Щоденник - Чак Паланік
Оця бронзова статуя Аполлона — то, напевне, копія, виготовлена в дев’ятнадцятому сторіччі. У дев’ятнадцятому або наприкінці вісімнадцятого. Вона не може бути справжньою, справжнім витвором грецького чи римського митця. Інакше вона стояла б у музеї.
— А чому вони тут? — питає Місті. — Тобі бабуся не розповідала?
Теббі знизує плечима. Вона простягає Місті руку і каже:
— Там іще є статуї. Ходімо, я покажу.
Іще є статуї.
Теббі веде її крізь зарості, що оточують мис, і вони знаходять у бур’янах сонячний годинник, укритий товстим потрісканим шаром мідянки. Потім знаходять фонтан завширшки з плавальний басейн, але заповнений зірваними вітром гілками та жолудями.
Вони йдуть повз грот, видовбаний у схилі пагорба, — його темний вхід обрамлений порослими мохом колонами та закритий залізною брамою з ланцюгом. Брили тесаного каменя утворюють арку, яка вивищується і закінчується посередині ключовим каменем. Уявіть собі невеличку банківську споруду. Або фасад укритої пліснявою і просілої в землю будівлі капітолію штату. Фасад захаращений кам’яними статуями ангелів, що тримають кам’яні гірлянди з яблук, груш та винограду. Кам’яні вінки та квіти. І все це посмуговане брудом, потріскане та розламане коренями дерев.
А в проміжку — рослини, яких там не мало бути. Повзуча троянда, яка заглушує дуб, — видираючись на висоту п’ятдесят футів, вона розквітає над короною дерева. Вицвіле жовте листя тюльпанів зів’яло від літньої спеки. Височенна стіна стебел та листя виявляється густими заростями бузкових кущів.
Тюльпани та бузок не притаманні тутешнім місцям.
І їх тут не повинно бути.
На лужку в самому центрі мису вони виявляють Ґрейс Вілмот, яка сидить на ковдрі, розстеленій на траві. Навколо неї квітнуть рожево-блакитні волошки та маленькі білі маргаритки. Плетений кошик для пікніка розкритий, і над ним уже дзижчать мухи.
Ґрейс піднімається на коліна, простягає руку зі склянкою червоного вина і каже:
— Місті, ти повернулася. Іди сюди і візьми ось це.
Місті бере склянку з вином і робить невеличкий ковток.
— Теббі показала мені статуї, — сказала вона. — А що тут колись було?
Ґрейс підводиться і каже:
— Теббі, збирай свої речі. Нам пора йти.
Теббі бере з ковдри свій светр.
А Місті каже:
— Але ж ми тільки-но прийшли.
Ґрейс подає їй тарілку з бутербродом і каже:
— А ти залишишся і поїси. У тебе буде цілий день, щоб займатися мистецтвом.
Бутерброд — із курячим салатом, він нагрівся від лежання на сонці, і на нього сідали мухи, але пахне він смачно. Тож Місті відкусює шматочок.
Ґрейс киває на Теббі і каже:
— Це Теббі все придумала.
Місті жує й ковтає. І відказує:
— Гарна задумка, але ж я не взяла із собою жодних припасів.
А Теббі підходить до пікнікового кошика і каже:
— Зате бабця взяла. Ми прихопили їх як сюрприз для тебе.
Місті відпила трохи вина.
Кожного разу, коли якась людина, маючи добрі наміри, змушує тебе продемонструвати відсутність таланту і тицяє тебе носом у f ой факт, що ти зазнала фіаско з єдиною своєю мрією, — візьми і випий.
Це — така Бухаристична Гра Місті Вілмот.
— Ми з Теббі підемо на завдання, — каже Ґрейс.
А Теббі додає:
— Ми йдемо гаражний розпродаж.
Курячий салат має якийсь дивний присмак. Місті жує, ковтає і каже:
— Цей бутерброд має якийсь дивний присмак.
— Та це ж просто коріандр, — пояснює Ґрейс. І додає: — Теббі і я мусимо знайти шістнадцятидюймове блюдо з напиленим візерунком «Срібна пшениця» фірми «Ленокс». — Вона картинно заплющує очі і хитає головою, примовляючи: — І чому це ніхто не цікавиться своїм посудом, аж поки в ньому не вицвіте візерунок?
Теббі каже:
— А бабця купить мені подарунок на день народження. Усе, що я забажаю.
Ага, ви поїдете, а Місті стирчатиме тут на мисі Чекайленд-Пойнт з двома пляшками червоного вина та штабелем бутербродів з курятиною. І купою своїх олійних та акварельних фарб, пензликів та паперу, до яких вона не доторкувалася відтоді, як Теббі ще пішки під стіл ходила. Акрилові та олійні фарби вже, мабуть, затверділи. А акварельні — висохли та розтріскалися. Пензлі позасихали і стали цупкими. Усе це непотрібне й нікчемне.
Як і сама Місті.
Ґрейс Вілмот простягає руку й каже:
— Теббі, ходімо. Залишмо матір — нехай насолоджується прекрасною дниною.
Теббі бере бабусю за руку, і обидві вирушають через луг до ґрунтової дороги, де вони залишили авто.
Сонце припікає. Луг достатньо високий, щоб з нього було видно хвилі, що сичать та вибухають, розбиваючись об скелі унизу. Далі на узбережжі видніється місто. Готель «Чекайленд» — розмита пляма білих дощок обшивки. Якщо напружити зір, то можна коли не побачити, то доуявити собі слухові вікна на горищі. Звідси острів здається гарним та бездоганним, не заюрмленим та не обложеним туристами. Не огидним від рекламних щитів. Він має такий вигляд, як тоді, коли його ще не облюбували багаті відпочивальники. Коли на ньому ще не з’явилася Місті. Тепер ясно, чому люди, народжені на острові, нікуди з нього не виїжджають. Тепер ясно, чому Пітер був готовий захищати його з таким заповзяттям.
— Мамо! — гукає Теббі.
Вона біжить назад від бабусі, обома руками міцно вхопившись за футболку. Засапавшись та всміхаючись, вона підбігає туди, де на ковдрі сидить Місті. Тримаючи в руках сережку із золотою філігранню, вона каже:
— Завмри.
Місті завмирає. Як статуя.
І Теббі нахиляється та встромляє сережку в мочку материного вуха зі словами:
— Я вже й забула, але бабця мені нагадала. Вона каже, що тобі знадобиться оце.