Перегляд позитивного мислення: на основі нової науки про мотивацію - Гебріел Еттінген
«Мені не вдаються шкільні завдання».
«Чому не вдаються?»
«Бо в мене погані оцінки з англійської та математики».
«А за що погані оцінки?»
«За те, що я не виконую домашні завдання».
«Чому ти не виконуєш домашні завдання?»
«Бо в другій половині дня дивлюся телевізор».
Ось і перешкода — телевізор у другій половині дня. Тепер нескладно розробити план «якщо — то». «Якщо почну дивитись телевізор по обіді, то його краще вимкну й виконаю натомість домашнє завдання». Якби ми почали з бажання «виконувати більше домашніх завдань», дитина не втяглася б у цю вправу. Почавши з бажання, яким дитина справді переймалась (і з приводу якого могла позитивно фантазувати), вона змогла побачити перегляд телевізійних програм у новому світлі — як серйозну перешкоду на шляху до її мрій.
Одна з причин, чому я порадила навчати БРПП дітей, полягала в тому, що користь від БРПП зростає, що раніше ви починаєте звертатися до цього методу. Протягом останніх десятиріч деякі експерти з освіти й виховання відмовилися від встановлення обмежень (наприклад, після певної години перебувати вдома), вимог дотримуватися манер (наприклад, не підвищувати голос у ресторані) й щоденних ритуалів (наприклад, обідати у певний час), або не обмежувати свободу дитини у вивченні світу на власний спосіб. У цього підходу є свої переваги, але погано те, що іноді діти не набувають навичок і звичок, які потрібні їм для регулювання своєї енергії й досягнення мети. БРПП дає їм стратегії, що дозволяють покращити успішність. Якщо діти у вас робитимуть БРПП змалечку, вони швидше почнуть іти назустріч своїй мрії. Краще засвоюватимуть основи поведінки, щоб уживатися зі своїм оточенням у світі, як от вчитимуться слухати інших, робити висновки із зауважень, контролювати свої емоції. Коли вони навчаться такої поведінки, вона стане звичкою, на яку діти спиратимуться.
На шляху до свободи
БРПП, як і будь-яке інше знаряддя — молоток, піаніно, велосипед, — люди використовуватимуть по-різному й для різних цілей. У деяких ситуаціях люди використовуватимуть БРПП, щоб уточнити власні бажання, а в інших — щоб ідентифікувати перешкоди, які важко долати, облишити пошуки, які не дають радості, перейнятися мріями, які привабили їх ще в минулому, або просто краще розібратися зі своїми бажаннями. Як би ви не використовували БРПП, пам’ятайте, що в остаточному рахунку ця стратегія скерована на те, щоб налагоджувати стосунки з іншими людьми і з усім світом. Авжеж, ви багато чого дізнаєтеся про себе в процесі ментального контрастування, але це знання слугує ширшій меті — єднанню з іншими людьми та зі світом. Люди сьогодні перебувають у постійному русі, рухаючись до і від своїх бажань і цілей — до і від зв’язків. БРПП дозволяє вам познайомитися з цим постійним рухом, приєднатися до нього, включитися в загальний плин життя, рухатися в певному напрямі. Використання БРПП для подолання страхів і неспокою дозволяє вам впускати в себе зовнішній світ, ви звільняєте себе для єднання з іншими. Навіть у випадку бажань, котрі, на перший погляд, стосуються лише вас — наприклад, при бажанні про фітнес чи стан здоров’я, як-от кращий сон, схуднення, здоровіше харчування — використання БРПП дозволяє вам жити активнішим життям. Ви почуваєте себе краще й у вас більше снаги, а тому вам хочеться діяти, що раніше вам було невластиво. Навіть саме використання БРПП кладе край замкненості, бо вам пропонується ідентифікувати перешкоду, що здебільшого пов’язана з якоюсь людиною (у випадку Барбари, наприклад, вивчати французьку ввечері заважала динаміка стосунків із її партнером).
БРПП — це нагода почати рухатися й вийти зі своєї шкаралущі. Навіть у суспільствах, де гарантуються певні свободи та є великий вибір способів дії, ми далеко не завжди можемо стати вільними, бо потерпаємо від різних подразників і вразливості. Ми собі кажемо, що певні речі робити не можемо. Не наважуємося зазирнути в очі нашим острахам, за наші фрустрації ми звинувачуємо інших людей і зовнішні обставини. Для звільнення ми маємо докласти зусиль. Нам слід регулювати свій стан так, щоб у перший-ліпший момент ми переймалися саме тим, чого насправді хочемо, а не тим, що кажуть нам робити чужі люди, або що ми думаємо, що вони кажуть. Нам також слід регулювати свій стан так, щоб розумно вибрати свою стежину серед тисяч доступних. А все зводиться до простої речі: треба виділити хвильку та уявити жадане майбутнє й ідентифікувати, що саме блокує наші бажання. Продираючись крізь шари виправдань і неперевірених вірувань та перелопачуючи конфліктні пріоритети, ми пориваємось у напрямі наших здійсненних мрій і віддаляємося від мрій нездійсненних. Мобілізуючи наше несвідоме, ми переймаємося досяжними бажаннями й упевнено рухаємось уперед обраною стежкою.
Ми тільки-но починаємо переглядати позитивне мислення, створюючи нову науку мотивації та використовуючи її для покращення життя людей і вирішення їхніх соціальних проблем. Але цілком зрозуміло, що ми знаємо твердо: щоб жити повним життям, ми повинні з’ясувати, яку роль ми самі відіграємо у зменшенні ефективності власних бажань. Робити це не складно, але це глибинний процес, що змінює наше життя. За допомогою БРПП і ментального контрастування ми мотивуємо себе та заохочуємо до дії тоді, коли це буде справді корисно для нас і тих, хто нас оточує. Ми вивільняємо в собі потужні сили, що дає нам змогу змінити звички мислення й поведінки, вироблені роками. Це звучить як магія і відчувається як магія, але наука доводить, що це реально. Бажаючи вам удачі на шляху відкриттів, я завершу двома надзвичайно важливими питаннями, які, сподіваюсь, ви й самі будете собі повсякчас ставити:
Яке ваше найзаповітніше бажання?
Що перешкоджає вам здійснити його?
Примітки
1 Rhonda Byrne, The Secret (New York: Atria Books, 2006).
2 Jack Canfield, Mark V. Hansen and Amy Newmark, Chicken Soup for the Soul: Think Positive: 101 Inspirational Stories About Counting Your Blessings and Having a Positive Attitude (Chicken Soup for the Soul Publishing, 2010).
3 Там само, VIII.
4 Valdemar Galvan, How to Think Positive: Get Out of the Hole of Negative Thinking and Find Your Ultimate Potential (Create Space Independent Publishing Platform, 2012).
5 З проекту «Оптимізм Пепсі»: «Американці вважають, що ідеї порядних людей врятують ситуацію»; вид. PepsiCo, опубліковано 11 січня 2010 року, інформація одержана для використання 19 лютого 2014 року. Див.: http://www.pepsico.com / PressRelease / From-Pepsi -Optimism-Project-POP-Americans-Believe-Ideas-from-Regular-People -Will01112010.html.
6 Michael De Groote, «Optimism and American