Українська література » Наука, Освіта » Основи загальної психології. Том I - Оксана Василівна Полозенко

Основи загальної психології. Том I - Оксана Василівна Полозенко

Читаємо онлайн Основи загальної психології. Том I - Оксана Василівна Полозенко

5. У чому полягає відмінність між короткочасною та оперативною пам’яттю?

6. Які процеси пам’яті ви знаєте? У чому полягають їхні функції?

7. Якими є головні умови продуктивного запам’ятовування?

8. У чому проявляються індивідуальні особливості пам’яті?

9. Які мнемонічні прийоми запам’ятовування ви використовуєте у навчальній діяльності?

10. Які чинники впливають на розвиток пам’яті?

Словник термінів

Відтворення — процес пам’яті, у результаті якого відбувається пожвавлення або повторне збудження раніше утворених у мозку нервових зв’язків.

Запам’ятовування — процес пам’яті, завдяки якому відбувається закріплення нової інформації через поєднання її з набутою раніше.

Забування — процес протилежний запам’ятовуванню, виявляється у тому, що втрачається чіткість збереженого в пам’яті, зменшується його обсяг, виникають помилки у відтворенні, стає неможливим відтворення і, нарешті, унеможливлюється впізнання.

Мнемоніка — наука про пам’ять.

Мнемотехніка — сукупність способів або прийомів, які полегшують запам’ятовування необхідної кількості інформації, і ґрунтуються на законах асоціації.

Пам’ять — психічний процес, який полягає у закріпленні, зберіганні та подальшому відтворенні людиною її попереднього досвіду.

МАТЕРІАЛИ ДЛЯ СЕМІНАРСЬКОГО ЗАНЯТТЯ

Завдання 1

Наведіть приклади з вашого життя або з художньої літератури, які демонструють прояв таких видів пам’яті:

— рухової, емоційної, образної, словесно-логічної;

— довготривалої, короткочасної, оперативної;

— мимовільної, довільної.

Завдання виконайте письмово.

Завдання 2

Визначте, які види пам’яті є найбільш важливими для таких професій як лікар, співак, художник, актор, водій, танцюрист, спортсмен, агроном, юрист, землевпорядник, кухар, педагог, агрохімік, ветеринар, електрик.

Відповідь обґрунтуйте.

Завдання 3

Змоделюйте ситуації, у яких демонструються такі процеси пам’яті як запам’ятовування, відтворення (впізнавання, згадування, пригадування) та забування. Завдання виконайте письмово.

Завдання 4

Складіть кросворд на 10 слів, використовуючи прізвища науковців, які досліджували пам’ять та поняття теми.

Завдання 5

Подайте у вигляді структурної схеми зміст пам’яті як пізнавального психічного процесу.

Завдання 6

Розробіть психологічні рекомендації для людини з недостатнім рівнем розвитку слухової, зорової, рухової пам’яті. Завдання виконайте письмово.

Завдання 7

Пригадайте будь-яку життєву ситуацію і визначте, як Ви запам’ятовуєте необхідну інформацію, які прийоми і способи для цього використовуєте. Завдання виконайте письмово.

Завдання 8

Визначте, які види пам’яті проявляються у наведених нижче

ситуаціях:

1. Щоб зрозуміти відмінність між твердими і м’якими речовинами, пригадайте, які вони на дотик.

2. До свідка звернулися з проханням скласти словесний портрет злочинця.

3. Шеф-кухар пропонує свої учням скуштувати страву і визначити, з яких інгредієнтів вона складається.

4. Учитель пропонує старшокласникам визначити за запахом, яка речовина утворюється в результаті продемонстрованої хімічної реакції.

5. Зайшовши в будинок, дівчинка визначила, що сьогодні мама приготувала на обід.

6. Повернувшись із відпустки в офіс, секретарка ввімкнула комп’ютер. Поклавши пальці на клавіатуру, вона легко почала набирати текст документу.

7. Під час проведення конкурсу бальних танців серед юніорів танцювальна пара № 11 зробила помилку — розпочала свій виступ пізніше на декілька секунд, ніж інші.

8. Поспілкувавшись із хворим декілька хвилин, лікар подумки зробив припущення, що пацієнт, можливо, хворий на діабет.

9. Студент удома легко відтворив у зошиті схему, яку викладач намалював під час лекції на дошці.

10. Переглядаючи фотографії про відпочинок на березі моря, дівчина пригадала мелодію, яка звучала того вечора у кафе та хлопця, який запросив її на танець.

11. Коли бабуся підходила до цвинтаря, у неї на очах з’явилися сльози.

12. Юнак почервонів, коли по дорозі до школи зустрів дідуся, яблуню якого він з друзями обтрусив минулого місяця.

13. Художнику достатньо було подивитися на пейзаж лише протягом кількох хвилин, після чого він міг продовжувати працювати над картиною вдома, зберігаючи в пам’яті яскравий образ побаченого з усіма деталями.

14. Малюк, почувши голос матусі, повернув голову в її бік.

15. Учителька запропонувала дітям прослухати фрагмент музичного твору і назвати його.

16. Під час екскурсії учні легко впізнали картину, репродукцію якої показував на заняттях учитель.

17. Під час іспиту студент продемонстрував членам екзаменаційної комісії глибокі знання з дисципліни, зокрема категоріально- поняттєвого апарату.

18. Випадковий свідок пограбування банку допоміг працівникам міліції, коли пригадав, якого кольору та марки автомобіль був у грабіжників.

19. Режисер звернувся до акторів з проханням вивчити на завтра текст нової ролі.

20. Дівчинка добре пам’ятала номер телефону бабусі, з якою спілкувалася щовечора.

Відгуки про книгу Основи загальної психології. Том I - Оксана Василівна Полозенко (0)
Ваше ім'я:
Ваш E-Mail: