Гуцули у Визвольній боротьбі - Михайло Іванович Горбовій
Різдвяні свята 1916 року [провів] на Кирлібабі, на Буковинськім фронті, на позиції при кінці Кирлібаби дорогою до Дорни-Ватри наліво на горі до 1550 м високості, проти гори, званої Дидуль. Тепер стоїть там хрест на пам'ять, що була там Гуцульська сотня. По славній битві під Бережанами в жовтні 1916 року, коли то Москалі поперлись там перервати фронт і піти офензивою, то завдяки стрільцям того їм не удалось. Бо хоч і розбили цілий корпус, та і вони мали такі втрати, що не могли вже дальше іти. Отже, по тих битвах рештки стрільців, котрі лишились при живих, вирушили коло 8 жовтня того року під проводом поручника [Миколи] Стронського і четаря [Гриця] Труха, а обоз під проводом четаря [Івана] Цяпки — до Вишколу У.С.С., котрий стояв тоді у селах Розвалові, Надідичах і Верині, а Кіш — у Пісочній. Усі села над Дністром, коло Миколаєва (Львівської області. — Ред.). На фронті зісталась лиш стрілецька кінниця під проводом сотника [Романа] Камінського і технічна сотня під проводом [Івана] Сіяка. В кілька днів утворилась у Вишколі з розбитків стрілецького Легіону і висуджених стрільців, вернувшихся з 24-го пішого полку, сотня під назвою Карпатська, яку потім назвали Гуцульською сотнею, бо складалась переважно із [Гуцулів] Косівщини і Коломийщини. Про правдиву ціль тої сотні не знаю, лиш говорили, що має іти на партизанку і на розвідку…
27 жовтня т. р. від'їхала сотня через Угорщину за Мармороський Сигіт до місточка Nagi-Bocsko (Великий Бичків. — Ред.), потім до Kis-Boscko (Малий Бичків. — Ред.), а вкінці до села Крученова, повіту Мармороський Сигіт, заселеного переважно Жидами. Сотня зісталась приділена до деташми [майора] Русса і ввійшла у склад 7-ї армії 11 — го корпусу 59-ї дивізії і 18-ї гірської бригади. По місячнім вишколі відійшли на Присліп, через котрий у той час Москалі хотіли передертись на Семигород, щоб у той спосіб допомогти Румунам в офензиві. По дводенній битві, стративши коло 30 людей у ранених і одного вбитого з Кут стрільця Романюка, скріплені німецькими військами, пішлим на приступ і відобрали одну важну позицію, без котрої грозив нам відворот. Також забралим кілька скорострілів і до 800 полонених. По битві віддалим позицію Німцям, а самі відійшли по приказі на Кирлібабу, де в той час москалі перервались на 31 — й полк стрільців і забрали Кирлібабу, однак ми відбили і окопались.
На Прислопі Німці дуже нами радовались і не могли нас нахвалитись. А були там знакомі нам полки гренадирів, котрі були з нами на Маківці. По тих битвах не було нічо важнійшого, лише міновий і артилерійський огонь, а також стежні перестрілки. Коло половини грудня упав сніг, та невеликий був. Цілу зиму лиш морози доходили до 36 стопнів. На святого Миколи хотіли Москалі зробити наступ у честь свого царя Миколи II, та наш крісовий перехресний вогонь і моздіровий змусив їх поховатись у свої окопи назад. Було спокійно аж до кінця нашого побуту на Кирлибабі. Свята перейшли спокійно і незамітно, бо нічого такого незвичайного не було, ані дарунків не було жадних. Свята були ще гірші від тамтих.
Четверті Різдвяні святаПо битві над Збручем 29 липня 1917 p., де Гуцульська сотня здобула перехід через ріку в селі Збриж, а заразом і примісток зробила, на приказ сотенного я відійшов до Коша. Думаю, що був я сотнику Бужорови з Буковини не вигідний у сотні, бо [сотник] казав, що я соціаліст і радикал. А що він соціалістів і радикалів "любив", то доказом є те, що на похороні стрільця Ониськова Василя навіть не був. Але менше з тим. Прийшло сміття з війська і хотіло знущатися над стрільцями, а що мені то було не по нутру, то відіслав мене до Коша, де зістав приділений до відділу виздоровців.
По отриманні відпустки відійшов я в половині грудня до Рудник за наставника коло полонених Москалів. Я із двома стрільцями пішов на хутір Казимирівку, належачий до поміщика Поланского, дідича на сім тисяч моргів поля з чотирма хуторами з осідком у Рудниках. Там жилось незле, бо не було тяжкої роботи, але і їсти не було багато.
Зима була суха, але із сильними вітрами. З Коша бувбим пішов на свята додому, але звідтам не пішов, бо не було мене кому заступити. Свята були у мене найсумніші, бо мож було додому піти, та не пускали. До того ще не було де хліба дістати, і якраз тоді не пібрали свого. Я на свята [був] без куска хліба. В Австрії давався відчувати брак всього харчу і не раз по кілька днів не було хліба, а як прийшов, то на вісьмох оден.
У Коші було ще якось…
М. Горбовий. Великодні свята у pp. 1915— 1918Перші Великодні свята відбулись на славній горі Маківці, над селами Головецьке і Грабовець, повіт Сколе. Два тижні перед святами 1-й курінь виставляв охорону моста в Головецькім. Наш перший рій сотника [Романа] Дудинського був також.