Основи загальної психології. Том I - Оксана Василівна Полозенко
5. У гурті є рідко опиняюся в центрі уваги.
6. У різних ситуаціях і в спілкуванні з різними людьми я поводжу себе по-різному.
7. Я можу відстоювати винятково те, у чому щиро переконаний.
8. Щоб досягти успіху в справах і в спілкуванні з людьми, я прагну бути таким, яким мене очікують побачити.
9. Я можу бути товариським з людьми, яких не зношу.
10. Я завжди такий, яким здаюсь.
Обробка та інтерпретація результатів. 1 бал нараховується за відповідь «Н» на висловлювання №№ 1, 5, 7 і за відповідь «П» на решту. Підрахуйте кількість балів та порівняйте її з нормативними даними, визначте, як характеризується властивий вам комунікативний контроль.
0–3 бали — низький комунікативний контроль, характеризується:
— стійкістю поведінки — людина не вважає за потрібне змінюватися залежно від ситуації і не враховує особливостей партнера по спілкуванню, а також особливостей ситуації;
— схильністю до спонтанного й щирого саморозкриття в спілкуванні, відкритістю;
— «незручністю» у спілкуванні через прямолінійність, негнучкість;
— стійкістю «Я», незначною мінливістю, схильністю до стереотипів.
4–6 балів — середній комунікативний контроль; характеризується:
— щирістю, спонтанністю поведінки;
— нестриманістю в емоційних проявах і схильністю до афектів, образам, конфліктам;
— схильністю враховувати у своїй поведінці інтереси оточення;
— низькою саморегуляцією.
7-10 балів — високий комунікативний контроль; характеризується:
— легкістю у входженні в будь-яку роль;
— гнучкістю реагування на зміну ситуації;
— гарним самопочуттям та настроєм;
— схильністю до прогнозування та передбачення вражень, які може викликати в оточення;
— умінням постійно тримати себе у формі, слідкувати за собою, знанням про те, де і як себе поводити, керувати проявом своїх емоцій;
— ускладненістю, спонтанністю самовираження, відсутністю потягу до не прогнозованих ситуацій. Характерна позиція: «Я такий, яким я є на даний момент».
Тестові завдання для перевірки знань1. Мова це:
а) здатність людини до говоріння;
б) система словесних знаків, що охоплює слова з їх значенням та граматику;
в) особливий вид людської діяльності;
г) спосіб передачі інформації.
2. Пріоритетною функцією мови є:
а) номінативна;
б) передачі та засвоєння досвіду;
в) комунікативна;
г) виховна.
3. Орієнтування в умовах здійснення мовленнєвої діяльності відбувається з допомогою такого психологічного механізму:
а) класифікації;
б) осмислення;
в) мововиробництва;
г) регулювального.
4. Фізіологічною основою функціонування мовлення є діяльність:
а) першої сигнальної системи;
б) другої сигнальної системи;
в) мозочку;
г) гіпоталамусу.
5. Мова і мовлення — це поняття:
а) тотожні;
б) зовсім не пов’язані;
в) взаємозумовлені;
г) подібні в цілому, проте мають відмінності.
6. Знаки мови — це: а) особливі, унікальні знаки людської культури, що мають такі специфічні ознаки: уніфікація, максимальна міра узагальнення позначуваного та універсальність;
б) усі знаки письма;
в) літери;
г) апостроф, крапка, кома, знак оклику, тире, дефіс тощо.
7. Основними психологічними механізмами мовленнєвої діяльності є такі:
а) говоріння, слухання, письмо;
б) осмислення, мнемічної організації, випереджального аналізу й синтезу;
в) узагальнення, повідомлення, вплив;
г) усне мовлення, писемне мовлення.
8. Найінтенсивніший етап розвитку мовлення дитини припадає на період:
а) до трьох років;
б) переддошкільний;
в) шкільний;
г) передшкільний.
9. Спілкування — це:
а) соціальне явище, яке виникає в процесі суспільно-трудової діяльності як потреба передачі іншому певної інформації;
б) відображення матеріальної дійсності засобами мови;
в) спосіб вираження психічного стану людини;
г) розмова 2-х чи більшої кількості осіб.
10. Товариськість, комунікабельність, контактність — це:
а) характеристики етикетної ситуації спілкування;
б) складові мовленнєвих здібностей;
в) елементи мовних етикетних формул;
г) основні характеристики мовлення людини.
11. Мовленнєва ситуація охоплює:
а) мовця, адресата, мету і тему мовленнєвої діяльності (просторово-часові обставини);
б) час і місце здійснення мовленнєвої діяльності;
в) характеристики адресата;
г) причинно-наслідковий зв'язок реплік мовця (адресанта) та адресата.
12. Галузь психології, що досліджує психологічні та лінгвістичні аспекти мовленнєвої діяльності