П'ятеро поросят - Агата Крісті
— Тобто… Ельза Грієр.
Мадемуазель Уільямс мовила різко:
— Так! — І міцно стиснула губи.
— Яка ваша думка про Ельзу Грієр?
— У мене про неї ніякого враження. Молода жінка, позбавлена будь-яких принципів.
— Вона була надто молода?
— Досить зрілою, щоб знати, як потрібно себе вести. Я не знаходжу для неї ніякого виправдання. Абсолютно ніякого!
— Вона закохалася в нього, я вважаю…
Мадемуазель Уільямс перебила його високомірно:
— Закохалася в нього… Але мені хотілося б думати, пане Пуаро, що якими б не були наші почуття, ми повинні ними керувати в рамках пристойності. У всякому разі, маємо контролювати свої вчинки. У цієї дівчини не було ні найменших моральних засад. Той факт, що пан Крейль — людина одружена, нічого для неї не значив. Цілком безстидна у своїх проявах, надто рішуча і надто холодна. Можливо, вона була погано вихована. Це єдине виправдання, яке я можу для неї знайти.
— Смерть пана Крейля була, звичайно, для неї тяжким ударом.
— О так! І тільки вона тому винна. Я не заходжу так далеко, щоб виправдовувати вбивство, пане Пуаро, але якщо в когось і не могли витримати нерви, то такою жінкою була Керолайн Крейль. Скажу вам щиро, що інколи мені хотілося убити їх обох. І її і ту безстидницю. Так афішувати свої стосунки перед пані Крейль?!. Вислуховувати такі прикрості… Еміас Крейль заслужив такої долі! Жоден чоловік не повинен поводити себе з дружиною так, як це він робив. Його смерть була справедливим покаранням.
— Ви надто невмолимі…
Жінка з неспокійними сірими очима поглянула на нього:
— Я надто невмолима, коли йдеться про шлюб. Якщо інститут шлюбу не поважається і не підтримується, то така країна деградує. Пані Крейль була люблячою і вірною дружиною. Чоловік її знущався над нею і навмисне привів свою коханку в дім. Він заслужив такої долі. Він безжалісно злив пані Крейль зверх всякого терпіння, і я особисто не осуджую її за те, що вона вчинила.
— Він поводив себе досить погано, я розумію. Але не забувайте, що він був великий художник.
Мадемуазель Уільямс спалахнула:
— О так! Це завжди служить виправданням, особливо тепер. Художник! Виправдання для всякої розбещеності, п'янок, скандалів. І скажіть на милість: власне, який художник був пан Крейль, врешті-решт? Можливо, буде в моді кілька років його живопис, але це ненадовго. Якщо вже про те мова, то він навіть не вмів малювати! Перспектива у нього була жахлива. І анатомія неправильна. Я дещо розуміюся на живопису і не говорю на вітер, пане Пуаро. Для тих, хто знає і захоплюється великими майстрами, мазанина пана Крейля справді просто втішна. Кілька фарб розкиданих там-сям, ніякої композиції, ніякого малюнка… Ні, — вона похитала головою, — не вимагайте від мене, щоб я захоплювалася живописом пана Крейля.
— Дві його картини виставлені в галереях Тейт, — нагадав Пуаро.
Мадемуазель Уільямс презирливо пирхнула.
— Можливо. І одна із статуй пана Епстейна, якщо я не помиляюся, теж там.
Пуаро зрозумів, що, на думку мадемуазель Уільямс, тема мистецтва була вичерпана.,
— Ви були разом із пані Крейль, коли вона знайшла пана Крейля мертвим?
— Так. Ми вийшли удвох з дому після сніданку і спускалися разом… Анжела залишила після купання свій пуловер на пляжі чи в хатинці — вона завжди поводилася досить недбало зі своїми речами, Я розсталася з пані Крейль біля воріт «батареї», але вона одразу ж покликала мене назад. Я вважаю, що на той час пан Крейль був мертвий уже понад годину. Ми застали його на лаві біля Мольберта.
— Це її страшенно вразило, чи не так?
— Що саме ви хочете сказати, пане Пуаро?
— Я запитую: яке враження справила вона на вас тої миті?
— Зрозуміло. Так, вона здалася мені в цілковитому замішанні. Вона послала мене подзвонити лікареві. Власне, ми не були переконані, що він мертвий. То міг бути приступ каталепсії.
— Це вона підказала таку можливість?
— Не пам'ятаю.
— 1 ви пішли дзвонити?
Тон мадемуазель Уільямс був сухий і різкий.
— Напівдорозі я зустріла пана Мередіта Блейка, передала йому це доручення і Повернулася до пані Крейль. Я подумала, що вона могла втратити свідомість.
— І вона була в нестямі?
Мадемуазель сказала жорстко:
— Пані Крейль цілком володіла собою. На відміну від неї, мадемуазель Грієр влаштувала надзвичайно неприємну істеричну сцену.
— Тобто яку сцену?
— Вона намагалася напасти на пані Крейль.
— Ви хочете сказати, що вона вважала пані Крейль винуватою в смерті пана Крейля?
Мадемуазель Уільямс кілька хвилин роздумувала.
— Ні, тоді вона не могла бути в цьому впевнена. Ця… ця… жахлива підозра ще не