Житловий кодекс України. Науково-практичний коментар станом на 05.05.2011 р - Колектив авторів
- квартири (будинки), в яких мешкають сім'ї загиблих при виконанні державних і громадських обов'язків та на виробництві;
- квартири (будинки), в яких мешкають військовослужбовці, котрим встановлена пільга Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей";
- квартири (будинки), в яких мешкають багатодітні сім'ї (сім'ї, що мають трьох і більше неповнолітніх дітей).
Оплата вартості приватизованого житла може провадитись громадянами в розстрочку на 10 років за умови внесення первинного внеску в розмірі не менше 10 відсотків суми, що підлягає виплаті. При цьому громадянин дає органу приватизації письмове зобов'язання про погашення суми вартості, що залишається несплаченою (ч. 6 ст. 8 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду").
4. Довгий час Верховна Рада України обмежувала термін використання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду. Нарешті, 17 грудня 2008 року Верховна Рада України прийняла Постанову "Про визнання такою, що втратила чинність, Постанови Верховної Ради України "Про продовження терміну використання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду".
5. До приватизації займаних квартир громадяни мають право переселитись у квартири меншої площі. При цьому їм виплачується грошова компенсація за різницю між загальною площею займаної квартири і квартири, що надається. Ці відносини врегульовані у Порядку виплати грошової компенсації наймачам за заміну займаних квартир на квартири меншою площею, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 1992 р. № 572.
6. Утримання приватизованих квартир (будинків) здійснюється за рахунок коштів їх власників згідно з Правилами користування приміщеннями житлових будинків, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 1992 р. № 572 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2006 р. № 45).
Для забезпечення ефективного використання приватизованих квартир та управління ними власники квартир (будинків), кімнат (гуртожитків) можуть створювати товариства або об'єднання індивідуальних власників квартир (будинків) чи кімнат (гуртожитків). У багатоквартирному будинку, квартири якого не повністю приватизовані, між товариством (об'єднанням) індивідуальних власників квартир і власниками неприватизованих квартир укладається угода про спільне володіння багатоквартирним будинком та дольову участь у витратах на його утримання (ч. 3 ст. 10 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду").
Стаття 66. Плата за користування житломПлата за користування житлом (квартирна плата) обчислюється виходячи із загальної площі квартири (одноквартирного будинку).
Норма загальної площі встановлюється у розмірі 21 квадратного метра на одну особу.
Розмір плати за користування житлом (квартирної плати) встановлюється Кабінетом Міністрів України.
В одинарному розмірі оплачується загальна площа, що має належати наймачеві та членам його сім'ї за встановленими нормами, а також зайва площа, якщо розміри її на всю сім'ю не перевищують половини норми загальної площі, яку належить мати одній особі. Плата за користування рештою зайвої загальної площі береться в підвищеному розмірі, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Загальна площа, право користування якою зберігається за тимчасово відсутнім наймачем або членом його сім'ї, не вважається зайвою.
1. Утримання житла - це комплекс робіт, спрямованих на створення необхідних умов для проживання людей і забезпечення збереження житлових будівель та технічного обладнання (роз'яснення Міністерства будівництва архітектури та житлово-комунального господарства України від 01.11.2006 року щодо порядку нарахування плати за користування житлом).
Калькуляційною одиницею є 1 кв. метр загальної площі квартир будинку.
Основним нормативно-правовим документом в цій сфері є постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2005 р. № 560 "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій".
Розмір тарифів (нормативних витрат, пов'язаних з утриманням будинків і споруд та прибудинкових територій) визначається по кожному будинку окремо залежно від кількісних показників фактичного надання послуг з урахуванням забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій згідно з типовим переліком послуг
Цією постановою Кабінету Міністрів затверджено:
- типовий перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій,
- типовий договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
До типового переліку послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкової території належать прибирання сходових кліток, прибудинкової території, підвалів, вивезення та утилізація твердих побутових і негабаритних відходів, технічне обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації, енергопостачання ліфтів, технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем тепло-, водопостачання, водовідведення і зливної каналізації, освітлення місць загального користування, підвалів та інші витрати.
2. Для певних категорій наймачів та членів їх сімей законодавством передбачені пільги в оплаті за користування житлом та комунальними послугами.
Зокрема, пільги встановлені Законом України "Про міліцію" (ч. 4 ст. 22), "Про статус суддів" (ч. 9 ст. 44), "Про прокуратуру" (ст. 49), "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (п. 11 ч. 1 ст. 20), "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (п. 4 - 6 ч. 1 ст. 12; п. 4 - 5 ч. 1 ст. 13; п. 4 - 5 ч. 1 ст. 14; п. 4 - 5 ч. 1 ст. 15), "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист" (п. 6 ч. 1 ст. 6), "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших осіб похилого віку в Україні" (п. 7 ч. 1 ст. 9), "Про пожежну безпеку" (ст. 22), Закону України "Основи законодавства України про культуру" (ст. 29) тощо.
При з'ясуванні наявності чи відсутності права на пільги по оплаті житлово-комунальних послуг треба керуватись постановою Кабінету Міністрів від 1