Акупунктура міста - Жайме Лернер
Немає нічого красивішого за статую Христа Спасителя на вершині гори Корковаду в Ріо-де-Жанейро. Своєю могутньою величчю вона надихнула не одного митця. Сам Том Жобім оспівав її: «…а з вікна виднілася гора Корковаду і невимовної краси Спаситель!».
АквапунктураКілька десятиліть тому я побачив фільм за участі Жанни Моро. Його дія відбувалась у французькому місті Аннесі. Завдяки стрічці я закохався в це захопливе місце. В Аннесі канали були частиною щоденного життя міста і відкривали інший чудовий краєвид — на озеро.
Цей невагомий образ так закарбувався у мене в пам’яті, що кілька років потому, коли я прибув до Женеви на зустріч, присвячену якості життя в Арк-е-Сенан[5] (старовинна Королівська солеварня Клода-Ніколя Леду), сівши у таксі з аеропорту в місто, я побачив дороговказ: Аннесі, 32 км. Рішення виникло блискавично. Через кілька хвилин я вже прогулювався каналами чудового Аннесі, шукаючи місце, що так закарбувалося у мене в пам’яті. Згодом я провів два дні в маленькому готельчику навпроти.
Кілька років перед тим я відвідав Венецію, що вразила мене своїми пейзажами, історією та шармом міста, яке є частиною спадщини людства. Втім, Венеція своїм духом привертає багато туристів, що значно осучаснило її чарівливість. На противагу Венеції, Аннесі — містечко дуже затишне, дещо старомодне і геть невибагливе.
Проте зараз не йдеться про міста, в яких вода є невід’ємною потужною складовою, таких як Ріо-де-Жанейро, Гонконг, Берн, Амстердам, Женева чи Фос-ду-Іґуасу. Йдеться про міста, що використали свої водні природні надбання для міської акупунктури. Чи радше — аквапунктури.
Не слід забувати також і про міста, що забетонували свої канали, засипали річки і створили справжні екологічні катастрофи. Міста, що знехтували річками і продовжували їх плюндрувати, спричиняючи повені, забруднюючи їх стічними водами та сміттям. Відверте гребування та зневага до річок, що впливали на історію міста.
Проте є і такі міста, як Сеул, де старанно намагаються відновити річку Чонґечон. Чи Курітіба зі своїм проектом очистки річки Іґуасу від витоку до гирла. Адже не конче, щоб ці річки чи канали були великі. Наприклад, у Парижі відновили старовинний канал Сен-Мартен, улюблене місце прогулянок французької богеми. У німецькому Фрайбурзі центральні райони міста з’єднані між собою старовинною реінтегрованою системою маленьких каналів, що їх називають bäckle. Такі канальчики, сантиметрів по тридцять завширшки, розкидані всім містом.
Та й у тому ж Ліоні, на площі Терро, де гра води і світла створює неповторне «па-де-де» у таких звичайних місцях.
Я ніколи не забуду про друге життя, що його надали озерам, річок Белем, Баріґуї, Іґуасу і парку Прадера в Курітібі. Проте найкрасивішою аквапунктурою з усіх, що мені їх випало бачити, безперечно, була аквапунктура Копполи у фільмі «Від усього серця» (One from the heart), де він спроектував на мокрих вулицях міста псевдонеонову підсвітку Лас-Веґаса. Результат був приголомшливий: вигадана акупунктура вигаданому місту.
Карта мобільного пересуванняСправжня акупунктура — не завжди фізичне перетворення. Іноді це може бути якась чудова ідея, здатна змінити на краще життя міста. Великі міста мають проблеми через шалений автомобільний рух як наслідок невиправданого місця машин у житті людини.
Навіть міста, які відреагували на цю зловісну тенденцію і віддали перевагу громадському транспорту, що частково зменшило надмірне використання автомобіля, і надалі не позбулися цієї досі актуальної проблеми — засилля автомобілями густонаселених районів.
Скажімо, у Парижі та Лондоні, містах, що мають досконало налагоджену систему підземного і наземного транспорту, досі високі показники користування автомобілями. Що робити з тією частиною людей, які наполягають на використанні автомобілів?
Перше місто, що вжило радикальних заходів стосовно цієї проблеми, — Лондон. Там ввели плату за в’їзд автомобіля в центральну частину міста і, як на мене, цю чудову ідею могли б перейняти багато міст світу.
До слова, я аж ніяк не проти автомобілів. Ідеться про їхнє правильне використання. Важливо не допустити, щоб вони заполонили місто. Тому картки мобільного пересування допоможуть чудово впоратися з цією проблемою.
Заздалегідь придбані картки можна використовувати будь-де в межах міста. Карткою можна оплатити стоянку на околицях центру, де ви ставите машину, а згодом розраховуєтеся нею ж, пересівши на метро, автобус або скориставшись послугами таксі.
Для раціональнішого розв'язання проблеми мобільного пересування слід інтегрувати всі види транспортних засобів. Головне не допустити, щоб автомобілі, таксі, автобуси, всі системи підземного та наземного руху конкурували між собою на одному і тому ж маршруті.
Карта мобільного пересування, вимагаючи швидкої інтеграції, щоб належно працювати належним чином, перетворить кожну особу на власника BMW-Bus, Metro, Walking: автобусом, на метро, чи пішки.
ЕкогодинникЩе одна чудова ідея, що не потребує фізичної трансформації, але солідарна як з теперішнім, так і з прийдешнім поколінням. Багато хто намагався мотивувати людей в усьому світі концепцією сталого розвитку. Проте завжди цю ідею тлумачили плутано, академічно та занадто хитромудро, часто базуючись не на знаннях, а винятково на ентузіазмі.
Люди часто думають, що вони не в змозі допомогти залагодити цю проблему, і легко переходять у так званий клуб скептиків. Також цьому сприяють засоби масової інформації, пропагуючи катастрофічні висновки про те, що навряд чи щось зміниться. Але неможливо щось змінити, не знаючи,