Консуело - Жорж Санд
Десниці Господньої справи (італ.).
74
Свята Тереза (Тереза де Сепеда-і-Аумада, 1515–1582) — іспанська письменниця, черниця. Представниця католицької містики, що проповідувала ідею безпосереднього спілкування людини з Богом. Зазнала переслідувань інквізиції. 1622 р. була приєднана Папою Римським до святих.
75
Фаустіна — імя Бордоні-Ґассе (1710–1781), знаменитої співачки, дружини композитора Йоґанна-Адольфа Ґассе. Співала на сценах Венеції, Неаполя, Дрездена і Лондона.
76
Романіна — «Римляночка» — прізвисько співачки Маріанни Бульґаріні (1688–1734).
77
Куццоні Франческа (1700–1770) — видатна співачка, яка виступала з величезним успіхом у Лондоні — спершу в театрі, яким керував Гендель, а потім у театрі його супротивників, суперничаючи з Бордоні-Ґассе. Співала також в Австрії, Італії та Голландії. Померла в злиднях.
78
…що говорить Порпора про основи неаполітанської школи! — Мається на увазі найбільша композиторська та вокально-виконавська школа кінця XVII–XVIII ст. Найвидатніщі її представники — Скарлатті, Дуранте, Порпора, Лео, Вінчі, Йомеллі, Перґолезе, Чімароза. Одним із провідних оперних жанрів неаполітанської школи, поширених також за межами Італії, була опера-серіа. Сюжети опер запозичувалися з античної історії та міфології, особлива увага зверталася на красу мелодії. Неаполітанська школа сприяла значному піднесенню мистецтва сольного співу, поклавши початок епосі бельканто. Одначе захоплення віртуозністю на шкоду музично-драматичному змісту поступово призвело до кризи опери-серіа. Реакцією на далеку від дійсності героїку опери-серіа стало виникнення в тому ж Неаполі опери-буфу.
79
Фіоритура (від італ. fioritura — цвітіння) — різноманітні мелодичні прикраси (трелі, групето та ін.), що широко використовувалися в сольному співі, особливо в оперних аріях.
80
…Медея або Дідона… — Міф про Медею було покладено в основу опери «Медея і Язон» (1726) Джованні Франческо Бруси та опери «Медея впізнана» (1735) Леонардо да Вінчі. Оповідь про Дідону використано в опері Йомеллі «Покинута Дідона» на текст ліричної драми Метастазів.
81
Ритурнель (від італ. ritorno — повернення) — у вокальній музиці — інструментальні епізоди, виконувані на початку й наприкінці кожної строфи пісні або арії.
82
«Дияволиця» (італ.). «Diavolessa» — опера Ґалуппі, написана на сюжет однойменної комедії Ґольдоні; її було поставлено у Венеції в театрі Сан-Самуеле 1755 року.
83
Аматори музики (італ.).
84
…підпала під владу юного Адоніса… — Адоніс, коханець Афродіти, загинув на полюванні, смертельно поранений вепром. Любов Венери й Адоніса стала темою полотен Тиціана, Веронезе, Пуссена, Рубенса.
85
«Гіпермнестра» — одна із семи опер молодого Глюка, написана в манері неаполітанської школи.). Першою з них була опера «Артаксеркс», поставлена 1741 р. в Мілані.
86
Білявого, кучерявенького й пухкенького (італ.).
87
Коханка Дзустіньяні (італ.).
88
Друзі мої, це чудо! (італ.).
89
…у ній іще не можна було вгадати автора «Альцести» і «Орфея» — «Альцеста» (1767) і «Орфей і Евридіка» (1762) — твори зрілого Ґлюка, який прагнув звільнити оперу від самодостатньої вокальної віртуозності й посилити її драматичну виразність.
90
«Арчифанфано, король божевільних» (італ.).
91
Брента — ріка, що впадає у Венеціанську затоку.
92
…онімечила своє прізвище… в найтрагічніший момент Тридцятилітньої війни. — Маються на увазі переслідування протестантів, після поразки чехів у битві при Білій горі (1620). Тридцятилітня війна, що сплюндрувала і спустошила країни Центральної Європи, тривала з 1618 по 1648 рік.
93
Марія-Терезія (1717–1780) — австрійська імператриця (1740–1780). До 1765 р. співправителем Марії-Терезії був її чоловік Франц-Стефан Лотаринзький, а з 1765 — її син Йосиф (пізніше імператор Йосиф II).
94
…в щойно завершеній війні за престолонаслідування. — Йдеться про війну за австрійську спадщину. Війна почалася 1740 р. після смерті Карла VI, який, за відсутності чоловічого потомства, залишив усі володіння Марїї-Терезїї. Права останньої почали заперечувати європейські монархи, що перебували в спорідненості з Габсбурзьким домом, а також Фрідріх II, який претендував на австрійську провінцію Сілезію. На боці Австрії виступили Англія, Голландія, а також Росія. У війні за австрійську спадщину, що тривала до осені 1748 p., брала участь більшість європейських держав.
95
Мамлюки — воїни особистої охорони єгипетських султанів, яких набирали з тюркських і кавказьких рабів.
96
Капелан — тут: священик, який перебуває при домашній церкві.
97
Каноніса — особа, яка бере участь в управлінні монастирем або виконує його обітниці, перебуваючи в миру (каноніси належали зазвичай до аристократичних родин).
98
Гусит — послідовник Яна Гуса (1371–1415). Походження назви дерева пояснюється в 35 розділі.
99
Шрекенштейн — скеля Жаху; у цих краях багато місць носять таку назву. (Прим. автора.)
100
Корнер — правильно: Коррер П'єтро. Прибув до Відня як посол Венеції в 1753 році.
101
Найяснішої, найповажнішої, найіменитішої (італ.).
102
«Звід променистий» Марчелло — рядок із псалма Марчелло, наведеного в розділі 10.
103
Лібуше — легендарна чеська правителька, яка відзначалася мудрістю й була наділена даром передбачення. Легенда про Лібуше наводиться в «Чеській хроніці» Кузьми Празького.
104
Триста з лишком років тому… — Відомості про події чеської історії XV ст. взято Жорж Санд головним чином із книги Жака Ланфана «Історія Гуситських війн і Базельського собору» (1731).
105
П'яниця Вінцеслав — Вацлав IV (1361–1419), чеський король і римсько-німецький імператор. Вів розгульний спосіб життя; вступивши в конфлікт із чеською знаттю, двічі потрапляв у полон, 1400 року був скинутий курфюрстами з імператорського престолу. У боротьбі з великими феодалами намагався обпертися на нижче дворянство та городян. Змучений невдачами своєї політики, помер на початку гуситського повстання.
106
Ієронім Празький (пом. 1416 р.) — учень і сподвижник Яна Гуса. Сприяв поширенню ідеї русизму за межами Чехії.
107
їх було викликано на церковний собор… — Ідеться про Констанцький собор 1414–1418 pp., скликаний для ліквідації «Великого розколу» — одночасного перебування на папському престолі відразу двох або трьох пап — і для боротьби з гуситським рухом.
108
…прекрасна левиця святого Марка — тобто венеціанка. Зображення крилатого лева прикрашало герб Венеції; святий Марко вважався її патроном.
109
…від часу всіх цих перипетій із престолонаслідуванням імператора Карла. — Мається на увазі війна за австрійську спадщину 1740–1748 pp.
110
Монтекукулі (Монтекоколі) Раймонд фон (1609–1680) — австрійський полководець і військовий теоретик. Брав участь у Тридцятилітній війні, у війнах проти Швейцарії та Туреччини; у 1670-х роках під