Українська література » Наука, Освіта » Науково-практичний коментар Земельного кодексу України - О. М. Мірошниченко

Науково-практичний коментар Земельного кодексу України - О. М. Мірошниченко

Читаємо онлайн Науково-практичний коментар Земельного кодексу України - О. М. Мірошниченко

До пункту "е". Встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок проводиться відповідно до ст. 55 ЗУ "Про землеустрій", Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвер­дженою наказом Держкомзему України 04.05.1999 №43. Щодо особливостей даного виду землевпорядних робіт див. додатково ч. 3 ст. 125 ЗКУ та коментар до неї.

До пункту "є". Перелік "документів, що посвідчують право власності або право користування землею", а також перелік випадків, коли такі документи складаються, див. у ст. 126 ЗКУ. Вимоги щодо технічної документації щодо виготовлення документів визначаються ст. 56 Закону України "Про землеустрій", а також наказом Держкомзему N 43 від 04.05.99 "Про затвердження Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі".

До пункту "ж". Коментована норма передбачає можливість розробки різних заходів з охорони земель, серед яких виділено складання проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін, упорядкування угідь. Такі проекти роз­робляються з метою організації сільськогосподарського виробництва і впорядкування сільськогосподарських угідь у межах землеволодінь та землекористувань для ефективного ведення сільськогосподарського виробництва, раціонального використання та охорони земель, створення сприятливого екологічного середовища і покращення природних ландшафтів. Правовою основою таких робіт є ст. 52 ЗУ "Про землеустрій".

До пункту "з". "Іншою землевпорядною документацією, пов'язаною з використанням та охороною земель", можуть бути робочі проекти землеустрою, проекти консервації земель, залісення, проекти рекультивації земель, документація, розроблена на підставі опрацювання даних бонітування ґрунтів, проведення ґрунтових, геоботанічних обстежень тощо.

До пункту "и". Авторським наглядом за виконанням проектів з використання та охорони земель є перевірка повноти та якості виконання заходів, передбачених такими проектами, а також вимог нормативно-правових актів з питань здійснення землеустрою (таке визначення випливає зі змісту ч. 1 ст. 64 ЗУ "Про землеустрій"). Здійснення авторського нагляду покладається на розробника відповідного проекту землеустрою (ст. 28 ЗУ "Про землеустрій"). Порядок ведення журналу авторського нагляду розробників документації із землеустрою врегульовано наказом Держкомзему України "Про затвердження Порядку ведення журналу авторського нагляду за виконанням проекту землеустрою" від 16.12.2003 №1162/8483.

До пункту "і". Щодо проведення топографо-геодезичних, картографічних та інших обстежень і розвідувань земель див. ЗУ "Про картографічну та топографо-геодезичну діяльність", Наказ Державного комітету України по земельних ресурсах 28.11.2003 №295 "Про затвердження Порядку ведення журналу авторського нагляду за виконанням проекту землеустрою".


Стаття 185. Організація та порядок здійснення землеустрою

   1. Землеустрій здійснюється державними та іншими землевпорядними організаціями за рахунок коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим і місцевих бюджетів, а також коштів громадян та юридичних осіб.

   2. Землеустрій здійснюється відповідно до закону.


До частини першої. Відповідно до ст. 26 ЗУ "Про землеустрій" розробниками документації із землеустрою є юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону. Ліцензування таких робіт передбачене ЗУ "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" (п. 58 ч. 1 ст. 9).

ПКМ від 14.11.2000 "Про затвердження переліку органів ліцензування" органом ліцензування щодо здійснення землевпорядних робіт визначено Держкомзем України.

Здійснення землевпорядних робіт можливе лише при дотримання ліцензійних умов - нормативно-правового акту, який встановлює кваліфікаційні, організаційні, технологічні та інші вимоги щодо здійснення землевпорядних та землеоціночних робіт, забезпечення встановленого порядку обліку, зберігання та використання матеріалів і відомостей про виконані роботи, захисту держави, територіальних громад і споживача від неякісної продукції відповідно до чинного законодавства та нормативно-технічних документів. Ліцензійні умови провадження господарської діяльності щодо проведення землевпорядних та землеоціночних робіт обов'язкові для всіх суб'єктів господарювання, які виконують землевпорядні та землеоціночні роботи на території України незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності і затверджені Наказом Держпідприємництва, Держкомзему України від 13.02.2001 №28/18.

Оскільки здійснення землевпорядних робіт передбачає укладення відповідного договору, це дає можливість сторонам (замовнику та розробнику) погодити суму плати та порядок її внесення. Винятком з цього правила є конкурсний відбір розробників документації із землеустрою, якщо документація розроблятиметься за кошти державного чи місцевого бюджетів (п. "в" ч. 2 ст. 27 ЗУ "Про землеустрій"), а відтак діятиме інший принцип фор­мування ціни послуг з розробки землевпорядної документації. Іншими винятками, згідно із ЗУ "Про захист конституційних прав громадян на землю", є законодавчо встановлена (1) вартість робіт із землеустрою щодо виготовлення документів, які посвідчують право власності на земельні ділянки при виділенні в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) та (2) виготовленні документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку при передачі безоплатно земельних ділянок у власність громадянам України відповідно до ст. 121 ЗКУ Закон (ст. 1) встановлює граничний розмір вартості робіт на рівні відповідно 5 та 9 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Виконання робіт за такими розцінками часто є невигідним і навіть збитковим для землевпорядних організацій. В таких умовах положення Закону дуже часто ігноруються всіма землевпорядними організаціями, що здійснюють надання послуг в певній місцевості. Також землевпорядні організації практикують затягування землевпорядних робіт, змушуючи замовника до "неофіційних" доплат. Іншим шляхом обходу положень Закону є стягнення землевпорядними організаціями окремо коштів в оплату за виконання робіт із виготовлення правоустановчих документів, і окремо - за виготовлення проекту відведення, за встановлення меж тощо.

До частини другої. Підстави, порядок проведення землевпорядних робіт, правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою окрім статей глави 31 ЗКУ визначені ЗУ "Про землеустрій".


Стаття 186. Розгляд і затвердження землевпорядної документації

1. Розгляд

Відгуки про книгу Науково-практичний коментар Земельного кодексу України - О. М. Мірошниченко (0)
Ваше ім'я:
Ваш E-Mail: