Над річкою П'єдрою, там я сиділа та й плакала (2020) - Пауло Коельо
— Шлях того, хто шукає кохання.
Якусь мить він крутить у руках порожню пляшку. — А кохання — то шлях важкий, — закінчує він думку.
— Бо все, що трапляється на цьому шляху, або веде нас до неба, або вергає у пекло, — кажу я, не певна, що він має на увазі мене.
Він нічого не каже на це. Можливо, досі занурений в океан мовчання, та вино вже знов розв’язало мені язика, і я відчуваю потребу говорити.
— Ти сказав, ніби у цьому місті щось помінялося. — Гадаю, що помінялось. Я ще не певен у цьому і тому вирішив привезти тебе сюди.
— Тобто це таке випробування?
— Ні. Це жертва. Щоб вона допомогла мені знайти найкраще рішення.
— Хто — вона?
— Пресвята Діва.
Пресвята Діва. Я могла би й сама здогадатися. І я тепер здивована, бачачи, що роки подорожей, відкриттів, пізнання нових обріїв не знищили в ньому закладеної в дитинстві віри. Принаймні я й наші приятелі значною мірою змінилися в цьому — ми більше не несли на собі по життю тягар провини й гріхів.
— Дивовижно, що після всього, чого зазнав, ти й досі зберігаєш таку саму віру.
— Не зберігаю. Я втратив її, проте віднайшов.
— Але ж віру в іпостасі Діви? У речі неможливі й фантастичні? У тебе хіба не було активного статевого життя?
— Та ні, все гаразд. Я захоплювався багатьма жінками.
Відчуваю раптово укол ревнощів і сама дивуюся своїй реакції. Але внутрішнє боріння, здається, уже вщухло, і я не хочу знову його збудити.
— Чому вона є «Дівою»? Чому нам Царицю Небесну не представляють як звичайну жінку — таку, як усі?
Він допиває рештки вина на денці пляшки. Питає мене, чи хочу, щоб він роздобув ще одну, і я відповідаю, що ні.
— Чого я хочу? Щоб ти мені відповів. Бо завжди, коли ми заводимо мову про деякі речі, ти одразу починаєш про інше.
— Вона й була звичайною жінкою. Мала інших дітей. У Біблії оповідається, що в Ісуса було двоє братів. Непорочність зачаття Ісуса пов’язана з іншим фактом: Марія відкриває нову еру благодаті. Розпочинається новий етап. Вона — наречена Всесвіту, вона — Земля, що відкривається небу й дозволяє себе запліднити. І тої миті, завдяки своїй відвазі у прийнятті власної долі, вона дає Богові можливість зійти на Землю. І перетворюється на Велику Матір.
Я не можу стежити за ходом його думки. Він помічає це.
— Вона — це жіноче обличчя Бога. Вона має власну божественну сутність.
Слова його лунають напружено, майже силувано, ніби він оповідає про якийсь гріх.
— То вона — богиня? — питаю я.
І очікую, що він пояснить краще, та він уриває розмову. А я ще з іронією думала кілька хвилин тому про його католицизм. Тепер же його слова видаються мені блюзнірством.
— Тож ким є Пресвята Діва? Чи вона — Богиня? — це вже я продовжую розмову.
— Це важко пояснити, — відказує він, почуваючись дедалі більш незручно. — У мене тут із собою є дещо написане. Коли хочеш, то можеш прочитати.
— Я не збираюся зараз нічого читати, хочу, щоб ти мені пояснив, — наполягаю я.
Він тягнеться до пляшки з вином, та вона вже порожня. Ми вже й не пам’ятаємо, що саме нас привело до колодязя. Тут тепер присутнє щось важливе — ніби його слова сотворили чудо.
— Розказуй далі, — наполягаю я.
— Символ її — вода, туманність навколо її постаті. Богиня використовує воду для свого об’явлення.
Туман, здається, оживає і перетворюється на щось сакральне, хоч я й далі не до кінця розумію, про що він говорить.
— Я не хочу розповідати тобі нічого історичного. Якщо захочеш дізнатися більше з цього приводу, можеш прочитати в тексті, що у мене з собою. Але мусиш знати, що ця жінка — Богиня, Діва Марія, юдейська Шехіна, Велика Матір, Ісіда, Софія, слугиня та володарка — присутня в усіх релігіях Землі. Її забували, забороняли, приховували, але культ її тривав із тисячоліття до тисячоліття й дійшов до наших днів. Одним із Божих ликів є лик жіночий.
Я подивилась йому в обличчя. Його очі сяяли, задивлені в туман перед нами. Було ясно, що вже не треба наполягати, аби він продовжував.
— Вона згадується в першій главі Біблії, коли дух Божий ширяє над водами, й Він поміщає їх знизу, а згори — зорі. Це містичний шлюб Землі з Небом.
Вона присутня і в останній главі Біблії, коли і Дух, і наречена говорять: Прийди! І хто чує, нехай каже: Прийди! Хто спраглий, нехай приходить; хто бажає, нехай бере воду життя даром[13].— Чому символом жіночого лику Бога є вода?
— Не знаю. Але Вона обирає переважно це середовище для свого об’явлення. Можливо, через те, що це — джерело життя; ми зроджені у водному середовищі й протягом дев’яти місяців перебуваємо у воді. Вода є символом Влади жінки, влади, про яку жоден чоловік не може навіть і мріяти.
На хвильку він замовкає, та одразу ж веде далі:
— В усіх релігіях, в усіх віруваннях Вона об’являється по-різному, але об’являється завжди. Оскільки я католик, то можу побачити її, коли стою перед образом Діви Марії.
Він бере мене за руки,