Українська література » Інше » Метаморфози, або Золотий осел - Луцій Апулей

Метаморфози, або Золотий осел - Луцій Апулей

Читаємо онлайн Метаморфози, або Золотий осел - Луцій Апулей
«Найвродливішій». Див. також примітку 22 до кн. IV.

26 Ефеби - афінські юнаки у віці від 18 до 20 років відбували військову повинність. Ефеби носили хламиди (вид плаща).

27 Кадуцей - жезл оповісника, атрибут Меркурія як вісника і окличника богів.

28 Кастор і Поллукс - брати-близнюки, сини Зевса й Леди, з яких Кастор був смертний, а Йоллукс (Полідевк) - безсмертний. Після смерті Кастора Зевс дозволив, щоб брати проводили один день на небі, другий -у підземному царстві. Називали їх Діоскурами, тобто синами Зевса. ' ~

29 Мінер ва - римська богиня мудрості (у греків Афіна), дочка Юпітера, покровителька ремесла й науки.

30 Див. примітку 32 до кн. IV. 81 Див. примітку 32 до кн. IV.

32 Викрадення Єлени Парісом стало причиною Троянської війни і-в результаті-н-зруйнування Трої.

33 Паламед - син евбейського царя Навплія, воював під Троєю. Його, несправедливо обвинуваченого Одіссеєм у зраді, греки забили камінням.. .

34 Див. примітку 13 до кн. III. Улісс - інакше Одіесей.

35 Мається на увазі засудження до страти грецького філософа Сократа в 399 р. до н. є., обвинуваченого у безвірництві й розбещуванні молоді. На запитання одного з учнів Сократа - Херефона, чи є хто- мудріший за Сократа, дельфійський оракул відповів, що- мудрішого від нього немає. [233]

39 Кенхрей - головна гавань Корінфа (няні Кенхріес). 37 Саронічним морем.названа тут Саронічна затока, одна з заток Егейеького моря, на південь від Аттіки.


Книга одинадцята

1 Звертаючись до місяця, Луцій моляться не богині місяця Селеві (як слід було б очікувати), а єгипетській богині Ізіді.

2 Піфаеор (VI ст. до н. є.) - грецький філософ, родом з острова Самоса, засновник філософської школи в Кротоні (Південна Італія). Сімка вважалась священним числом не тільки в піфагорейській школі, а й в деяких релігійних та містичних ученнях.

3 У своїй молитві Луцій ототожнює Ізіду з іншими богинями: Цереррю, Венерою, Діаною, Прозерпіною, прирівняною тут до Гекати, і Юноною як царицею неба. Це один з виявів синкретизму, тобто тенденції до злиття різних релігійних учень в одне, ототожнювання всіляких богів і скорочення їх числа. В цій книзі видно намагання зробити єдиними верховними богами єгипетських богів Ізіду й Озіріса за рахунок ліквідації інших. Філософською основою синкретизму було містичне вчення секти орфіків та неоплатонізм - філософський напрям, розквіт якого припадає на ІІГ ст. н. є. (Плотін, Ямвліх, Прокл).

4 Див. примітку 5 до кн. VI. За міфом, винахідницею землеробства була Церера (Деметра), а до того часу люди споживали жолуддя. Першим учнем Церери в справі обробітку землі був Тріптолем, син еяевсінськюго царя Келея. Завдяки йому Елевсін став центром культу Деметри.

5 Ефес - велике місто на Іонійському побережжі Малої Азії, відоме храмом Артеміди, одним із семи чудес свку. Артеміда (Діана) вважалась покровителькою породіль.

6 Прозерпіна ототожнюється тут з малоазійською Гекатою, похмурою богинею підземного царства, володаркою злих демонів, привидів, нічних кошмарів, покровителькою чаклунства. Священною твариною Гекати був собака, в жертву приносили їй щенят. Гекату зображали жінкою високою на зріст, із смолоскипом у руці, інколи з трьома головами.

7 Це стосується Діани (Артеміди), богині полювання.

8 Хлібні колоски й дракони були атрибутами Церери (Деметри). Тут приписуються Ізіді, яка перебрала на себе всі функції й атрибути античних богинь.

9 Багатобарвна шата - символ багатогранної влади Ізіди.

10 Чорний плащ - вбрання Прозерпіни, богині підземного царства. [234]

11 Брязкальце, тобто систр.

12 Судно було одним з ознак влади Ізіди як богині моря й опікунки мореплавців.

13 Пальма - символ перемоги. .

14 Фрігійці - населення Фрігії, країни в Малій Азії, вважались найдавнішим народом у світі. Так твердить грецький історик Ге-родот (V ст. до н.є.) у своїй «Історії» (кн., II, розділ 2). Щоб вирішити суперечку між єгиптянами'й фрігійцями, котрий з цих-народів старіший;,, фараон . Псамметіх наказав виховувати двох немовлят осторонь від людей. Після двох років першим словом, яке вимовляли діти, було слово «бекос», що по-фрігійськи означає «хліб». На основі цього експерименту було визнано пріоритет походження за фрігійцями.

15 Пессінунт-> місто в Малії Азії, центр культу Кібели (див. примітку 18 до кн. VIII). '

16 Мінерва Кекр'опічна, тобто Афіна Паллада,- головна богиня Афін, ототожнювана з римською Мінервою. Кєкрбпічною названа від імені Кекроиа (Кекропса), міфічного засновника Афін (місто Кекропса - Афіни).

17 Див. примітку 18 до кн. IV.

18 На Кріті, що славився знаменитими лучниками, поширений був культ Бритомартіди, або Діктинни, опікунки мисливців, рибаків, моряків. Згодом Діктинну ототожнювали з Артемідою (Діаною).

19 Сіцілїйці названі тримовними, бо на Сіцілїї користувалися трьома мовами: латинською, грецькою (особливо в грецьких колоніях і місцевого (сіцілійською) говіркою. Прозерпіна має епітет Стігійської від річки Стікс у підземному царстві.

20 Рамну зія - епітет Немезіди - богині справедливої помсти, культ якої процвітав в аттічному селищі Рамнунті.

21 Арійці - стародавній народ, що населяв територію теперішнього Ірану. Інше припущення, що мова йде про африканське плем'я такої ж назви, згадуване істориком Лівієм (кн. XXXIII, розділ 18).

22 Ізіда - єгипетська ботиня, уособлення родючості долини Нілу, покровителька мореплавства. її культ було занесено в Рим у II ст. до н. є. Шанувальники цієї богині були серед різних класів - населення. Культ Ізіди мав велике поширення серед жінок. Двічі на рік справлялись урочисті свята на. честь Ізіди. Під час весняного свята врочисто освячували корабель Ізіди. Осіннє ж свято присвячене було спогадам про те, як богиня шукала тіло свого чоловіка Озіріса, вбитого злим Сетом. Сумне богослужіння набирало радісного настрою з моменту» знайдення Озіріса та його воскресення. Культом Ізіди займався великий [235] штат жерців різного рангу. Вибрані віруючі допускались до оеоб-ливих таємничих посвячень, які полягали в урочистих, прихованих від непосвячених осіб, церемоніях.

23 Ізіда як богиня моря відкривала на початку березня мореплавство.

24' Троянда

Відгуки про книгу Метаморфози, або Золотий осел - Луцій Апулей (0)
Ваше ім'я:
Ваш E-Mail: