Фантастика Всесвіту. Випуск 1 - Річард Бах
— У тебе є гроші?
— Вистачає. А що?
— Ходім подивимося фільм, — запропонував він. — Заплатиш?
— Та не знаю, Доне. Ти піди, а я повернуся до наших літаків. Не люблю залишати їх надовго напризволяще. А чого це тебе раптом зацікавило кіно?
— З літаками нічого не станеться. Ходімо у кіно.
— Сеанс уже почався.
— То зайдемо після початку.
Він уже купував квитки. Я й собі подавсь за ним у темряву. Ми влаштувались у задніх рядах. Крім нас, у залі було ще з півсотні глядачів.
За кілька хвилин я забув про все на світі, захоплений виром подій у фільмі, який здавався мені кінокласикою. Принаймні я дивився його уже втретє. Час у кінотеатрі мовби рухався по спіралі і розтягувався, як це завжди буває, коли дивишся гарний фільм. Спершу я звертав увагу на технічні деталі: як поставлено кожну сцену й як вона пов’язана з наступною, чому ця сцена йде саме тепер, а не згодом. Я намагався оцінювати фільм з цього погляду, але невдовзі захопився сюжетом і вже не думав ні про що інше.
Наприкінці фільму, в тому епізоді, де Батча і Санданса оточило майже все болівійське військо, Шімода торкнувся мого плеча. Не відриваючи очей від екрана, я нахилився до нього, хоча й волів би, щоб він дав мені додивитися фільм, і сказав те, що хотів сказати, потім.
— Річарде…
— Що?
— Чому ти тут?
— Це гарний фільм, Доне. Цс-с! — На екрані заюшені кров’ю Батч і Санданс розмовляли про те, чому їм треба їхати до Австралії.
— Чим він гарний? — запитав він.
— Бо цікавий. Цс-с! Я скажу тобі потім.
— Відключися. Прочнись. Усе це ілюзії.
Я розсердився.
— Дональде, лишилося всього кілька хвилин, а тоді й поговоримо про все що хочеш. А поки що не заважай мені дивитися. Гаразд?
Він знову прошепотів, наполегливо й драматично:
— Річарде, чому ти тут?
— Слухай, ти ж сам хотів, щоб я пішов з тобою! — Я повернувся до екрана, намагаючись додивитися фінал.
— Ніхто не тягнув тебе сюди силоміць. Ти міг сказати: дякую, не хочу.
— Мені подобається цей фільм…
Глядач, що сидів попереду, обернувся й виразно поглянув на мене. Та я не вгавав:
— Атож, фільм мені подобається, Доне. Хіба в цьому є щось погане?
— Анічогісінько, — сказав він і вже до кінця не озвався жодним словом.
Ми вийшли з кінотеатру, поминули майданчик, де було виставлено на продаж держані трактори, а потім заглибились у темряву, простуючи до наших літаків. Збиралося на дощ. Я думав про Донову дивну поведінку в кінотеатрі.
— Доне, ти робиш усе помірковано?
— Іноді.
— До чого ж кіно? Чому це раптом тобі забаглося побачити цей фільм?
— Запитання поставив ти.
— Так. Ти маєш відповідь?
— Оце й моя відповідь. Ми пішли в кіно тому, що ти поставив запитання. Фільм був відповіддю на твоє запитання.
Він збиткувався наді мною, я це відчував.
— Яке було моє запитання?
Запала довга болісна мовчанка.
— Твоє запитання, Річарде, було таке: навіть у свої найкращі часи ти ніяк не зміг дотямити, чому ми тут.
Я пригадав.
— І фільм був твоєю відповіддю?
— Так.
— Ну й ну.
— Ти не розумієш, — мовив він.
— Ні.
— Це був гарний фільм, — сказав він, — але найкращий фільм у світі — це все ж таки ілюзія. Картинки навіть не рухаються, то тільки ввижається, ніби вони рухаються. Враження руху створює гра світла на пласкому екрані серед темряви, хіба ні?
— Та звісно. — Я починав розуміти його.
— Інші люди, будь-які люди, що будь-де йдуть у кіно на будь-який фільм — чому вони там, коли це тільки ілюзії?
— Ну, це ж розвага, — відказав я.
— Забава. Правильно. Це перше.
— Може бути й щось пізнавальне.
— Добре. Завжди є щось таке. Пізнавальне. Це друге.
— Фантазія, втеча від дійсності.
— Та сама забава. Перше.
— Технічні міркування. Подивитись, як зроблено фільм.
— Пізнання. Друге.
— Втеча від нудьги…
— Втеча від дійсності. Це ти вже називав.
— Спілкування. Побути разом з друзями, — сказав я.
— Причина для того, щоб піти в кіно, але не для того, щоб дивитись фільм. Усе одно це забава. Перше.
Хоча б які причини я називав, усе зводилось до його двох пальців — люди дивляться кіно або задля забави, або задля пізнання, або з обох причин водночас.
— І кіно теж подібне до життя, Доне, хіба не правда?
— Правда.
— Тоді чому дехто обирає погане життя, фільми жахів?
— Вони не тільки йдуть на фільми жахів задля розваги, вони, входячи до кінотеатру, знають, що це буде фільм жахів, — зазначив він.
— Але чому?
— Тобі подобаються фільми жахів?
— Ні.
— Ти їх коли-небудь бачив?
— Ні.
— Але ж дехто витрачає чимало грошей і часу, аби побачити жахи чи