Утрачений рай - Джон Мільтон
Ти не самотня, ти у парі з Мужем.
Де б не знайшли притулок, він вам був
Як рідний». Приголомшений Адам
Озвавсь нарешті: «Князю над князями
Небес! Якби Всевишнє повеління
Явив не твій ласкавий голос – нам,
Пригніченим огромом сил небесних,
Розгубленим, у відчаї, несила
Було б його здійснити. А тепер
З тобою, хоч ми суєтні й кволі,
Із рідного притулку перейдем
У невідомий негостинний світ.
Якби ж то невтомленнії молитви
Могли переінакшить Божу волю,
Я безперервно плакав би й моливсь.
Але ж та воля – Абсолют. Моління
Всупір їй – наче подих проти бурі.
Я їй корюся, бо своє лице
Бог відвернув од нас. А тут, в Раю,
Він нам не раз являвсь. Струмки, дерева,
Стежки засвідчують Його появу.
Я радісно розповідав би дітям:
Ось біля цього каменя, он там
Між тими кедрами Його я бачив,
Чув Божий голос; ген на тій горі
З ним розмовляв, як з вами. Вівтарі,
Жертовники й святині боговгодні
Постали б тут у пам’ятку вікам.
Сюди живлющі запашні плоди
І квіти зносили б нащадки наші
В офіру Богові. Внизу, в пустелі,
Де нам шукать Його лице чи слід?
Я согрішив був, прогнівив Творця,
А Він, ласкавий, віддаляє Смерть.
Отож у святобливому тремтінні
Уловлюватиму й найменший одсвіт
Величчя Слави Божої. Архангел
На те зичливо мовив: «Божа Слава
Витає не лише в Раю. Земля,
Усесвіт, світ – Господні. Всюдисущий
Наповнює вітри й моря, і сушу,
Й створіння, у які вдихнув життя.
Тобі Він в особливе володіння
Дарує Землю – немалий се дар.
Не думай, що за обрієм Едему,
Чи то за Раєм, не витає Бог.
Я здогадався сам: Рай – лиш маленька
Колиска ваша. Звідси розійшлися б
В усі кінці Землі твої нащадки.
Вони навідувалися б у Рай, щоб
Поклонитись Праотцеві свому
Великому. Але ти оступився,
То й проживатимеш у низині
Сам і сини твої. Проте будь певен:
Там, у пустельному пониззі, й тут,
Як скрізь, однаково витає Бог —
Являється в різноманітних знаках,
По-батьківськи піклується про вас,
Власкавлює усіх. Я посланий
Зміцнити вашу віру перед тим,
Як ви підете звідси, й показати
Діяння добрі й злі, що ви й нащадки
Накоїте, піддаючи випробі
Ласкавість Божу. Це – вам у науку:
Щоб гамували втіху страхом Божим,
Училися в терпіння і печалі
І з витримкою гідною несли
Однаково набутки і утрати.
Лиш так достойно збудете життя
До неминучого кінця. Ходім
На он ту гору. Поки Єва спить,
Як ти у час, коли її творили,
(Я їй навіяв сон), ти пильним зором
Загострено спостерігай картини,
Що являться тобі». На те Адам
З подякою: «Учителю! Небесний
Хранителю від Зла! Віднині в праці
Важкій, але посильній і в спочинку
Та в роздумах, які він нам дає,
Удосконалюватимусь. Веди!»
Удвох знялись на шпиль до Божих видив
Під неба напівсферою, відкіль
Найдальші обрії простору й часу
Відкрилися. Проте не дальші й ширші,
Ніж ті, що їх в пустелі іудейській
Являв Спокусник Другому Адаму,
Коли всі царства й слава цього світу
Постали перед Богочоловіком,
Як от: престол наймогутніших Ханів
У місті Камбалу; трон Тамерлана
У Самарканді над рікою Оксус;
В Китаї – імператорський Пекін;
Столиці Індії Лахор та Агра
В часи Великого Могола; ближче —
Злотистий Херсонес; ще – Екбатан
У Персії. На Півночі Російській —
Кубло деспотії Москва; південніш —
Імперія султанів Візантія
Потурчена. Ще: Захід Африки,
Де Негус-цар; на Сході – порт Еркоко
І царств приморських городи: Момбаза,
Квілеа, Софала, Мелінд, де океан
Полоще берег Конго; відтіля
Південніше – Ангола. А на Північ
Від Нігеру-ріки до гір Атлас
Позводилися царства Альмансора:
Фез, Суз, Марокко і на Схід – Алжир
Та Тремізен. Неподалік – Європа,
Яка залізному владарству Риму
Корилася. Й перед духовним зором,
Мабуть, постало царство Мотецуми
В багатій Мексиці; Куско – в Перу
І ще багатший трон Атабаліпи.
А ген – ще не розорена Гвіана,
В ній – град, що Геріонові сини
Звуть Ельдорадо… Тут видіння глибші
Відкрилися Адаму, бо Архангел
Йому з очей гріховну зняв полуду,
Зміцнивши нерви зору настоєм
Очанки й рути, а з джерел Життя
Три краплі в очі запустив до дна
Духовного. Адам від зблиску впав.
Його підведено: «Розплющуй очі!
Спостерігай: гріх – у твоїх нащадках.
Хоч Змій не зводив їх. Не смакували
Заказаних плодів, але вспадкують
Твою Гріховність». Адам побачив поле.
Жнива. Снопи. А ген – зелений луг.
Стежки, протоптані отарами. Межа
Між полем і пасовищем. На ній
Жертовник, вкритий дерном. Йде Жнивар
Утомлений. Несе він на пожертву
Пучки колосся, висмикнуті в полі.
А з лугу йде Пастух. Несе на жертву
Ягнятко щонайкраще з череди.
Упорав жертву. Поназносив хмизу.
Уважно розкладає зверху лій
Та нутрощі тварини й посипає
Пахучим зіллям. Молиться. Чекає.
І з неба впав огонь. Увись струмить
Пахучий дим. А Жнивареву жертву
Не прийнято. Жнивар тамує лють,
Відводить Пастуха убік. Кричить.
Хапає каменюку – б’є під дих.
Той падає. Із горла ллється кров…
Адам заціпенілий зойкнув: «Горе!
Несправедливо скривджено людину!
І як же так? – злий праведного б’є!»
Архангел, теж уражений, додав:
«Адаме! Ось ці два – твої сини.
Той заздрісний правдивого убив.
Блажен конаючий, залитий кров’ю,
І проклят братовбивця, хоч живе
І житиме ще довго. Божа кара
Причини з наслідками об’єднає
І перекупників не оминає».
Наш Праотець зажурено зітхнув:
«Гидка причина, ще гидкіший вчинок.
Скажи: