Крига. Частини ІII–ІV - Яцек Дукай
… Описи трьох із семи занотованих у документах Міністерства Зими зустрічей із Батьком Морозом походять зі звітів про саме такі геологічні експедиції. Посортувавши папери, уклалося ці витяги за датами й записалося під числом 3 усі координати:
61°57’N 101°16’E — 17 червня 1919
61°55’N 99°07’E — 8 лютого 1921
54°41’N 102°50’E — 17–18 жовтня 1921
60°39’N 100°33’E — 4–7 січня 1922
67°32’N 109°22’E — 28 березня 1922
61°57’N 101°16’E — 3 грудня 1923
56°44’N 110°11’E — 17, 19 квітня 1924
… Потягнувши олівцем по мапі так, як водив би по ній брудним пальцем службовець Зими, вималювалася форма, подібна до карячкуватої літери К, з однією нижньою відногою, спертою понад Окою і понад лінією Транссибірської залізниці, другою нижньою відногою — встромленою у Станове нагір’я над північним краєчком Байкалу, й верхньою відногою, що сягала багатого на алмази Вілюя. Причому між розкритими на схід раменами літери, неподалік від точки перетину, було розташоване місце Зустрічі, епіцентр Криги понад Підкам’яною Тунґускою. Насправді чотири зустрічі з Батьком Морозом — перша, друга, четверта й шоста — трапилися не далі, ніж за 250 вёрст на захід від епіцентру. То був невеликий, площею у кількадесят вёрст терен, розташований за 200 вёрст на північ і на захід від Кєжми, на захід від факторії Ванавара.
… Свідомість, яка не відрізняє передумов від імплікації, хутко виснує з цього, що саме там Батько Мороз буває найчастіше. Насправді залежність зворотна: околиці місця Зустрічі — не найближчі йому терени, однак настільки, наскільки людина може ввійти у Зиму, їх винятково часто відвідують різні наукові експедиції, промислові геологи й сороки, котрі збирають тунґетит, отож там простіше будь-що зауважити.
… Зазвичай їхні описи обмежувалися короткими нотатками в щоденниках подорожей. Того й того дня, у місці тому й тому, побачили ми кригу, яку спершу узяли за фраґмент лютого, що виморожувався з землі, а потім зауважили людину. Двійко мисливців засвідчили в представництві Зими, що от «крижана людина, побачивши їх, зробила неприязний рух». Геологи Гірничодобувної спілки Мюллера й синів, заснувши увечері біля гасового вогнища, зауважили на світанку, що «присіла між ними ґляціальна постать», яка «схилилася над вогнем, наче прагнучи розтопитися, із простягнутими до нього руками й бурульками». Росіянин, одружений з жінкою-юкаґіркою, поспішав замерзлим Вілюєм із хворою дитиною до лами-знахаря; вони тоді пройшли повз «чоловіка в кризі, який простував по коліна в замороженій річці».
… Найбільше уваги в Міністерстві Зими приділили повідомленню інженера Ді П’єтро, який зустрів Батька Мороза на Становому нагір’ї у квітні цього року. 17 квітня, прямуючи із табору експедиції до визначеної точки вимірювань, він ішов глибокою ущелиною між горами під звисом високого урвища. Й тоді він зауважив у сутінках рукою і ногою зануреного глибоко в крижану кірку, що стікала по стіні урвища, «замороженого чоловіка під великими бурульками». Керуючись науковою цікавістю, він хотів підійти до нього й придивитися зблизька, проте одразу ж — пише він — «такий холод відчув, що змушений був відступитися». Оскільки він був навчений мати справу з лютими, то вийняв термометр і повертів ним на віддалі дев’яти й шести аршинов; на три він уже не підійшов. Що ж привабило його увагу, й чому він не подумав, що це просто ще один нещасний, замерзлий у льодах Сибіру? А те, що той чоловік був оголений, стояв, а не лежав, а до того ж мав розплющені очі, які «здавалося, поглядають на мене крізь лід і фірн цілком притомно, хоча й нерухомо». Через півтора дня, повертаючись із вимірювань тією самою ущелиною, він не зауважив там Батька Мороза. Проте, вийшовши вище, Ді П’єтро побачив відблиск льоду на вершині провалля й вийняв далекогляд. «Муж той крижаний, — пише він, — виринув уже по груди зі скелі за звисом, руками вчепившись у величезні бурульки». З цього інженер Ді П’єтро дійшов висновку, що «Батько Мороз способом лютих мандрує Шляхами Мамутів».
… Оце й уся конкретика. Більшість повідомлень про Батька Мороза походило, однак, із чуток, леґенд і розповідей мартинівців; і ці чутки ширилися спершу між сектантами, а потім — між робітниками-зимовиками, й урешті їх можна було почути по шинках, притулках і біля вогнищ у тайзі, разом із іншими сибірськими казками. Що він увійшов і вийшов з бурульника. Що «об’їздив лютих». Що «говорить усіма мовами морозу». Що харчується снігом і бурульками. Що ґляції його усиновили. Що він перший апостол Антихриста Криги. Що отримав у нагороду «життя вічне в кризі», оскільки «те, що в тунґетитову мерзлоту раз занурилося, ніколи не умре й не зогниє». Кружляли десятки казок — оповіді, розказані знайомим знайомих знайомого — про заблукалих мисливців і сорок, яким Батько Мороз урятував життя в обмін на те, що вони склали якусь не надто зрозумілу «присягу Кризі». Дехто із зимовиків клявся, що власне від Батюшки Мороза отримали дар виняткової стійкости до холоду. Що стосується звинувачень, на підставі яких було видано ордер на арешт Філіпа Ґерославського, то вони походили ще з 1918 року, коли батько після помилування і справді зв’язався з якимись мартинівськими рухами, щоправда, — тоді леґальними; жив іще в ті часи сам Мартин, буцімто він і зустрічався з батьком. Його пов’язували з кількома крижаними убивствами й двома масовими самозамороженнями влітку 1919 року. Бракувало прямих доказів (усі потенційні свідки увійшли в Кригу), проте були переконливі непрямі свідчення, у тому числі зізнання жандарма, який розмовляв із батьком в одному з отих сіл за два дні перед самозамороженням; додано було також копію заяви зимовика чеського походження, який стверджував, що Філіп Ґерославський зізнався йому, що повів людей на обидва ті замороження, і навіть хвалився цим, як «заслугою перед лютими». Й насамкінець, о жах, було підшито зізнання бурятського шамана, якогось Юріґу Кута. Він урочисто заявив, що бачив ці акти добровільних і невільних заморожень очима своєї душі, яка мандрувала тоді Шляхами Мамутів, і там узріла людей, котрі сходили в Підземний Світ, і яких підганяв чоловік, що виглядав точнісінько так, як показаний йому на фото європеєць. Боже мій, яке невігластво!
… Число 4. Швидко полічилося відстані на «Карте Льда» й час спостережень, ділячи вёрсты на дні й години. Місця четвертої і п’ятої зустрічі були віддалені