнього. Тож, терпи, терпи, терпець тебе шліфує, сталить твій дух… І щось там далі, вже не пам’ятаю.
- І взагалі, чим тобі не сподобалася наша Хмельницька гуманітарно - педагогічна академія? Та ж сама спеціальність! Навчалась б своїй коханій історії вдома! Без митарства по холоднім та занедбаним общагам! Здалося тобі те ЖДУ!
Мама все більше і більше розпалялася і мені потрібно було конче, щось придумати, доки вона не завелася остаточно. Тому подумки зітхнувши я підключила «важку артилерію» - мовчки підійшла та обняла маму, схиливши голову їй на груди.
- Не сердься! Я так люблю тебе мамо! – улесливо пробурмотіла я тицьнувшись носом в теплу рідну шию.