Риб’ячі діти - Євген Вікторович Положій
– Чекай, Вікусю, тут десь твоя клієнтка бігала: біла така, довга, як банний рушник. Та де ж вона, тільки-но ось тут сиділа, озиралася на вхід.
– Біла і довга? А вона сама сиділа, без маленького рудого песика, волохатого такого?
– Сама.
– Значить, не та. Пам’ятаєш, я тобі розповідала, як Чарлік пропав – побіг за білим довгим собакою – і все, так і не повернувся.
– Може, він його на хазяйстві залишив, а сама пішов їжу добувати? Ну, то таке, – Микола Степанович став серйозним, і в очах у нього причаїлися сум і сумнів. – Нам час. Ти чому на шпильках, Вікусю, я ж просив надягнути зручне взуття!
– Дідусю, я – професійна виконавиця бальних танців, тож маю тримати марку, і на підборах почуваюся навіть упевненіше, ніж у кедах, ходімо! – і обережно, наче вагаючись, йти чи ні, поставила струнку довгу ногу на східці церкви.
19. СхідціЯкщо щось потрібно ускладнити (раптом у вас виникне така ідея), то це легко можна організувати в іншому, наступному, якому-небудь другому або третьому житті, якщо такі у вас, звісно, ще будуть. А в теперішньому – все просто: якщо ти йдеш вниз, то східці ведуть донизу; якщо піднімаєшся догори, значить, і східці ведуть нагору. Тобто все однозначно: східці ведуть або догори, або донизу, і неможливо одночасно рухатися в обидвох напрямках.
Але як визначитись, як достеменно дізнатися, куди ведуть східці, коли ними одночасно користуються декілька людей? Тобто, наприклад, коли ви піднімаєтесь нагору, а хтось у цей час іде вниз? Що відбувається зі східцями в ту мить, коли одна людина йде нагору, друга – вниз, а третя – нікуди не рухається? Куди ведуть східці в цей час?
«Ба, – скаже хтось допитливий, – та це ж зрозуміло навіть малюку: східці можуть вести куди завгодно – і нагору, і донизу, і взагалі – не вести зовсім нікуди, тобто вони існують самі по собі, як текст, як об’єктивна даність!»
Але текст – то текст, а східці – то східці, і схожі вони хіба що тим, що ніколи не вгадаєш, кого і куди вони зрештою заведуть. Бо ніколи не знаєш, куди ведуть східці саме зараз – коли ти сунеш донизу, а сорок вісім людей йдуть тобі назустріч; так само, як і ніколи не дізнаєшся, до яких саме дій або слів спонукає один і той самий текст сорока восьми різних людей, що тільки-но його прочитали. Найнебезпечніші тексти – це ті, які викликають одностайну реакцію людей, що йдуть в одному напрямку, хоч догори, хоч униз – неважливо, бо, як правило, всі ті, хто йдуть їм назустріч, беруться в кращому випадку в полон, а в гіршому – втрачають можливість взагалі кудись іти. Як свідчить історична практика, такі одностайні східці різко обриваються десь поміж восьмим і сьомим поверхами над безглуздою порожнечею, яку вкрай складно назвати запізнілим прозрінням…
Але ти просто маєш іти, а все інше владнається, ось що. І східці – нехай навіть назустріч мчать по них тисяча буйволів – завжди вестимуть тебе туди, до чого ти прагнеш, головне – читати і не зупинятись. Так має бути, навіть коли ти застигнеш на них в багатозначній нерухомості, віддаючи на відкуп східцям і текстам всі теперішні та майбутні дії – і лише спостерігатимеш за натовпом навколо. Тому що потрібно зрозуміти найголовніше – зараз ні з ким не можна домовитись із приводу того, куди ведуть східці, з жодною людиною. Хіба що на досить короткий термін, десь поміж першою та третьою сходинкою, залишаючись поза межами (кон)тексту.
20. Церква– А звідки ти знаєш, що на дзвіниці є тріщина? – запитує у діда Вікторія, зав’язуючи на голові хустку, коли вони, вдихаючи запах воску і ладану, заходять всередину.
– А одна жінка з виконкому сказала. Вона ту тріщину в бінокль бачила.
– А ця жінка хіба не може тобі описати все детально?
– Вона там більше не працює.
– А ми хіба не можемо так само – у бінокль?
– Тріщину видно лише з вікна жіночого туалету мерії, так що навіть добре, що ти маєш такі підбори.
Вікторія мить замислено дивиться на діда і усміхається:
– Так ось що ти задумав! – здогадується.
– Так, дівонько моя, саме так: ми зараз оглянемо дзвіницю, якщо пустять, звісно, а завтра ти мусиш піти до мерії, знайти жіночий туалет, він на п’ятому поверсі, й – ось тобі бінокль! – прискіпливо роздивитись дзвіницю і зняти на камеру. Не хвилюйся, я про все подбав – записав тебе на другу годину пополудні на особистий прийом до мера, тема зустрічі – «Жорстокі методи знищення бродячих псів». Так що алібі тобі забезпечено. Ну як, гарно я все облаштував?
– Дідусь, ти просто геній, тобі б у розвідці служити!
Ще кілька тижнів тому візит Миколи Степановича до церкви Воскресіння видавався неможливим – через конфлікт із колишнім настоятелем Трифілієм. Після отця Митрофана, спокійного освіченого чоловіка, з яким краєзнавець мав теплі товариські стосунки і приємні бесіди з історії краю, йому важко було сприйняти нового настоятеля, який одразу ж підняв плату за всі ритуальні послуги і встановив у приході жорстку ієрархію. Трифілій і чути нічого не хотів про якісь там дослідження, роботу краєзнавця в церковній бібліотеці, й усі свої зусилля