Празька химера - Євгенія Анатоліївна Кононенко
— Їх не буде.
— Я знаю, що не буде, але ж привіт є через кого передати?
Северин Кохта вже в Йелі, студіює етнопсихосоціоніку. А Валентина ніколи не забуде, як шестирічний Сєвочка під час однієї давньої зустрічі на Костельній підійшов і обняв її ззаду, почав розчісувати її волосся, хвалити її сережки і ланцюжок на шиї.
— І чого це ти мене так любиш, Сєвочко? — спитала Валентина.
— А мама завжди мене просить таке робити, коли тато їде у відрядження. А ти взагалі самотня, тебе треба пожаліти.
Валентина саме тоді тільки розлучилась, і слова Сєвочки розсмішили її.
— І хто тобі сказав, що мене треба пожаліти?
— Мама.
— І коли вона тобі таке каже?
— Вночі. Вона кладе мене до себе, коли тато у відрядженні.
— І вона плаче за татом?
— Ні, вона мене лоскоче і сміється.
Потім Валентина чула, як Люська рішуче смикала чоловіка, щоб той, як батько, пояснив дитині, що не все, що відбувається вдома, треба переповідати тьоті Валюшці, але Вітя Кохта був захоплений розмовою з Вітею-художником про шляхи мистецтва у постколоніальному світі, до якої приєднався навіть Вітя-академік, і це все було давно, дуже, дуже давно.
Дзвоник на мобілку наздогнав її вже на Хрещатику.
— Валюшко, це правда, що ти будеш з Юрою Боніним? — заклопотано питала Сюзанна.
— Гадаю, що так.
— Значить, треба готувати Томку, щоб вона не грюкнулась непритомна. Він не був у неї від того дня, ну, ти ж знаєш...
— Коли вона роздяглась раніше, ніж треба?
— Ніби ти сама завжди це робиш тільки вчасно! — Сюзанна люто урвала зв’язок.
Юра чекає із величезним букетом хризантем.
— Це для Томки?
— Гаразд, нехай буде для Томки.
— Ти гадаєш, на даному етапі саме вона є найнещаснішою жінкою?
— Найнещаснішою?
— Про тебе говорили, що ти шукав найнещаснішу жінку України, щоб подарувати їй свою увагу.
Юра посміхнувся.
— Я й не знав, що про мене таке говорили.
Вони піднялися по Костельній та увійшли у засцяне підворіття, яке мирно співіснувало із численними елітними галереями і розкішно відремонтованими під’їздами. Перетнули тісне темне подвір’я, Юра завбачливо присвітив ліхтариком, Валентина натиснула код, викликала ліфт, який довіз їх до помешкання «академіків». Юра вручив Томі букет хризантем.
— Раніше треба було, — буркнула Тома.
— Давайте, дєвушко, на кухню різати салати.
— Я посиджу з хлопцями у вітальні, а ви собі ріжте салати.
— Ти робила таке, коли ходила сюди сама. А тепер ти прийшла з мужчиною, то, значить, давай до нас.
— Я піду різати салати, я в Німеччині більше року працював у ресторані, — сказав Юра. Жіноцтво радо привітало інтенцію Юри Боніна, а Валентина пішла поправляти зачіску до ванни, єдиного приміщення, де було дзеркало.
Вітя Кохта рушив за нею й схопив її за литку. Він завжди робив так — певне, бажання відчути заборонений хуліганський смак життя спокушає його досить сильно, а те, що Валентина прийшла з кавалером, робило доторки у ванній вдвічі гострішим.
— Де ти підібрала Юрку?
— На вулиці, — знизала плечима Валентина.
— Добре виглядаєш у цьому... неакадемічному вбранні.
Вітя-художник також похвалив її субкультурний реглан, а Вітя-академік сказав, що йому більше подобалось, коли Валентина вбирала модельні костюми.
— А я вже давно не беру до уваги твої зауваги, — відповіла Валентина.
— А я це тільки-но помітив.
Вітя-художник відкоркував вино й розлив по склянках. Вони почали звичну балачку про інтелектуальні новини міста Києва, про давні часи і ще про щось, коли Юра Бонін раптом з’явився на порозі вітальні.
— Валю, ми зараз ідемо звідси.
Всі здивовано завмерли в тих позах, в яких їх застала ця новина, зокрема й рука Віті-художника на Валентининому плечі. За спиною в Юри Боніна з’явились три переляканих жіночих обличчя.
— Мені дуже шкода, що я не поспілкувався з вами, хлопці, але я певен, ми бачимось не в останнє. А ваші дружини вирішили повідомити мені такі деталі про мою даму, що я просто змушений забрати її звідси. Ходімо, Валю.
Жінки розгублено зникли. Юра подав Валі куртку, швидко одягся сам, і вони швидко пішли. Коли вони вийшли з підворіття на освітлену Костельну, Валя люто подумала: «А чого я раптом слухаюсь його, як та вівця?» Вона зупинилась і подивилась Юрі Боніну в обличчя.
— Послухай, я голодна, як собака! Я хочу жерти!
— А в мене навіть немає грошей запросити тебе до доброго ресторану...
— Ну то якого біса було демонструвати ці демонстрації! Я добре знаю цих гадюк і можу собі уявити, що вони могли тобі говорити.
— Ходімо в «Метроград». Там є непогані снеки. З пивом.
— Яке, в дідька, пиво? Я вже почала з хлопцями пити вино.
— Ну то, може, ти краще знаєш, де тут можна посидіти. Ходімо, Валю. І не сердься, що я забрав тебе звідти. Іноді треба робити і так.
Вони зійшли з Костельної й рушили вгору по Малій Житомирській. Дійшли до кафе у підвальчику, знайшли місце в напівтемряві. Валентина посміхнулась.
— Ну і що вони встигли тобі сказати? Що я живу з усіма їхніми чоловіками, якими вони так пишаються — якщо це, звичайно, можна назвати життям?
Їм принесли келихи, розлили вино.
— Вони змусили мене пильніше придивитись до тебе.
— Пильніше?
— Якщо троє одружених чоловіків виявляють таке зацікавлення цією жінкою, то мені, чоловікові наразі свобідному...
— Ти гадаєш — увага свобідного чоловіка — це саме те, що мені наразі потрібно?
— Як твій син? — запитав Юра.
— Йому двадцять років. Йому вже не потрібен ні тато, ні вітчим.
— А друг? Друг завжди потрібен.
— У нього багато друзів і подруг.
Їм принесли салати.
— Там салати кращі. Але якщо захочеш, я запрошу тебе до себе, почастую кращим, ніж те, що зараз поїдається на Костельній.
— Я думаю, Юро, їм шмат став поперек горла! Особливо бабам! Ти все-таки молодець. І, хай там що, у нашому віці не так важливо нажертись...
— А що важливо?
— Те, чого нема. І не буде.
— Кохання?
— Дружба. Довіра. Щирість. А коханням нехай розважаються наші діти.
— Ти знаєш, Валю, а я йшов за тобою в підземному переході. Дивився на твої ноги і думав: чому не я купив цій жінці такі гарні чобітки.
— Ой, не