Хижа - Вільям Пол Янг
Сарайю розсміялася.
— Я тут, Маку. Інколи торкатися отруйних рослин безпечно, інколи це потрібно робити з обачністю. Саме в цьому полягає диво й захоплення відкриття, складова того, що ви називаєте наукою, — виявити та розпізнати, що ми для вас приховали.
— З якою метою? — поцікавився Мак.
— А чому діти так полюбляють грати в хованки? Запитай у будь-кого, хто охоплений пристрастю досліджувати, відкривати й творити. Рішення приховати від вас стільки див – це вияв любові, дар, що полягає в самому процесі життя.
Мак обережно простягнув руку й узяв отруйну рослину.
— Якби ви не сказали, що торкатися її безпечно, вона б мене вжалила?
— Звичайно! Але коли зробити таке пропоную тобі я — це зовсім інша річ. Для будь-якої створеної істоти автономія — це безглуздя. Свобода передбачає довіру та покору в межах взаємин любові. Тому, якщо ти не чуєш мого голосу, краще не поспішати й спробувати зрозуміти природу рослини.
— Навіщо взагалі створювати отруйні рослини? — запитав Мак, віддаючи гілку.
— Із твого запитання випливає, що отрута — це погано, що таке творіння позбавлене сенсу. Чимало так званих шкідливих рослин, як, наприклад, ця, мають неймовірні цілющі властивості або ж, за умови поєднання із чимось іншим, стають у пригоді для найдивніших речей. Люди полюбляють проголошувати щось добрим чи поганим, не розуміючись на цьому.
Коротка перерва, яка, напевно, була влаштована заради Мака, завершилася, і Сарайю вручила йому невеличку лопату, а сама взяла граблі.
— Щоб належно підготувати ґрунт, потрібно викопати коріння всіх чудових рослин, які тут колись росли. Це складна робота, але виконати її необхідно. Треба, щоб старого коріння не залишилося, щоб воно не змогло прорости й зашкодити насінню, яке ми кинемо в землю.
— Добре, — пробурмотів Мак, опускаючись на коліна посеред тільки-но почищеної ділянки. Сарайю вміло занурювала руку в землю, відшуковувала там кінці коріння й без жодних зусиль витягувала їх на поверхню. Найкоротші корінці вона залишала Макові, який викопував їх лопаткою. Тоді вони струшували з коріння землю й кидали його на купу.
— Я спалю це пізніше, — пояснила Сарайю.
— Ви сказали, що люди проголошують щось добрим чи поганим, насправді не розуміючись на цьому, — нагадав Мак, струшуючи землю із корінця.
— Так. Я мала на увазі Дерево пізнання добра і зла.
— Дерево пізнання добра і зла? — перепитав Мак.
— Саме так! — ствердила вона, не припиняючи роботи. – Тепер ти розумієш, чому плід із цього дерева виявився таким руйнівним для вас?
— Ніколи про це не розмірковував, — сказав Мак, заінтригований розмовою. — І що, колись насправді був сад? Я маю на увазі Едемський сад і все таке.
— Звичайно! Я ж казала, що полюбляю садівництво.
— Комусь це точно буде незрозуміло. Чимало людей вважає, що це міф.
— Така помилка не смертельна. Чутки про славу часто ховаються в тому, що, на думку багатьох, є міфами й казками.
— У мене є кілька друзів, яким це точно не сподобається, – зауважив Мак, намагаючись упоратися з особливо впертою рослиною.
— Ну то й що. Мені особисто це подобається.
— Дивно, — визнав Мак із дещо саркастичною посмішкою. Він копнув трохи глибше й вільною рукою витягнув коріння. – А про Дерево добра і зла можеш розповісти?
— Саме про це ми говорили під час сніданку, — відповіла вона. — Але дозволь спочатку запитати: коли з тобою щось трапляється, як ти визначаєш, добре це чи погано?
На якусь мить Мак замислився.
