Хроніка війни. 2014—2020. Том 1. Від Майдану до Іловайська - Олександр Віталійович Красовицький
Нарешті те, за чим так довго йшли сюди, — тренувальний табір. Десятки наметів під різними прапорами: українським, грузинським, білоруським і татарським. Повстанські прапори і прапори обласних центрів. Така собі воєнізована частинка Майдану. Візуальна естетика гріє душу.
— Це новоприбулі?
— Так. Забирай їх, а я піду за новими.
— Без питань.
Ще й досі не можу прийти до тями. Це дійсно зі мною зараз відбувається? Я йду на війну?
— Добровольці! Вітаю вас у тренувальному таборі батальйону «Донбас». Тут ви будете жити, поки проходять тренування і набір у батальйон. Ходіть за мною. Пошукаємо вам намет.
Голови мовчки кивають. Ноги йдуть слідом за провідником. Як на екскурсії в музеї.
Це козацька січ двадцять першого століття. Усе просякнуте воєнним духом — про війну говорять і думають. З війною їдять, сплять і ходять у туалет. Це як особиста зброя. Тільки переформатована в думки. Збройні думки. Думки переможців. Тут завжди з ними. Де б не був. Ця атмосфера утворює особливий дух. Дух змін. Час, коли твориться історія. Я хочу все тут пізнати, з усім ознайомитись і навчитись, а головне — оволодіти!
• Артем Шевченко «Слов’янськ. Початок війни»
ПЕРШИЙ АЕРОДРОМ
Утримання під контролем українських сил АТО аеродрому великого промислового міста Краматорська, що розташований на відстані всього 11 км від Слов’янська, стало одним з основних факторів успіху. Потім цей аеродром під кодовою назвою «Сармат» став місцем розташування штабу всієї Антитерористичної операції на Донбасі. Протягом усього часу боїв за аеродром Краматорська аж до самого звільнення міста, угруповання його захисників не втратило жодного солдата загиблим, було лише декілька поранених. Бої за це летовище почалися ще 25 квітня 2014 року, коли терористи-бойовики влучанням протитанкової керованої ракети ПТКР знищили на землі вертоліт Мі-8 МТ, який саме готувався до злету. Так само було і з легкомоторним літаком Ан-2. Тоді ніхто не загинув, бо люди встигли евакуюватися вчасно, але це були перші втрати авіації сил АТО у війні.
Сергій Кривонос, позивний «Юган», генерал-майор, заступник секретаря Ради нацбезпеки і оборони України, у червні 2014-го — начальник штабу ВДВ ЗСУ:
— На аеродром Краматорська я прибув 24 травня 2014 року. Нас перекинули вертольотом МІ-8 із військового штабу АТО у с. Довгенькому. Протягом 30 хвилин відбулося передання посади тоді ще від полковника Луньова, і я розпочав виконувати обов’язків з охорони й оборони Краматорського аеродрому. Я не прибув на порожнє місце, тому що тут були певні підрозділи: від десантників до частин спецпризначення і військовослужбовців 85-ї авіаційної комендатури. І безпосередньо ці люди тут уже перебували протягом півтора місяці до того, як я прибув. Систему оборони довелося перебудовувати. Додатково провадилося інженерне обладнання позицій, а людей навчали по-новому діяти в певних ситуаціях. І плюс складність була через те, що частину людей наприкінці травня забрали. Безпосередньо після цього був перерозподіл районів і секторів відповідальності й по-новому проходило навчання. Постійно йшло інженерне обладнання позицій: виривали окопи основні, запасні та бліндажі. Перші два тижні, мого перебування, протягом яких нас сепари сильно не чіпали, ми мали час, щоб підготуватись до нормальної оборони.
Завдання було — утримати аеродром, тому що це один з основних моментів безпосередньо бойових дій 2014 року. Якщо б сепаратисти захопили аеродром, то наступного дня тут вже сідали б російські літаки. Можливо, навіть із українськими розпізнавальними знаками. І ніхто б зі світової спільноти вже б не перевіряв би: чи українські то літаки, чи взагалі вони тут були літаки і вертольоти, чи не було? Це був плацдарм для успішного розвитку наступу сепаратистів на Харків. Іншого військового значення у цього аеродрому для заколотників і не могло бути. Бо на північному Донбасі більше аеродромів немає. І чому йшли бої і за Луганський, і за Донецький, і за Краматорський аеропорт? Тому що це для ворога була можливість безпосередньо впливати на ситуацію.
Проте у липні це був наш плацдарм для розвитку наступу на Донбасі.
Основним для мене як для командира було те, що треба було організувати різнобарвний військовий колектив із різних частин і різних підрозділів. Чітко поставити завдання, визначити терміни і як надалі управляти бойовою діяльністю. Створити той режим підготовки та роботи людей, який дозволяв і відпочивати, і готуватись до бойових дій, і безпосередньо вести бойові дії.
Перший серйозний бій стався 4 червня і надалі вже інтенсивність бойових дій тільки нарощувалася. До 4 червня у нас були певні бойові моменти, коли наша група спецпризначення виходила на пошук збитих вертольотів у район Слов’янська, були певні невеличкі контакти вогневі, але загалом сепаратисти дали нам таку паузу, завдяки якій та їхньому зосередженню на Слов’янському напрямку, ми змогли підготуватись до оборони аеродрому.
• Зведення новин
Більше 300 невідомих озброєних злочинців у вівторок ввечері оточили міліцейський полк патрульно-постової служби Національної гвардії України, що дислокується у Луганську, та відкрили вогонь у бік правоохоронців.
Про це повідомила прес-служба Нацгвардії.
«Після нетривалих перемовин та відмови правоохоронців на ультиматум терористів скласти зброю, злочинці відкрили вогонь у бік військовослужбовців із жилих будинків мешканців, що розташовані поблизу частини», — зазначається у заяві.
• Міжнародний аеропорт імені Прокоф’єва у Донецьку офіційно закритий до кінця червня.
• У Шахтарську ввечері у вівторок на блокпосту терористів була розстріляна машина, у результаті чого загинула 19-літня дівчина. За словами очевидців, хлопець учив дівчину водити машину.
«Вони в цьому районі проїжджали. Біля блокпоста розвернулися й почали їхати назад. Вони просто каталися. Їм із блокпоста почали кричати, щоб вони зупинилися. А далі пролунали три постріли», — розповів очевидець.
«Хлопець вибіг з машини, у нього пошкоджень немає. А дівчина загинула на місці», — додав співрозмовник.
• Українські силовики в рамках антитерористичної операції знищили склад боєприпасів членів незаконних збройних формувань у Слов’янську.
5 червня 2014 року
• Сергій Глотов та ін. «У вогняному кільці. Оборона Луганського аеропорту»
НА ЗАХИСТ АЕРОПОРТУ ПРИБУВАЮТЬ САПЕРИ ТА МІНОМЕТНИКИ
5 червня до аеропорту прибуло підкріплення — сапери і мінометники з 1-ї окремої танкової бригади.
Командир підрозділу, начальник артилерії першої танкової бригади, питає: «Хто з вас