Час жити і час помирати.Люби ближнього свого. Тіні в раю - Еріх Марія Ремарк
— Прокляття, гуляш! — Я зірвався на ноги.
Наташа напіврозплющила очі.
— Викинь його через вікно.
— Воронь Боже! Думаю, нам іще вдасться його врятувати!
Я вимкнув електроплиту і помішав гуляш. Тоді обережно почав висипати його з баняка, аж поки на дні не залишилися самі лише пригорілі рештки. Я залишив їх там, а баняк поставив на підвіконня.
— Через хвилину запах вивітриться, — сказав я. — Аз гуляшем нічого не сталося.
— З гуляшем нічого не сталося, — повторила Наташа, навіть не ворухнувшись. — І що ти хочеш, проклятий обивателю, тепер робити з цим урятованим гуляшем? Може, я ще й встати маю?
— Нічого. А тобі я тільки хотів запропонувати цигарку та чарку горілки. Але ти можеш і відмовитися.
— Ні, від такого я не відмовлюся, — відповіла Наташа недовго думаючи. — Звідки в тебе ці абажури? Привіз із Голлівуда?
— Вони тут і були.
— Це абажури якоїсь жінки. Мексиканські.
— Можливо. Жінку звали Ліза Теруель. Вона виїхала звідси.
— Жінка б не виїхала звідси, не забравши з собою таких прекрасних абажурів, — сонно зауважила Наташа.
— Деколи покидають і набагато більше.
— Так. Коли когось переслідує поліція. — Вона сіла в ліжку. — Не знаю чому, але я раптом шалено зголодніла.
— Я так і думав. Я теж голодний.
— Як дивно. До речі, мені не подобається, коли ти щось знаєш наперед.
Я наклав гуляш на тарілки.
— Знаєш, Роберте, — сказала Наташа, — коли ти сказав мені, що йдеш до тої сім’ї з гуляшами, я тобі не повірила. Але ти справді там був.
— Я стараіося якнайменше брехати. Так набагато зручніше.
— Так воно і є. Наприклад, я не збираюся тобі брехати, що я тебе не обманювала.
— Обманювати! Що за дивовижне слово!
— Чому?
— Воно передбачає два фальшиві факти. Дивно, що воно так довго протрималося в цьому світі. Це слово, наче предмет між двох дзеркал.
— Справді?
— Атож. Нічого не відбувається, просто предмет викривлюють одразу два дзеркала. І хто має право вживати слово «обманювати»? Якщо ти спиш із іншим, обманюєш саму себе, а не мене.
Наташа перестала жувати.
— Усе так просто?
— Так. Якщо це справді був обман, ти не могла обманути мене. Один обман автоматично виключає інший. Неможливо двома ключами одночасно відімкнути один замок.
Вона кинула в мене огірок із кропом. Я його впіймав.
— Кріп у цій країні велика рідкість, — зауважив я. — Ним не можна розкидатися.
— Але й не варто намагатися відмикати ним замків!
— Думаю, ми поводимося, як дурні. Правда?
— Не знаю. Невже на все мусить бути назва, ти, німцю без громадянства?
Я засміявся.
— У мене жахливе відчуття, Наташо, начебто я тебе кохаю. А ми так старалися цього уникнути!
— Невже? — Вона раптом дивно глянула на мене. — Це нічого не міняє, Роберте. Я тебе обманювала,
— Це нічого не міняє, Наташо, — відповів я. — Боюся, я все одно тебе кохаю. І що одне має до іншого? Це як вітер і вода, вони підштовхують одне одного, але кожен залишається собою.
— Не розумію.
— Я теж. Невже все треба завжди розуміти, ти, жінко з громадянством кількох країн?
Але я не повірив їй. Навіть якщо це була правда, в той момент мені було байдуже. Вона знову була тут, зі мною, а решта — для людей із забезпеченим майбутнім.
30
Єгипетську кішку я продав одному голландцю. Отримавши чек, я відразу ж запросив Кана до ресторану «Воазан».
— У вас так багато грошей? — запитав він.
— Ні, просто наслідую античні традиції, — відповів я. — У старовину на підлогу проливали трохи вина, перш ніж його пити, таким чином приносили жертву богам. Саме тому я йду в хороший ресторан. І щоб продовжити тему вина, ми вип’ємо пляшку «Шеваль Блан». Таке вино ще є у «Воазан». Як вам таке? Згодні
— Чи я погоджуюся? Звісно! А останню краплю виллємо на тарілку, щоб не прогнівити богів.
«Воазан» був переповнений. У воєнний час у ресторанах часто яблуку ніде впасти. Кожен спішить взяти щось від життя, навіть якщо над ним і не нависло загрози. Тоді гроші витрачати легше, ніж коли попереду простеляється мирне забезпечене майбутнє.
Кан похитав головою.
— Россе, сьогодні з мене поганий співрозмовник. Кармен написала мені. Нарешті! Вона вважає, що нам краще розстатися. Подружньому. Бо ми і так не можемо порозумітися. Я не повинен їй більше писати. У неї хтось є?
Я спантеличено глянув на нього. Здавалося, він дуже важко переживає цю новину.
— Я нічого такого не зауважив, — сказав я. — Вона живе досить скромно, у Вествуді, у своєї господині, серед курей та псів. Я бачив її кілька разів. Вона була задоволена, бо їй нічого не доводиться робити. Не думаю, що в неї хтось є.
— А що б ви робили на моєму місці? Поїхали б туди? Привезли б її назад? І чи вона б погодилася повернутися?
— Не думаю.
— Я теж. І що мені робити?
— Чекати. І більше їй не писати. Можливо, вона сама повернеться.
— Ви в це вірите?
— Ні, — визнав я. — А вас це так бентежить?
Кілька секунд він мовчав.
— Мене це взагалі не мало б бентежити. Зрештою, ніколи й не хвилювало. То був звичайний легкий флірт, а потім усе раптово змінилося. І знаєте чому?
— Бо вона вирішила поїхати. Чому ж іще?
Він меланхолійно всміхнувся:
— Як усе просто, правда? Але як важко це збагнути, коли воно стається!
Я подумав про Наташу. Чи ж не те само ледь не сталося і в мене з Наташею? А, може, все-таки сталося? Я відкинув цю думку і міркував, що мені порадити Канові. Усє це взагалі не пасувало до нього. Ні Кармен, ні ця ситуація, ні його меланхолія. Це було смішно, не клеїлося одне до одного, а тому було небезпечно. Якби таке сталося з якимось поетом із бурхливою фантазією, можна було б посміятися та зрозуміти його. З Каном це було незрозуміло. Здавалося, він шукав прихистку у цьому контрасті трагічної краси та флегматичної ду- ші, для нього це була своєрідна інтелектуальна забавка. А те, що він раптом сприйняв усе всерйоз, було небезпечним знаком його влас-’ ної загибелі.
Він підняв склянку.
— Як мало ми можемо сказати про жінок, коли щасливі, правда?
І як багато, коли нещасні?
— Це правда. Думаєте, ви були б щасливі з Кармен?
— Вважаєте, ми не підходимо одне одному? Це правда. Але з людьми, які одне одному пасують, розстатися легко. Це наче баняк із покришкоюївони і пасують ідеально, і роз’єднати їх