Антон та інші зі зграї - Гюдрун Скреттінг
Сіндре плескає мене по спині.
— Уявна кохана ліпша, ніж жодної…
Рештки усмішки зникають з мого обличчя.
— Вона справжня! Це правда! — викрикую я.
— Та ясно, — насмішкувато шкіриться Сіндре.
— Та звісно! — шкіриться Карл.
— Я не обманюю! — раптом мій голос звучить НАДТО розпачливо, ніби ось-ось зірветься.
Сіндре з Карлом переглядаються між собою.
— ОК! ОК! — заспокоюють вони мене, закочуючи очі.
А тоді Сіндре промовляє, дуже тихо: «Keep on dreaming».
Коли я сідаю за парту в музичному класі, від мого внутрішнього альфа-самця не залишається ні сліду. Лише хлопчисько в тісній шапочці з другом-невдахою та уявною коханою.
І з пісюном на чолі…
— Сьогодні ми закінчуємо тему «Музика в кіно», — оголошує Пер. — На сьогоднішньому спареному уроці ми подивимося повний фільм.
Неважко було здогадатися, якщо вже Пер прикотив у клас доісторичний телевізор.
— «Зоряні війни»! — повідомляє він, сяючи на все обличчя, мов хлопчик. — Насолоджуйтеся!
Враз його погляд торкається мене. Надто уважний.
— Антоне, можеш мені допомогти? — питає він несподівано, киваючи, щоб я підійшов. — А Нільс хай вимкне світло.
Клас відразу шелестить негучними голосами, і настрій такий розслаблений, наче в нас не урок попереду, а півторагодинна перерва. Я підходжу до вчительського столу, запитально дивлюся на Пера. Він манить рукою підійти ще ближче й нахиляється до мене.
— На уроках не дозволено бути в шапці, — стиха каже він. — Уте тобі не казала?
Не дозволено? Я не відразу усвідомлюю усю серйозність ситуації. Потім витріщаю очі. Часто моргаю, як джміль крильцями, а в голові стинаються розпачливі, істеричні думки: як, заради всього святого, пояснити Перові, чому шапка для мене ЖИТТЄВО ВАЖЛИВА?
— У мене… особлива потреба, — бовкаю я.
Пер здивовано міряє мене поглядом.
— Он як?
Я дивлюся на нього майже благально.
— Наскільки… особлива? — допитується Пер.
— Надзвичайно особлива, — кажу, панічно добираючи вичерпне пояснення, тоді нахиляюся і шепочу: — У мене почало вилазити волосся…
Пер здіймає догори брови.
— Це… спадкове, — поспішно додаю я. — Ми… в родині схильні до раннього старіння.
— Старіння?
Ой, лишенько, Антоне. Ти ж наймолодший у класі!
Не знати звідки беруться думки про бабусю, татову маму. Бо ж треба таки переконати вчителя.
— Найгірша біда в родині — артрит, — ляпаю я. — І тазостегновий суглоб.
— Тазостегновий?
Я киваю.
— Так, уже починає даватися взнаки…
Тоді Пер схиляє голову набік, дивиться на мою шапочку й каже:
— То відтепер робиш ставку на… шапку?
Я кахикаю, киваю.
— Так, ставлю на неї…
Пер довго не зводить з мене погляду, аж кутики губ не витримують, заламуються в усмішці. Тоді він нахиляється ще ближче й шепоче:
— На твоєму місці я натягнув би її трохи нижче на чоло.
Що?! Я недовірливо витріщаюся на нього. Торкаюся чола й відразу все розумію. Пер має рацію. Край шапки надто високо підсунувся угору.
Від викиду адреналіну серце підстрибнуло аж до горла, я рвучко натягую нижче шапку й вдячно дивлюся на вчителя.
Порочний Пер врятував мене. Удруге.
— Природний відбір? — питає він.
Мені нелегко відповісти. Якщо так триватиме й далі, я помру від стресу, ще й чотирнадцяти не досягнувши.
Удома в Іне, у підвальчику, я стягаю з голови шапку.
— Глянь! Тільки ж нікому не кажи!
Іне ошелешено дивиться на малюнок на моєму чолі.
— Навіщо ти собі це намалював?
Ну, от що вона собі думає, та Іне? Що мені ТРИ рочки?
