Короп по-чорнобильськи - Наталія Михайлівна Лапікура
Отже, маестро, вріжте, будь ласка, марш Мендельсона!
Молодий єврей запитує у свата, чи є у запропонованої ним нареченої батьки. Сват відповідає миттю:
- Напівсирота. Матір при здоров’ї, а от батька серед живих немає.
Вже на весіллі з’ясовується, що тесть живісінький, та от придибенція: сидить у в’язниці і незабаром має вийти на волю. Ошуканий жених бере свата за петельки:
- Ти мені сказав, що вона напівсирота, що батька немає в живих!…
- Ну, сказав. То й що? Хіба це життя - у в’язниці?
* * *
Шадхен пропонує молодому амбітному єврею кандидатку в наречені, але той крутить носом:
- Теща мені не подобається. Єхидна і дурна на додачу.
- Юначе, ви на кому женитеся - на тещі чи на її дочці?
- На дочці, але вона ж не така молода, як ви казали і на додачу некрасива.
- Це нічого, що вона немолода і страшненька. Не буде вам зраджувати.
- Та й посагу там, виявляється, як кіт наплакав.
- Хто сказав про посаг? Ви на баришні одружуєтеся, чи на грошах? Ви мені що замовляли? Баришню. От і беріть.
Ошуканий кандидат вдається до найвагомішого аргументу:
- Так вона ж на додачу ще й горбата!
- А ви що хотіли? Щоб у вашої нареченої не було жодного недоліку?
* * *
Шадхен привів із собою для переговорів про наречену помічника, котрий має підтверджувати в якості об’єктивного свідка все, що скаже сват.
- Вона струнка, мов ялинка, - починає шадхен.
- Як ялинка! - підтверджує помічник.
- У неї такі очі, такі очі!… Це треба бачити.
- Ах, які очі, які очі!
- А яка вона освічена - інші їй не рівня.
- Така, освічена, така освічена!
- Щоправда, є один м-а-анюсінький недолік, - признається сват. - у неї невеличкий такий горбик.
- Що значить - невеличкий? - обурюється помічник? - Отакий-о горб!
Від авторів - зверніть увагу: сама конструкція цього анекдоту фактично повторює схему сюжету з української літературної класики. Ну просто вам “Підбрехач” Квітки-Основ’яненка у єврейському варіанті. Але про це своєрідне взаємопроникнення культур ми вже згадували.
Відповідальний момент: шадхен приводить молодого єврея на оглядини в хату до майбутніх родичів. На чільному місці в кімнаті стоїть засклена шафа зі срібним начинням. Сват радісно вигукує:
- Дивіться сюди! Ви мене питали, чи це багата родина - ось вам відповідь!
Молодий чоловік вагається:
- А може вони все це взяли напрокат аби справити на мене враження?
- Ну що ви таке подумали, юначе, - обурюється шадхен, - ви не знаєте цих людей! Їм не те що срібла - їм ламаної виделки ніхто не позичить!
* * *
Жених неприємно вражений оглядинами і тут-таки відводить шадхена у куток кімнати аби заявити претензії:
- Куди ви мене привели? Вона ж бридка, вона ж стара, вона ж зизоока і на додачу підсліпувата! І половини зубів немає!
- Вам не обов’язково про це шепотіти мені на вухо, - перебиває шадхен. - Говоріть нормально, бо вона глуха на додачу.
Від авторів - у чорнобильській версії цього анекдоту фінал дещо інший:
- Ха! - вигукує шадхен, - ви ще не чули, як вона кашляє!
Природно, що Зиґмунд Фрейд не міг оминути у своєму дослідженні таку колоритну фігуру, як рабин із Хелма:
Хелмський ребе зі своїми учнями молиться у синагозі. Раптом він обриває молитву і видає розпачливий зойк. На запитання, що сталося, повідомляє:
- Щойно у Львові помер головний рабин. Будемо сумувати і оплакувати.
Кілька днів хелмські євреї сумують і оплакують покійного. Аж тут випадково прибивається до міста єврей зі Львова. Природно, всі кидаються розпитувати, як помер славетний ребе, на що хворів і чи довго мучився.
- Тю на вас! - вигукує шокований львів’янин. - Наш ребе живий і здоровий, дай Боже кожному! Хто вам таку дурню сказав?
Хелмська община кидається до свого душепастиря:
- Ребе, ви сказали, що львівський рабин помер, а він живий! Це ж велика ганьба перед гоями!
- То нічого, - втішає ребе. - Головне, що я з Хелма побачив, що робиться у львівській синагозі. Хіба це не чудо? А те, що я чогось там не додивився, так то дрібниця.
* * *
Характерна особливість життя євреїв Австро-Угорської Імперії на відміну від Росії: юдейські піддані цісаря Франца Йосипа мали право, не вихрещуючись, здобути офіцерське звання. Відтак чимало австрійських, угорських, галицьких та буковинських євреїв зголошувалися до служби добровільно.
Іцик записався в артилерію. Невдовзі його безпосередній командир відчув різницю між особливостями єврейської ментальності і вимогами армійського статуту.
- Іцику, чому гармата не блищить, як у кота, самі знаєте, що?
- А чому вона повинна блищати, пане лейтенанте?
- А ви що - не читали статуту?
- А де я мав прочитати, що його треба читати?
- А вам хіба не пояснював фельдфебель?
- А ви самі робите те, що вам наказує фельдфебель?
- А ви хіба не знаєте, що в армії молодший виконує накази старшого?
- А звідки я знаю, який у вас рік народження, пане лейтенант? Може якраз я старший?
Нарешті втомлений лейтенант зовсім по-цивільному бере Іцика під лікоть, відводить його подалі від решти вояків і