Нічийна троянда - Пауль Целан
силабо-склади.
Все,
навіть найважче, вже
відлетіло, ніщо
не затрималось тут.
HUHEDIBLU
Schwer-, Schwer-, Schwer-
fälliges auf
Wortwegen und -schneisen.
Und — ja —
die Bälge der Feme-Poeten
lurchen und verspern und wispern und vipern,
episteln.
Geunktes, aus
Hand- und Fingergekröse, darüber
schriftfern eines
Propheten Name spurt, als
An- und Afterschrift, unterm
Datum des Nimmermenschtags im September —:
Wann,
wann blühen, wann,
wann blühen die, hühendiblüh,
huhediblu, ja sie, die September-
rosen?
Hüh — on tue… Ja wann?
Wann, wannwann,
Wahnwann, ja Wahn, —
Bruder
Geblendet, Bruder
Erloschen, du liest,
dies hier, dies:
Dis-
parates —: Wann,
blüht es, das Wann,
das Woher, das Wohin und was
und wer
sich aus- und an- und dahin- und zu sich lebt, den
Achsenton, Tellus, in seinem
vor Hell-
hörigkeit schwirrendem
Seelenohr, den
Achsenton tief
im Innern unsrer
sternrunden Wohnstatt Zerknirschung? Denn
sie bewegt sich, dennoch, im Herzsinn.
Den Ton, oh,
den Oh-Ton, ah,
das A und das O,
das Oh-diese Galgen-schon-wieder, das Ah-es-gedeiht,
auf den alten
Alraunenfluren gedeiht es,
als schmucklos-schmückendes Beikraut,
als Beikraut, als Beiwort, als Beilwort,
ad-
jektivisch, so gehen
sie dem Menschen zuleibe, Schatten,
vernimmt man, war
alles Dagegen —
Feiertagsnachtisch, nicht mehr, —:
Frugal,
kontemporan und gesetzlich
geht Schinderhannes zu Werk,
sozial und alibi-elbisch, und
das Julchen, das Julchen:
daseinsfeist rülpst,
rülpst es das Fallbeil los, — call it (hott!)
love.
Oh quand refleuriront, oh roses, vos septembres?
ВІТУЖЕТУ[62]
Важко-, важко-, важко-
ступне на
шляхах і прорубах слів.
І — авжеж —
одоробла поетів феми[63]
бурмочуть, бубнять, шамотять і сичать,
епістолюють.
Проквакане
з брижів долонь і пальців, над ними
не занесене в книги
пророка ім'я простирає слід,
ставши надписом, записом, гузнописьмом,
вересневою датою — днем небуття людей —:
Коли,
коли ж зацвітуть, коли ж,
коли зацвітуть уже тут, вітужетуть,
вітужету, ті вересневі
троянди?
в'йо — on tue[64]… То коли ж?
Коли, то коли-коли ж,
Ванзее,[65] цей безумний дриж —
брате
Засліплений, брате
Згаслий[66], ти нині читаєш
це, ось це:
Дис-
паратне —: Коли
зацвіте воно, це Коли,
це Звідкіль, це Куди, що
і хто
проживе, заживе, доживе й обживе цей
тон земної осі[67], Теллура[68], в його
чутливо
ширяючім
вусі душі, цей
тон осі в глибині
нашого
зорекулястого дому страждання? Бо
вона таки крутиться, в ритмі серця.
Цей тон, о,
цей о-тон, ах,
це А і це О[69],
це о-знову-цих-шибениць-тьма, це ах-як-воно-квітне,
на споконвічних полях мандрагори[70] квітує воно,
як неоздобно-оздоблене зілля,
як зілля, привілля, признака, як слово сокирне,
при-
кметниково, ось так
підходять вони до людської плоті, лиш тіні,
лишаються, всякий
спротив —
був тільки святковим десертом, не більше, —:
Скромно,
в ногу з законом і часом
береться за справу Ганс-живолуп[71],
соціально й алібі-ельбно,
і Юльхен, ах Юльхен[72]:
гладка і вдоволена, знову відригує гучно,
й цим приводить у рух гільйотину, — call it (гаття!)
love[73].
Oh quand refleuriront, oh roses, vos septembres?[74]
HÜTTENFENSTER
Das Auge, dunkel:
als Hüttenfenster. Es sammelt,
was Welt war, Welt bleibt: den Wander-
Osten, die
Schwebende, die
Menschen-und-Juden,
das Volk-vom-Gewölk, magnetisch
ziehts, mit Herzfingern, an
dir, Erde:
du kommst, du kommst, wohnen werden wir, wohnen, etwas
— ein Atem? ein Name —
geht im Verwaisten umher,
tänzerisch, klobig,
die Engels-
schwinge, schwer von Unsichtbarem, am
wundgeschundenen Fuß, kopf-
lastig getrimmt
vom Schwarzhagel, der
auch dort fiel, in Witebsk,
— und sie, die ihn säten, sie
schreiben ihn weg
mit mimetischer Panzerfaustklaue —,
geht, geht umher,
sucht,
sucht unten,
sucht droben, fern, sucht
mit dem Auge, holt
Alpha Centauri herunter, Arktur, holt
den Strahl hinzu, aus den Gräbern,
geht zu Ghetto und Eden, pflückt
das Sternbild zusammen, das er,
der Mensch, zum Wohnen braucht, hier,
unter Menschen,
schreitet
die Buchstaben ab und der Buchstaben sterblich-
unsterbliche Seele,
geht zu Aleph und Jud und geht weiter,
baut ihn, den Davidsschild, lässt ihn
aufflammen, einmal,
lässt ihn erlöschen — da steht er,
unsichtbar, steht
bei Alpha und Aleph, bei Jud,
bei den ändern, bei
allen: in
dir,
Beth, — das ist
das Haus, wo der Tisch steht mit
dem Licht und dem Licht.
ВІКНО ХИЖІ
Око, темнаве:
як хижі вікно. Збирає,
що було світом, лишається світом: мандрівний
схід,
ширяючих
людей-і-юдеїв,
народ-з-понад-хмар, магнетично
притягує, пальцями серця, до
тебе, земле:
ти прийдеш, ти прийдеш,
ми будемо жити, жити, щось
— подих? ім'я? —
в осиротілому ходить довкола,
пританцьовуючи, незграбно,
янголове
крило, важке від незримого, біля
зраненої ноги, з пере-
вантаженим трюмом
від чорного граду, який
випав і там, у Вітебську[75],
— а ті, хто посіяв його, вони
стирають його
міметичною лапою фауст-патрона! —,
Ходить, ходить довкола,
шукає,
шукає внизу,
шукає вгорі, далеко, шукає
оком, зводить
униз Альфа Центавру[76], Арктур[77], виводить
промінь з могил,
йде в ґетто й Едем, зриває
букет сузір'я, котрого вона,
людина, для прожиття потребує, тут,
серед людей,
викроковує
літери й літер смертно-
безсмертну душу,
йде до алеф і йод[78], йде собі далі,
будує його, щит Давида[79], велить йому
спалахнути, колись,
велить йому згаснути — ось він стоїть,
незримий, стоїть
біля альфи й алефа, біля йода,
біля інших, біля
усіх:
у тобі,
бет[80], — це
дім, де накритий стіл,
повний сяйва і сяйва.
DIE SILBE SCHMERZ
Es gab sich