Щоденник - Чак Паланік
А Місті відказує:
— Звичайно ж, твій татко любить мене.
Звичайно ж, вона бреше.
За маленьким слуховим вікном кімнати розбиваються хвилі, виблискуючи у вогнях готелю. Далеко на узбережжі видніється темний силует мису Чекайленд-Пойнт, що не являє собою нічого, окрім лісу та скель, що випнулися в мерехтливий океан.
Місті підійшла до вікна, вперлася пальцями в підвіконня і каже:
— Нехай лишається відкритим чи зачинити?
Біла фарба на підвіконні здулася і лущиться, і Місті відколупує її, піддіваючи нігтем.
Крутячи головою на подушці, Теббі відказує:
— Та ні, мамо, бабця Вілмот каже, що татко ніколи насправді тебе не кохав. Він лише вдав кохання, щоб привезти тебе сюди і змусити залишитися.
— Привезти мене сюди? — перепитує Місті. — На острів Чекайленд? — Двома пальцями вона відшкрібає здуті лушпайки білої фарби. Під ними — коричневе потускніле дерево підвіконника. Місті питає:
— А що ще бабуся тобі розповідала?
І Теббі відповідає:
— Вона казала, що ти станеш славетною художницею.
Шкода, що теорія мистецтва не вчить, як надмірний комплімент може бути гіршим за ляпас в обличчя. Місті — славетна художниця! Велика товста Місті, цариця рабів.
Біла фарба відлущується якимось візерунком, а радше не візерунком, а словами. Воскова свічка, жирний палець, а може, гуміарабік — і під фарбою з’явилося послання-негатив. Хтось давно написав тут щось невидиме, до чого так і не присохла фарба.
Теббі піднімає пасма свого волосся і дивиться на їхні кінчики. Кінчики так близько до очей, що вони зійшлися на переніссі. Теббі дивиться на свої нігті на руках і мовить:
— Бабця каже, що нам треба поїхати на пікнік на мис.
Океан мерехтить, яскравий, як та дешева біжутерія, що її носив Пітер у мистецькій школі. Мис Чекайленд-Пойнт — це просто чорнота. Порожнеча. Діра у всьому сущому.
Біжутерія, яку ти носив у мистецькій школі.
Місті перевіряє, чи замкнене вікно, і змітає відлущені шматочки фарби собі в долоню. У мистецькій школі вивчають симптоми отруєння свинцем у дорослих, серед них утома, смуток, слабкість та дурість — ці симптоми проявлялися у Місті більшу частину її дорослого життя.
А Теббі каже:
— Бабця Вілмот наполягає, що всі хотітимуть роздобути твої картини. Каже, що ти писатимеш картини, за які будуть битися відпочивальники.
Місті відказує:
— Добраніч, дорогенька.
А Теббі не вгамовується:
— Бабця Вілмот каже, що ти знову зробиш нас багатою родиною.
Затиснувши в руці лушпайки фарби, Місті вимикає світло.
Послання на підвіконні, де відлущилася фарба, каже: «Ти помреш, коли вони тебе позбудуться», і підпис: Констанція Бертон.
А коли Місті відколупала ще трохи фарби, то з’явився іще один напис: «Ми всі помремо».
Нахилившись, щоб вимкнути рожевий китайський нічник, Місті питає:
— Який подарунок ти хочеш на свій день народження на тому тижні?
А Теббі відповідає тоненьким голосочком у темряві:
— Я хочу пікнік на мисі і щоб ти знову почала малювати.
І Місті каже тому тоненькому голосочку:
— Засинай, — і цілує його на добраніч.
Десяте липняНа їхнє десяте побачення Місті спитала Пітера, чи не підмінив він її протизаплідні пігулки.
Вони були в помешканні Місті. Вона працювала над новою картиною. Працював телевізор з якоюсь увімкненою іспанською мильною оперою. Нова картина являла собою високу церкву, збудовану з тесаного каменя. Її дзвіниця була вкрита міддю, яка окислилася і стала темнозеленою. Мозаїчні вікна мали складну конфігурацію — як павутина.
Малюючи яскраво-блакитні двері церкви, Місті сказала: «Я не дурепа. Багато хто з жінок помітив би різницю між справжніми протизаплідними пігулками та маленькими коричними цукерками, якими ти їх підмінив».
Пітер узяв її останню картину, будинок із біленьким штахетником, ту, яку він сам оздобив рамкою, і засунув її під свій старий мішкуватий светр. Наче вагітний великою квадратною дитиною, він ходив перевальцем по кімнаті Місті. Випроставши руки по боках, він стискав картину ліктями, не даючи їй випасти.
А потім якось швидко ворухнув руками — і картина випала. За коротку, як стук серця, мить, коли картина, здавалося, мала впасти, а скло — розбитися і розлетітися на друзки, Пітер упіймав її, затиснувши між руками.
Ти упіймав її. Упіймав картину Місті.
Вона спитала:
— Що ти, в біса, робиш?
А Пітер відказав:
— У мене є план.
А Місті йому каже:
— Я не збираюся мати дітей. Я збираюся стати художницею.
А в телевізорі чоловік затопив у пику жінці, та впала на підлогу і не вставала, а лежала й облизувала розбиті губи, при цьому її груди, обтягнуті тугим светром, то піднімалися, то опускалися. За фільмом ця жінка була працівником поліції. Пітер і слова не знав іспанською. Тому він і любив мексиканські серіали, бо в уста їхніх героїв можна було вкласти будь-яке значення.
Запихаючи картину назад під светр, Пітер спитав:
— Коли?
А Місті перепитала:
— Що коли?
Картина знову випала, і він знову її спіймав.
— Коли ти збираєшся стати художницею? — спитав він.
За що ще можна любити мексиканські серіали — так це за ту швидкість, з якою в них вирішуються будь-які проблеми та кризи. Одного дня чоловік та жінка рубають один одного тесаками. А наступного дня вони вже в церкві — стоять навколішки зі своєю малою дитиною. Руки складені в молитві. Люди терпіли одне від одного найгірше — побої та образи. Такий варіант розв’язання конфлікту, як розлучення чи аборт, ніколи не передбачався сценарієм.
І Місті не знала, чи то любов,