Українська література 17 століття - Автор невідомий
Читай в першом казанню моєм на покров пресвятої бо-городиці ексордіум: «Слушне архангел Гавриїл назвав пречистую діву благословенного межи невістами», і проч.; можеш там взяти собі матерію до казання, котороє схочеш мовити над невістою.
Можеш в казанню учинити концепт од часу, в которий умер чоловік. Наприклад, кгди умер в понедєлок, будеш мовити, же для того його бог взяв в понедєлок з світа, жеби його душу ангели до неба запровадили, бо понедєлок єст день ангельський; єсли умрет на вознесеніє Христово, мов, же для того його бог в той день взяв з світа, жеби його душу сам Христос до неба запровадив, бо в той день Христос вступив з землі до н.еба і запровадив там з собою душі святих отцев, пророков і патріархов старозаконних, которих випровадив з пекла, кгди встав з мертвих, ведлуг псалмисти, мовячого: «Возшел єси на вьісоту, пл-Ьнил єси пл-Ьнь».
Можеш концепт взяти з місця, на котором що ся діяло. Наприклад, єсли умерлого чоловіка тіло погребли в церкві свят[их] апостол Петра і Павла, будеш мовити: «Щасливий єст той чоловік умерлий, же його тіло погребено в церкві святих верховних апостол Петра і Павла, бо апостол Павел душу його на митарствах од злих духов оборонить мечем,
з которим його малюють, апостол зась Петр одомкнет йому двері до неба ключами, которії дав йому Христос, мовячи: «Дам ти ключа царствія небесного». Єсли би умерлого чоловіка тіло погребено в церкві Покров пресвятої богородиці названой, можеш мовити: «Пречистая діво, в церкві покрова твойого обрав собі місце ім’я рік — покрий же всі гріхи його, которії он як чоловік могл учинити, покрий омофором своїм, бо мовить псалмиста: «Блажени, им же отпустишася без-законія и им же прикрьішася гр-Ьси»; покрий омвфором своїм душу його, которая тепер знайдується в дорозі, жеби її неприятелі душнії на митарствах не гамовали і не задержували; покрий його омофором своїм і в день остатній од страш-наго декрету, которий вьідасть Христос, син твой, на людей грішних, мовячи до них: «Ид-Ьте от мене, проклятьш, вт> огнь в-Ьчньїй».
Єсли хочеш лятвій і рихлій казаннє на погребі учинит^ читай мої казання, которії могуть ся повідати на погребі якого-кольвек чоловіка, що тут прецепта чинити кажуть, там екземпля все тоє лятвій об’являють і об’ясняють [...]
Читаючи казання на святого великомученика Георгія, ведлуг тих можеш собі іншії казання — на святого Димит-рія, на святого Прокопія, на святого Євстафія і на день інших мучеников учинити і повідати, альбо тії ж самії казання, на день святого великомученика Георгія написанії, можеш, мало одмінивши, і в день іншого мученика якого повідати. Лятво тоє учиниш, обоє казання на святого Георгія написаннії кгди схоч в день іншого мученика повідати; нехай будет тая ж тема, тоє ж ексордіум, тая ж наррація, тая ж
і конклюзія, тілько в тім нехай будет одміна, где я припоми-наю святого великомученика Георгія, там ти припоминай святого Димитрія, альбо святого Прокопія, альбо святого Євстафія, альбо іншого мученика, которого вихваляєш.
Читаючи казання на день святого Николая, святителя Міррейського, можеш ведлуг тих іншії казання на день Ва-силія Великого, Григорія Богослова, Іоанна Златоустаго
і інших святителей учинити; альбо тії ж самії казання одмінивши можеш повідати; тема, ексордіум, наррація і конклюзія нехай тая ж єдна будет, тілько тую учини одміну, на которих місцях я припоминаю і вихваляю святого Николая, архієрея Міррейського, на тих місцях ти припоминай і вихваляй альбо Василія Великого, альбо Григорія Богослова, альбо Іоанна Златоустаго, альбо іншого архієрея, которого в той день празднують.
Читаючи казаннє на святих верховних апостол Петра
і Павла, можеш собі ведлуг тих іншії казання на святого апостола і євангеліста Іоанна, альбо на святого апостола Андрея, альбо на день іншого апостола учинити.
Так же, читаючи казання на святого пророка Ілію, можеш собі ведлуг тих іншії казання на святого пророка Ісаію, на святого пророка Ієремію, альбо на день іншого пророка учинити.
Читаючи казання на святого Іоанна Крестителя, і на святого архістратига Михаїла, і на преподобнаго отця нашого Онофрія Великаго, можеш собі ведлуг тих іншії казання цз іі|п'і!о'добногб отця Саву, на преподобного’ Симеона Стовп-піік.'і, на преподобного отця Іоаникія Великого і ■ н-а день імших преподобних отець, законников- і пустельников, і-на т пі. святого архангела Гавриїла, і на день іншого якого свя-кіго можеш собі казання учинити.
Єдно казаннє, котороє повідав-єсь в день апостола якого, • иіьбо пророка, альбо іншого святого, єсли можеш і в день іншого апостола, альбо пророка, альбо якого святого по-иідати, повідай, але, єсли єдно тоє казаннє другому апостолові, альбо пророкові, альбо которому-кольвек святому ік‘ квадруєт, не тягни його там силою, волиш другоє казаннє учинити,, котороє другому святому служить.
Кгди з казання мойого озьмеш наррацію і з неї учиниш своє казаннє люб на неділю, люб на свято, озьми і ексордіум, і конклюзію мою і приложи до свойого казання, єсли ексордіум моє і конклюзія могуть ся твоєму казанню придати, а єсли до твого казання не квадрують, не тягни там силою, полиш ексордіум своє і конклюзію свою до свойого казання придати.
Казання на праздники господськії і богородичні можеш, одмінивши, повідати в день святого якого. Наприклад, в Казанню моєм втором на стрітеніє господнє знайдуються розмаїтії каміння дорогії, которими ся Христос називаєт. З тих каменій дорогих можеш ти святому Николаю корону архі-ерейськую учинити. Тема нехай будет: «Положил єси на главі? его в^нец от камене честна» [Псалтир, пс. 20, ст. 4]. 15 наррації вилічай тії дорогії камені — карбункул, яспис, ша-фір, хризоліт, берил, кгакгаток, аметист, шмаракгд, топа-:)іон, макгнес; которії камені святий Николай в короні своїй маєт. І кождого каменя натуру, власності і скутки аплі-куй до святого Николая, так, яко я до Христа аплікував-єм.
І в першом казанню моєм на успеніє пресвятої богороди-ці знайдуються нитки, з которих собі пречистая діва шату уткала. З тих ниток можеш ти учинити шату святому Онуфрію, которого нагого малюють. Тема положи такоє: «Аще ішдиши мага, одМ» [Книга пророка Ісайї, гл. 58, ст. 7]. В наррації вилічай тії нитки — лняную, вовняную, єдвабную, золотую, з которих святий Онуфрій уткав собі шату. Кождої нитки власності і скутки аплікуй до святого Онуфрія, так, яко я аплікував-єм до пресвятої діви богородиці. Ексордіум зась і конклюзію якую хочеш приложи і до корони святого Николая, і до шати святого Онуфрія.
Казання