Основи загальної психології. Том I - Оксана Василівна Полозенко
5. У чому полягає відмінність між короткочасною та оперативною пам’яттю?
6. Які процеси пам’яті ви знаєте? У чому полягають їхні функції?
7. Якими є головні умови продуктивного запам’ятовування?
8. У чому проявляються індивідуальні особливості пам’яті?
9. Які мнемонічні прийоми запам’ятовування ви використовуєте у навчальній діяльності?
10. Які чинники впливають на розвиток пам’яті?
Словник термінівВідтворення — процес пам’яті, у результаті якого відбувається пожвавлення або повторне збудження раніше утворених у мозку нервових зв’язків.
Запам’ятовування — процес пам’яті, завдяки якому відбувається закріплення нової інформації через поєднання її з набутою раніше.
Забування — процес протилежний запам’ятовуванню, виявляється у тому, що втрачається чіткість збереженого в пам’яті, зменшується його обсяг, виникають помилки у відтворенні, стає неможливим відтворення і, нарешті, унеможливлюється впізнання.
Мнемоніка — наука про пам’ять.
Мнемотехніка — сукупність способів або прийомів, які полегшують запам’ятовування необхідної кількості інформації, і ґрунтуються на законах асоціації.
Пам’ять — психічний процес, який полягає у закріпленні, зберіганні та подальшому відтворенні людиною її попереднього досвіду.
МАТЕРІАЛИ ДЛЯ СЕМІНАРСЬКОГО ЗАНЯТТЯЗавдання 1
Наведіть приклади з вашого життя або з художньої літератури, які демонструють прояв таких видів пам’яті:
— рухової, емоційної, образної, словесно-логічної;
— довготривалої, короткочасної, оперативної;
— мимовільної, довільної.
Завдання виконайте письмово.
Завдання 2
Визначте, які види пам’яті є найбільш важливими для таких професій як лікар, співак, художник, актор, водій, танцюрист, спортсмен, агроном, юрист, землевпорядник, кухар, педагог, агрохімік, ветеринар, електрик.
Відповідь обґрунтуйте.
Завдання 3
Змоделюйте ситуації, у яких демонструються такі процеси пам’яті як запам’ятовування, відтворення (впізнавання, згадування, пригадування) та забування. Завдання виконайте письмово.
Завдання 4
Складіть кросворд на 10 слів, використовуючи прізвища науковців, які досліджували пам’ять та поняття теми.
Завдання 5
Подайте у вигляді структурної схеми зміст пам’яті як пізнавального психічного процесу.
Завдання 6
Розробіть психологічні рекомендації для людини з недостатнім рівнем розвитку слухової, зорової, рухової пам’яті. Завдання виконайте письмово.
Завдання 7
Пригадайте будь-яку життєву ситуацію і визначте, як Ви запам’ятовуєте необхідну інформацію, які прийоми і способи для цього використовуєте. Завдання виконайте письмово.
Завдання 8
Визначте, які види пам’яті проявляються у наведених нижче
ситуаціях:
1. Щоб зрозуміти відмінність між твердими і м’якими речовинами, пригадайте, які вони на дотик.
2. До свідка звернулися з проханням скласти словесний портрет злочинця.
3. Шеф-кухар пропонує свої учням скуштувати страву і визначити, з яких інгредієнтів вона складається.
4. Учитель пропонує старшокласникам визначити за запахом, яка речовина утворюється в результаті продемонстрованої хімічної реакції.
5. Зайшовши в будинок, дівчинка визначила, що сьогодні мама приготувала на обід.
6. Повернувшись із відпустки в офіс, секретарка ввімкнула комп’ютер. Поклавши пальці на клавіатуру, вона легко почала набирати текст документу.
7. Під час проведення конкурсу бальних танців серед юніорів танцювальна пара № 11 зробила помилку — розпочала свій виступ пізніше на декілька секунд, ніж інші.
8. Поспілкувавшись із хворим декілька хвилин, лікар подумки зробив припущення, що пацієнт, можливо, хворий на діабет.
9. Студент удома легко відтворив у зошиті схему, яку викладач намалював під час лекції на дошці.
10. Переглядаючи фотографії про відпочинок на березі моря, дівчина пригадала мелодію, яка звучала того вечора у кафе та хлопця, який запросив її на танець.
11. Коли бабуся підходила до цвинтаря, у неї на очах з’явилися сльози.
12. Юнак почервонів, коли по дорозі до школи зустрів дідуся, яблуню якого він з друзями обтрусив минулого місяця.
13. Художнику достатньо було подивитися на пейзаж лише протягом кількох хвилин, після чого він міг продовжувати працювати над картиною вдома, зберігаючи в пам’яті яскравий образ побаченого з усіма деталями.
14. Малюк, почувши голос матусі, повернув голову в її бік.
15. Учителька запропонувала дітям прослухати фрагмент музичного твору і назвати його.
16. Під час екскурсії учні легко впізнали картину, репродукцію якої показував на заняттях учитель.
17. Під час іспиту студент продемонстрував членам екзаменаційної комісії глибокі знання з дисципліни, зокрема категоріально- поняттєвого апарату.
18. Випадковий свідок пограбування банку допоміг працівникам міліції, коли пригадав, якого кольору та марки автомобіль був у грабіжників.
19. Режисер звернувся до акторів з проханням вивчити на завтра текст нової ролі.
20. Дівчинка добре пам’ятала номер телефону бабусі, з якою спілкувалася щовечора.