— Я про це насправді не думав. Ризикну добрим назвати те, що мені подобається, надає мені відчуття безпеки чи задоволення. Злим, навпаки, назву те, що приносить біль або коштує більше, ніж я бажаю.
— Досить суб’єктивно, чи не так?
— Мабуть.
— Наскільки ти впевнений у своїй здатності відрізняти добро від зла?
— Якщо відверто, — відповів Мак, — мій гнів здається мені виправданим, коли хтось становить загрозу моєму «добру», на яке, на мою думку, я заслуговую.Не впевнений, що окрім думки інших в мене є достатнє логічне підґрунтя для розділення добра та зла, — він зупинився, щоб перевести подих. — Усе здається егоїстичним і егоцентричним. Навіть якщо подивитися в минуле, то там також навряд чи знайдеться щось обнадійливе. Деякі речі, задумані як добро, виявилися руйнівними, а те, що на перший погляд видавалося злим…
Мак вагався, не знаючи, як висловити думку, але Сарайю його перервала:
— Виходить, ти сам визначаєш, що добро, а що зло. Ти стаєш суддею. І те, що ти називаєш добром, змінюється під впливом часу й обставин. А що найгірше, — вас мільйони, і кожен вирішує, що добро, а що зло. Відповідно, коли твоє добро і твоє зло перетинаються з добром і злом сусіда, трапляються суперечки, навіть війни, — усі кольори, якими мінилася Сарайю, потемнішали, поки вона говорила. Чорний і сірий змішалися, кидаючи тінь на райдужні відтінки– Отже, якщо насправді не існує абсолютного добра, тоді в тебе немає ніяких підстав судити. Це все просто слова, і кожен може легко замінити слово «добро» на слово «зло».
— Зрозуміло, в чому проблема, — погодився Мак.
— Проблема? — зірвалося з вуст Сарайю, яка підвелася й подивилася йому в очі. Вона була сповнена обурення, втім Мак бачив, що воно не спрямоване на нього особисто. – Це точно! Рішення з’їсти плід із того Дерева розділило Всесвіт, відокремило духовне від фізичного. Вони померли, і своїм останнім подихом відкинули самого Бога. Хіба це не трагедія?! — під час цієї палкої промови Сарайю повільно піднялася над землею, потім опустилася, її голос стишився до шепоту, але звучав досить виразно. — Це був день Великого Суму.
Вони мовчали хвилин десять, продовжуючи працювати. Поки Мак відкопував коріння й кидав на купу, його розум напружено намагався усвідомити значення почутого. Нарешті він знову порушив тишу:
— Тепер я розумію, — визнав Мак, глибоко зітхнувши, – масу сил та енергії витрачаю на здобуття того, що вважаю добром, наприклад, фінансової незалежності, здоров’я, пенсії тощо. Не менше енергії та хвилювань забирає страх перед тим, що вважаю злом.
— Влучно сказано, — тихо мовила Сарайю. — Запам’ятай: незалежність дає можливість вам грати в Бога. Ось чому частина тебе не хоче мене бачити. Щоб укласти власний список добра та зла, ми вам не потрібні. Проте, якщо у вас з’явиться хоча б найменше бажання позбутися божевільної пристрасті до незалежності, без нас не обійтися.
— Чи є хоч якийсь спосіб це виправити? — запитав Мак.
— Слід відмовитися від права самим вирішувати, що добро, а що зло. Ці ліки непросто проковтнути, обравши життя в мені. Аби довіритися мені й навчитися перебувати в моїй благодаті, потрібно мене добре знати.
Сарайю обернулася до Мака, принаймні так йому здалося.
— Маккензі, так само, як слово «темрява» означає відсутність світла або слово «смерть» — відсутність життя, «зло» — це слово, яке ми вживаємо для позначення відсутності добра. Темряву можна зрозуміти лише в контексті світла, а зло — лише в контексті добра. Насправді, окремо