Основи загальної психології. Том I - Оксана Василівна Полозенко
2. Період геронтогенезу (грец. geron — стара людина) — це пізній період людського життя. У ньому визначають такі фази: похилий вік (чоловіки 60–74 роки, жінки — 55–74 роки); старечий вік — 75–90 років, довгожителі понад 90 років. У цілому цей період характеризується згасанням фізичних і психічних функцій. Відзначається зниження інтенсивності обміну речовин в організмі людини. Знижується загальна активність організму, можливості психічних функцій, особливо пам’яті, уваги і мислення. Однак перебіг цього періоду значною мірою залежить від індивідуальних особливостей людини. Особливого значення для протистояння інволюції набуває творчість людини. Існує безліч прикладів, коли видатні вчені, діячі мистецтва зберігали трудову і творчу активність.
Отже, розвиток свідомості залежить від активності суб’єкта, від його рефлексивних можливостей, від системи стосунків, що складається в суспільстві і насамперед у процесі трудової діяльності.
Запитання для самоконтролю1. Що таке подразливість?
2. Чим відрізняється подразливість від чутливості?
3. Яку будову має неврон?
4. Якими є характеристики безумовного рефлексу?
5. Що є основним механізмом нервової системи?
6. За яких умов відбувається гальмування основного рефлексу?
7. Що таке динамічний стереотип?
8. Які психічні процеси контролюються правою півкулею головного мозку?
9. Які існують відмінності між інстинктами, навичками та інтелектуальними формами поведінки тварин?
10. Чи можуть тварини мислити логічно?
11. У чому полягає сутність культурно-історичної концепції Л.С. Виготського?
12. Назвіть основні етапи розвитку психіки, за О.М. Леонтьєвим. Охарактеризуйте їх.
Словник термінівАксони — волокна тіла нервової клітини, які передають збудження іншим нервам.
Аферентні неврони — провідники збудження від периферії до центр нервової системи.
Безумовний рефлекс — спадково закріплена стереотипна форма реагування на біологічно значущі впливи зовнішнього світу або зміни внутрішнього середовища організму.
Дендрити — волокна тіла нервової клітини, які сприймають збудження.
Ефектор — кінцевий елемент рефлекторної дуги (м’язи, залози), зміна стану яких є показником здійснення рефлексу.
Еферентні неврони — передають збудження від центру до периферії нервової системи.
Інстинкти — це вроджені видові форми поведінки, які виробились в ході природного відбору як результат відбору і закріплення біологічно доцільних дій.
Інтелектуальні форми поведінки — найпростіші форми мисленнєвої діяльності, що ґрунтуються на встановленні зв’язків між предметами.
Навички — це індивідуально набута форма поведінки, яка закріплюється в результаті повторень.
Нервова клітина (неврон, нейрон) — це основний структурний і функціональний елемент нервової системи.
Подразливість — властивість живих організмів (тварин, рослин) реагувати змінами свого стану або рухами на різні зовнішні подразники: електромагнітні хвилі, вібрації, зміни температури, вологості тощо.
Психіка — властивість головного мозку людини створювати суб’єктивні образи об’єктивної реальності, за допомогою яких відбувається керування діяльністю і поведінкою людини.
Рефлекс — реакція організму у відповідь на подразнення зовнішнього чи внутрішнього середовища.
Рецептори — кінцеві утворення доцентрових нервових волокон у тілі тварин і людини.
Свідомість — вищий рівень психічного відображення світу і саморегуляції, властивий лише людині як суспільно-історичній істоті.
Синапс — утворення, через яке здійснюється контакт аксона з дендритами.
Умовний рефлекс — рефлекс, що утворюється при зближенні у часі будь-якого первинно індиферентного подразника з наступною дією подразника, що викликає безумовний рефлекс.
Чутливість — подразнюваність щодо впливів середовища, які співвідносять організм з іншими впливами, що орієнтують організм у середовищі, виконуючи сигнальну функцію.
МАТЕРІАЛИ ДЛЯ СЕМІНАРСЬКОГО ЗАНЯТТЯЗавдання 1
Наведіть по два приклади, які демонструють умовні та безумовні рефлекси, інстинктивну й інтелектуальну поведінку. Виконайте завдання письмово.
Завдання 2
Уявіть будь-який предмет, що залишився у вас удома: книжку, ручку, годинник тощо. Намагайтесь пригадати, де цей предмет знаходиться, його колір, форму, розміри та інші ознаки. Цей образ становить частину вашої душі. Де ви його відчуваєте: в голові, в яких-небудь інших частинах тіла, там, де знаходиться реальний предмет, деінде? Спробуйте описати образ цього предмета, тобто назвати його ознаки: розмір, форму, колір, будову, вагу, хімічний склад тощо. В яких співвідношеннях він знаходиться з реальним предметом: це різні реальності чи одна й та сама?
Завдання 3
Визначте, про які форми поведінки йдеться у нижче наведених прикладах.
1. Колючка — маленька прісноводна рибка. У цього виду риб спорудження гнізда, охорона території, піклування про ікру і молодь покладається на самця, який заганяє самку в гніздо для відкладання ікри. Самка колючки підпливає до території самця, демонструючи своє яскраво-червоне черевце. У відповідь на що самець починає плавати зигзагами. Самка, в свою чергу, піднімає голову і хвіст. Тоді самець підпливає до гнізда і вказує головою на вхід до нього. Самка запливає всередину і відкладає ікру, після чого залишає гніздо. Нарешті, самець запліднює ікру.
2. Риби пінагори відкладають ікру на межі відливу. Коли вода спадає, ікра залишається без води. В таких випадках, самець пінагори, що охороняє ікру, починає час від часу поливати її з рота водою, щоб вона не пересохла.
3. Навесні у прозорих водах струмків північної Канади з’являється молодь лосося. Через декілька років