Крига. Частини ІII–ІV - Яцек Дукай
Після першого дідугана, якого швидко каменували, над людським морем постав диякон; як виявилося, із посланням від архімандрита, але його стягли на землю, ледь він устиг бумагу перед очима розгорнути. На зміну йому на брилу-амвон видряпався дурень юродивый, Божий простак, не здатний висловити й двох логічних фраз укупі. Його всі слухали з великим захопленням і містичною лихоманкою в очах, і до кінця цього довгого белькотіння ніхто не зайшовся ображеним криком, і не кинувся вбивати святого ідіота.
Відтак знову задля зміни слова виступив бывший соловецький чернець. Він ні в чому не перечив юродивому, бо неможливо розумно заперечувати позбавлене сенсу твердження, — лише одразу проголосив: усі страждання через помилкове прочитання математики Апокаліпсиса! Як підрахували святі отці з Константинополя, світ був створений Богом для життя упродовж семи тисяч років, за рахунком Господнім дня тисячолітнього — «бо тисяча літ перед очима твоїми, мов день учорашній, що минув», — що ясно теж описав людові російському Авраам зі Смоленська, а як ми знаємо з першого літопису, хрещення Русі відбулося року 6496 від Сотворіння, отож світ беззаперечно мав скінчитися 1491 року кесаревого календаря — але не скінчився! Не скінчився! Як це можливо, питаю вас, браття! Що ж, учімося бачити правду в Ніколая Бердяєва. Що більше гідне довіри: свята математика чи свідоцтво прогнилої матерії? Тож одне з двох: або ми більше не живемо й світ не існує, або Історія насправді не дійшла до 1491 року після Різдва Христового. Таким чином, ось завдання Криги, й ось чим є люті: янголами, Богом зісланими, аби заморозити нас у поступі діянь наших, поки не сповниться усе для Другого Пришестя. Чому ж найбільше закрижаніли були великі європейські міста, чому саме на садиби людські Зима найсуворіше упала? Бо там триває Історія! Морозили нас так віками, несвідомих, і морозять далі, раз менше, раз більше, й покоління приходять на зміну поколінням, а ми не набагато ближчі до Царства Божого — й така Істина.
Потім виступив мартинівець-заморозник, ортодокс богумильский, й оголосив, що ні, достоту навпаки, що Крига була знаком знищення Творіння Злого, як сказав святий Мартин: оскільки світ тіла постав з волі й творіння Бога-Сатанаеля, а людина є потворною угодою між Сатанаелем, який зліпив їй це вмістилище тваринне з м’яса та кости, й крови, й Богом-Отцем, який вдихнув у неї життя, а потім послав у цей світ зла Христа-Лоґоса. А чим же була Крига, якщо не Логосом, згущеним у матерію, який накладає Божий закон і порядок на безлад, гріх і несправедливість Землі Сатанаелевої? Тріумф Криги, тобто цілковите знищення Старого Світу — саме він відчинив би перші ворота до престолу Христового, бо не 1491 року, як би його не обчислювати, а тут і тепер, на наших очах, у вигляді лютих і криги ми спостерігали за Початком Кінця, так, у Лоґосі зимному прибув до нас знову Господь — і така Істина.
Потім виступив мартинівець-лубковець, який виводив свою віру від хлистів, і сказав, що ні, зовсім то був не Христос — а тільки пастка на Христів, тобто на людей. Адже Бог постійно втілюється у людях, не один лише раз в Ісусові, а плине Духом Святим крізь нас безперервно, а знаком досконалости душі є абсолютне втілення — як у випадку Даніли Філіповіча, живим узятим на небо, Івана Суслова, тричі розп’ятого й також на небеса підхопленого, й усіх Христів після них: Прокопія Лубкіна, Фйодора Савіцького чи Авакума Копилова, який мав звичку вести розмову віч-на-віч із Богом Всемогутнім. Людина, в кризі заморожена, існує, не вмирає, проте й не живе, тобто не грішить, — вийнята із часу, з Історії, і вийнята зі зла, така людина є ідеальним містилищем для Святого Духа й пасткою для Христа. У світі Криги остаточно замерз би рух матерії — переміщався б тільки Святий Дух, який дме крізь людей, мов крізь труби органні, виграючи на них красні мелодії на славу Всевишнього. А позаяк настала Відлига, ламаючи цей чудовий план, це ознака, що лихих людей ми вели на самозамороження, лихі, надтріснуті посудини сходили в Кригу — наша помилка була, що ми підсовували Голубові брудні душі, тож тільки шляхом умертвіння, шляхом очищення, розтілеснення ми можемо покликати морозяників назад — і така Істина!
Потім виступив мартинівець-ілларіоновець і закричав, що ні, усе зовсім навпаки: начиння були надто досконалі! Цнотливі переважили над грішниками! Содом був врятований завдяки праведникам. Так само, як власне 1492 року, Бог вирішив відмовитися від оголошених вироків і відстрочити Кінець Світу й Страшний Суд, переконаний щирою вірою християн на Русі. Крига посувалася далі, аж доки достатньо Праведників, тобто мартинівців чистого духу, не зійшло на Шляхи Мамутів, — Бог побачив силу віри люду російського й зупинив біле винищення — і така ото Істина.
Після чого виступив старий старець Братів Відвернутих і різко заперечив попередникові, підносячи уражені артритом кулаки й трясучи бородою. Чи ж усі забули пророцтва Святого Мартина?! Чи ж так усім у головах переплуталося, що не здатні відрізнити діянь Бога Правдивого від діянь Бога Лихого Творця? Чиї ж то слова заповідають нам Кінець Світу? Мав бути вогонь, вогонь, який спалить усе, море й сушу, каміння й повітря, — а була крига, що все заморожувала. Мало бути об’явлення небесних сил, армій крилатих, що спускаються з вишніх у славі Господа, під звуки труб архангелів Михаїла й Гавриїла, — а було об’явлення сил підземних, лютих темної крови мамутячої, що вилазили з пекла в тиші смертельній. Мало бути воскресіння праведних — а було самозамороження праведників. Який же це Кінець Світу? Це Кінця розворот! Апокаліпсис догори дриґом! Анти-Суд й Анти-Спасіння, дальша робота Анти-Бога й повернення Анти-Христа — оце була Крига — така Істина!
Той упав сам, послизнувшись, коли вдався в ораторському запалі до надто широких жестів. Зимовики тоді сказали мені з-за каміння, щоби я пересунув варту. Я поглянув у