І я розповідаю їй всю історію. Про вступний іспит Уле, про вуса й пісюни й ілюстровані журнали, про Ґейра в зелених штанах, який обмалював мені чоло замість взяти гроші. Я ще згустив барви, змалювавши свою самопожертву заради Уле, бо щиро вірив, що саме це сподобається Іне.
Але ж ні… Іне не хвалить мене. Навіть ні словом не підтримала мене, не обурилася, який же той Ґейр падлюка. І зовсім не поривається допомогти мені відмити мальовидло на чолі.
Каже лише одну фразу, коли закінчую розповідь:
— Чому ти, скажи на ласку, водишся з тими хлопцями?
— Ну, воджуся, то й воджуся… — мені не подобається запитання. — Не я, а вони першими почали водитися зі мною.
І це, власне кажучи, правда.
Але Іне поволі хитає головою.
— Ті хлопці не такі круті, як ти собі думаєш. Давно мав би вже збагнути!
Насправді я давно збагнув дуже навіть багато. Але не думаю, що Іне зрозуміє. Бо йдеться не лише про крутизну. Йдеться про життя в зграї і все таке інше.
І все ж мені раптом здалося, що Іне знає те, чого НЕ знаю я.
— Що ти маєш на увазі? — питаю я.
Іне закушує губу, глибоко вдихає і довго мовчить. Зрештою видихає:
— Хай там як, ти повинен був не допустити, щоб вони так ставилися до Уле.
Її мобільний дзенькає, і вона на якийсь час відволікається на телефон. Я ж тихо сиджу біля неї на канапі. Думаю про те, що Уле хворий, а до кіно ще три години. І про те, що є одна ще важливіша справа, яку я конче хочу обговорити з Іне.
— Послухай, — озиваюся за доволі тривалий час. — Мені от цікаво…
Іне підводить голову від телефона.
— Що?
Я присуваюся ближче. Відчуваю, як пахне яблуком її волосся, і мимоволі вдихаю глибше той запах. Іне, моя кохана… Яку Сіндре вважає стильною.
Дзелень. Нова смс-ка. Іне знову поринає в мобільний, набирає текст. Щось дуже довгий текст.
— Ну… про нас обох… — я говорю голосніше.
Іне знову відривається від мобільного, але погляд зраджує, що думками вона далеко. Ще один «дзелень».
Я кахикаю, продираю захрипле горло й починаю говорити, хоч вона й не дивиться на мене.
— Мені б хотілося, щоб стосунки між нами обома вже не були таємницею.
Іне уриває набирання тексту на півслові.
— Між нами обома?
— Так!
Мені враз дуже захотілося, щоб це була така мить, коли ми глибоко-глибоко задивимося в очі одне одному… чи щось таке… Щоб сталося щось магічне!
Але ж ні… Дзелень!
Я не стримую зітхання.
— З ким ти переписуєшся? — намагаюся не виказати роздратування.
— З Мартіном.
Ніякої магії миті…
— З Мартіном? Тобі треба переписуватися з ним саме ЗАРАЗ?
Іне дивиться на мене.
— Так, — коротко відповідає вона.
— Чому?
— Бо це важливо.
— Важливіше, ніж… МИ?
У моєму голосі несподівано проривається злість. Бо я тут сиджу, випитую, чи ми насправді закохані… наче освідчуюся.
— Так, — очі Іне темніють. — Важливіше, ніж ми.
Западає довга мовчанка. Мені аж язик свербить сказати щось крижане й колюче, підхопитися на ноги й рішуче потупотіти сходами нагору, геть з Іненого підвальчика.
Але мені потрібна відповідь. Потрібні слова: «Так, ми можемо більше не ховатися!». Перш ніж я піду в кіно. Перш ніж Іне поцілує Мартіна і стане натомість його коханою.
Тому знову запитую тоненьким смиренним голосом:
— То ми далі таємні закохані… чи ні?
Іне підводить на мене очі, дивиться так, як лише вона вміє.
— Це аж НАСТІЛЬКИ важливо для твого іміджу — мати кохану?
Я відразу розумію: наше кохання й надалі залишиться таємницею. Навіть, мабуть, для нас самих.
Я йду нагору. Але не карбую впевнено крок. Ще й боляче вдаряюся великим пальцем до верхньої сходинки.
НЕДОЛІКИ БАГЕТА
Вечір, кіно. Фільм обирали Карл та Сіндре. Але я ніяк не можу зосередитися. Може, через те,