Криничар - Мирослав Іванович Дочинець
Люди спантеличено мовчали. Нарешті загуслу тишу протнув хитруватий басок: «Губа своє каже, а рука своє робить. Я що міркую, паночку… Роги волові не тяжкі. Моя бідність мене не обтяжує. З жебрака що взяти, а піднімешся на вершок ‒ податями приглушать. Ліпше своє лихо, як чужий гаразд».
«Добре, ‒ сказав я твердо, ‒ допивай, чоловіче, своє вино і йди жебрати. Я сюди не торбачів кликав, а майстрів».
«Пане, ‒ устромився мудро інший голос: ‒ Ви хитряка Микулу не слухайте. Таких майстрів ще найти. Двома руками підкови клепле».
«Якщо так, то буде Микула мати горно турецьке. Моє слово! Думаю започати красне литво, аби залізо не лише руці служило, а й око радувало. Нам, братове, такий крам треба правити, щоб за ним купці самі приїздили. Я за це подбаю. А ваша жура ‒ робота».
І тоді корчма сплеснула голосами.
«Пан Криничар розумно каже. П'ястук густіший, як перст».
«Він на трати йде, а ми що губимо?»
«Я видів, як у Доброчині фабрикують. Волосаті постоли, як ми, не носять».
«…сидиш по коліна в трісках, а по шию в боргах».
«Із ткача не буде багача…»
«А я вже, хлопи, гадав, що моє ремесло бур'яном поросло».
Погамував словесну глоту хмурий чоловік з напливом сивини на плечі, перехопленої ремінцем: «Чіт, громадо! А ти, пане, клади ще круг вина, бо бесіда буде тривкою. Куди нам поспішати ‒ Божа неділька надворі».
«Знаю, та знайте й ви, що «похмільних понеділків» у цеховиків не буде. Робочий час ‒ роботі. Робиш ‒ тобі платять, ганьбиш роботу і громаду ‒ ти платиш громаді. Це називається «штраф». А розпити боченя доброго вина для доброго почину справді не гріх».
Так я збив ремісників у цехи. Гуртувалися вони довкола двох-трьох майстрів. Кожен цех мав свою печатку і знак, аби за цим тавром вгадувати роботу, аби честі додержуватися. Жига вирізьбив залізарям ключ і молот, зброярам ‒ схрещені пістолі, ковалям ‒ кліщі й підкову, столярам ‒ струг і циркуль, сідлярам ‒ сідло, кушнірам ‒ шкіру і два хвости, шевцям ‒ чобіт… Крім того, цехи мали свою скриньку, прапор і дощечку-цехівку. У скриньці хоронили документи, легітимації майстрів і учнів, ухвали зборів, а також цінності й гроші. Замикалася скринька на три ключі. Прапор із вишитим покровителем ремесла (у дереводілів ‒ святий Йосип, у ковалів ‒ святий Флоріан, у чинбарів і чоботарів ‒ святий Георгій) зберігався в церкві. А цехова табличка служила для того, аби, з рук у руки передаючи її, сповіщати нею про зібрання, бо читати майже ніхто не вмів.
Зібрання, що скликалися на великі празники, вибирали цехову управу зі «знатних і розумних», звіряли поточний звіт, розглядали випадки найму чи звільнення, провадили іспити майстровитості. Цехмістера вибирали не менш як із трьох найдостойніших. Новий посадовець складав присягу.
Виголошував її привселюдно: «Буду старатися на користь всього благородного цеху, не буду зрушувати цехових правил, а навпаки ‒ всіма силами їх кріпити й оберігати. Порушників цехового закону буду судити по правді і совісті, не озираючись на родинні узи, побратимство, сусідство чи сповідання віри. Буду судити правдиво багатих і бідних, простих і високопоставлених, щасливих і нещасливих…»
Майстер-батько мав слідкувати за тим, аби майстри надмірно не утискували підмайстрів, а ті зі свого боку сумлінно сповняли обов'язки перед майстрами. І щоб учні не били байдики, набиралися хисту. Присягу для цехів мені поміг виписати Божий Симко. Кожне зібрання громади закінчувалося молитвою і нагадуванням, що все, про що тут ішлося, є цеховою таємницею.
Правою рукою цехмістера був молодший майстер, він стежив за порядком, за дотриманням чеснот, за зберіганням матеріалу й майстершику, переймався організацією гостин і похоронів цеховиків і їх родин. З наймолодших майстрів обирався майстер-служник. Він слідкував за торговицею, перевіряв добротність товару, вилучав ущербний. На нього також покладалося скликання зборів, відвідування хворих, спомогатим, що терплять нестатки, сиротам. Нате в цеховій скриньці була окрема шухлядка, куди збиралися внески і штрафи.
Чудові рукомесники заснували тоді перші цехи ‒ Палінчак, Мицяк, Галушка, Струк, Комар, Семак, Ципак… Моя гордість, моя підпора. Вони відбирали й готували собі поплічників. Але щоб дістати ймення майстра, треба пройти триступеневу підготовку, скласти три публічні іспити, виробивши наостанок диво-виріб, який підносився в дар міському голові. В учнівство брали тямковитих дітваків з дванадцяти років. А до того вони бігали послужниками.
Зараховували в науку після схвалення цехової управи і закладної від батьків. Доти учнів брали тільки із законнонароджених дітей. Я цю практику зламав і сам ставав поручителем за сиріт, вносив закладну плату. Це було свого роду застереженням, яке захищало майстра від особистих витрат на недбалого вихованця. «Нащо вам, пане Овферію, ці байстрюки? ‒ питали мене поважні майстри. ‒ Чи цех ніяк не обійдеться без тої обузи?» ‒ «Якщо так, то обходьтеся й без мене, бо я теж байстрюк».
Навчалися ремеслу чотири роки, дітваки стояли на повному утриманні цеху. За научування віддячувалися майстрові домашніми роботами й послугами. Крім того, учні прибирали робітню й двір, чистили інструмент, порали город і сад, якщо такі були при цеху. По двох роках учнівства хлопець мав подати на випробу свою самостійну роботу. «Знатні й розумні» зацінювали її і присуджували, чи варт учень подальшого перебуття в цеху. Ще через два роки держав він головний іспит на підмайстра. Якщо вдало, то влаштовував ситний товариський почастунок і вибирав ‒ чи залишиться в цьому цеху, чи перейде до