Темна матерія - Блейк Крауч
Двері Даніели — в кінці коридору.
Я стукаю і чекаю.
Ніхто не озивається.
Я йду назад у вестибюль, роздумуючи, чи не почекати її тут. А якщо вона поїхала з міста? А що, як вона повернеться додому й побачить, як я тиняюся тут перед будинком, ніби якийсь нишпорка?
Коли я підходжу до головного входу, мені на очі потрапляє дошка оголошень, обліплена листівками з оголошеннями про все на світі: од відкриття галерей до замовлення книжок і поетичних слем-турнірів.
Мою увагу привертає найбільше оголошення, приклеєне посеред дошки. Насправді це плакат про шоу Даніели Варгас у галереї з назвою «Тріумф».
Я шукаю дату відкриття.
П’ятниця, другого жовтня.
Сьогодні ввечері.
Виходжу на вулицю. Знову дощить.
Зупиняю таксі.
Ця галерея кварталів за десять звідси, і поки ми їдемо Дамен-авеню, забитою таксі в розпал вечірніх веселощів, я відчуваю, що мої нерви не витримають напруги і я лусну.
Я вискакую з таксі й приєднуюсь до натовпу гіпстерів, який жваво просувається крізь крижану мжичку.
«Тріумф» — це колишній пакувальний завод, переобладнаний під мистецьку галерею. Черга з охочих туди потрапити розтяглася на півкварталу.
Через сорок п’ять хвилин, змучений, хапаючи дрижаки, я нарешті ховаюся від дощу, плачу 15 доларів за вхід, і мене та ще з десяток чоловік пропускають у вестибюль, де на стіні по периметру величезними літерами в стилі графіті написане ім’я та прізвище Даніели.
За п’ятнадцять років нашого життя разом ми з Даніелою на які тільки виставки й презентації не ходили, але такого я ще не бачив.
Раптом з непомітних дверей у стіні з’являється якийсь худорлявий бородань.
Світло тьмяніє.
Він каже:
— Я Стівен Конкой, продюсер того, що ви зараз побачите. — Він відриває пластиковий пакет із рулону на дверях. — Телефони побудуть в пакеті. Ви їх отримаєте на виході.
Пакет для телефонів іде по колу.
— Кілька слів про наступні десять хвилин вашого життя. Художниця просить вас припинити інтелектуальний аналіз і спробувати сприйняти її інсталяцію на емоційному рівні. Ласкаво просимо до «Хитросплетіння».
Конкой узяв пакет з телефонами й відчинив двері.
Я увійшов останнім.
На якусь хвилю наша групка скупчується в темному тісному проході, який стає чорним, мов смола, а луна від звуку різко зачинених дверей свідчить про те, що ми в якісь великій, схожій на складське приміщення, кімнаті.
Мій погляд прикутий до стелі, бо там мерехтять якісь світлові точки.
Зорі.
Вони на диво реальні, кожна зірка міниться.
Одні близько, інші далеко, і час від часу якась зблискує і падає у безодню.
Я дивлюся на те, що в нас попереду.
Хтось у нашій групі бурмоче:
— О Боже!
Це лабіринт, виготовлений із прозорого оргскла, і, завдяки якомусь візуальному ефекту здається, що він безкінечний під огромом всесвіту й міріадами зірок.
По стінках котяться хвилі світла.
Наша група рушає вперед.
Лабіринт має п’ять входів. Я стою на стику їх усіх, спостерігаючи, як інші заходять — кожен в окремий вхід.
Вухо вловлює якийсь постійний низький звук — це навіть не музика, а швидше «білий шум», схожий на телевізійні перешкоди, якесь безперервне шипіння, що наче виходить десь із глибини.
Я вибираю собі вхід, і щойно заходжу в лабіринт, його стінки стають зовсім непрозорими.
Оргскло спалахує майже сліпучим світлом, навіть у мене під ногами.
Мить, і на деяких стінках з’являються відеокадри, які циклічно повторюються.
Народження — дитина кричить, мати плаче від щастя.
Засуджений до страти чоловік сіпається і корчиться в петлі.
Хуртовина.
Океан.
Простягається безкінечна пустеля.
Іду далі.
Потрапляю в тупики.
Роблю різкі повороти.
Відеокадри миготять дедалі частіше. Цикли прискорюються.
Рештки потрощеної в автокатастрофі машини.
Пара в запалі пристрасті.
Те, що бачить пацієнт, якого на каталці везуть по лікарняному коридору, і над яким схилилися лікарі й медсестри.